Sprängd mäsk-flaska?

#1 - 8 februari 2004 19:19
Är det någon som råkat ut för detta? vad är det som ger vika? är det korken som sticker eller "exploderar" pet-flaskan? flaskan borde ju klara ett riktigt högt tryck tycker man.....

Är det slangen som kleggar ihop eller??? vad är det som brukar orsaka problem?

Mvh Oskar
#2 - 8 februari 2004 20:25
Har aldrig varit med om det men det borde ju vara korken som sticker. Som du säger borde flaskan tåla högre tryck.
#3 - 8 februari 2004 20:29
Ummm, du ska ha jäsrör i korken när du sätter mäsk. Det sa alltid gamle far min..
hehehe...
#4 - 8 februari 2004 20:59
Det beror på vad det är för en kork. En ölkapsyl t.ex. sitter mycket hårt. Jag hade en ölflaska med hemmagjort öl som sprängdes en gång. Då var det själva flaskan som sprängdes. har även haft några vinflaskor med hemmagjort vin som jäst, men då har det varit korken som tryckts ur. Antagligen skulle en vinflaska med champangekork sprängas innan korken trycks upp.

Kolsyran som bildas vid jäsning måste ta vägen någonstans, så om inte flaskan sprängs, kommer korken att flyga av och antagligen kommer det spruta över och bli blött ohc kladdigt.
Som redan sagts. Jäsrör bör man använda (ett vattenlås alltså). Det kan du köpa billigt i en hembryggeriaffär, kostar kanske 20 spänn.

Andreas
#5 - 9 februari 2004 08:11
Vad ni är lustiga. [:)]

Jag har svårt att tro att något klegg skulle fastna tillräckligt hårt i slangarna så inte trycket från mäsken lossar på det. Är slangen klämd av någon annan anledning typ att man ställt soffan på den så lär det bli problem. Är man orolig är det bara att sätta en skarvkoppling eller backventil på lämpligt ställe så kommer den lossna först.
#6 - 9 februari 2004 09:14
Jag gjorde som så att jag satte på ett extra rör med en ballong på.
Så kan man stänga av koldioxiden på natten om man vill, blir trycket för högt så smäller ballongen (hellre det än flaskan).
#7 - 9 februari 2004 09:38
Kul att vakna till det ljudet mitt i natten. [:D]
#8 - 9 februari 2004 09:48
Kanske lite hårt, men bättre än att få en dush med äcklig jästluktande gegga i hela sovrummet[:-36][:-118]
Dunken smäller nog hårdare.
#9 - 9 februari 2004 11:47
Hehe, har inte råkat ut för detta själv men du kan ju läsa detta:

http://www.thekrib.com/Plants/CO2/yeast-disaster.html

[8D]

/P

Annons