Språkbruk..

#1 - 30 juni 2004 11:10
Nu kommer jag att få sagolikt mycket skäll.. Varför särskriver så otroligt många på detta forum? Vissa små särskrivningar kan man
förstå men en sådan som "Kul fisk", hur kan man inte upptäcka att det är galet?

Exempel.

malawi ciklid
brand släckare
kul fisk
paroon haj
fisk yngel

Varför gör man så?
#2 - 30 juni 2004 11:17
För att man sov på svenskaundervisningen?
För att engelsk text skrivs isär?
För att man slarvar?
#3 - 30 juni 2004 11:18
Det är väl många som är lite yngre och kanske inte har riktigt kläm på hur det skall stavas. Själv stavade du fel du skrev sagolika när det skulle ha stavats sagolikt
#4 - 30 juni 2004 11:21
Jo jag ser det.. Jag skulle skriva sagolika mängder men ändrade mig.. =) Ska fixa.. För övrigt är det en felstavning och inte en särskrivning..
#5 - 30 juni 2004 11:21
Bra den Matzen :)

Just nu så kan man läsa rubriker som svärd planta, diskus yngel och gapande fisk :) . Jag förmodar att det är någon av dom du tänkte på ?
MVH
Magnus
#6 - 30 juni 2004 11:24
Tropfrog.. Gapande fisk är två ord och fullkommligt korrekt.. =)
#7 - 30 juni 2004 11:34
Jag vet, skojade bara.
MVH
Magnus
#8 - 30 juni 2004 11:39
Jag börjar tro att det är lika bra att vänja sig, och i stället försöka se det roliga i särskrivningar som "kul fisk", "skum tomte", "rök fritt" och "kassa medarbetare". Men innerst inne känner jag mig som killen i Jan Berglins underbara teckning som inte kunde köpa Önos Hallon Sylt - "jag vägrar köpa särskriven sylt!".
mvh Daniel
#9 - 30 juni 2004 11:45
Svart hårig sjuk sköterska :)
MVH
Magnus
#10 - 30 juni 2004 12:04
"en lång hårig sjuk gymnast stod vid en bar disk"
inte riktigt samma mening som "en långhårig sjukgymnast stod vid en bardisk" Särskrivningar är extra irriterande eftersom de som exemplet ovan visar, ändrar en menings betydelse
Hakar upp mig på särskrivningar... en krogkväll hittade jag en skylt där det stod "herr toalett" och frågade snällt garderobiären vart fru toalett var... stackarn fattade ingenting *s* /Maria (särskrivningsalergiker)

Förstår att det kan bli fel om man har problem med ordblindhet (är själv mästare på felstavningar, ser inte alltid vad jag ställt till med) eller bara bråttom men det vore ju bra om man kollade vad man skrivit efterråt... Har fått till riktiga textgrodor själv, speciellt mitt i natten men det går ju att gå tillbaka och ändra (om man nu ser eländet *s*)
#11 - 30 juni 2004 12:05
Den här hör väl egentligen hemma på humormania, men bara för att exemplifiera.
http://www.theinterpretersfriend.com/misc/humr/abused.html

Min egen favorit är just: Hjälp vår kassa personal. Vänd streckkoden mot dig. [:-34]
Om inte annat kan man ju få sig ett gott skratt på någon annans bekostnad...
#12 - 30 juni 2004 12:20
Per son ligen tycker jag att det spelar mindre roll bara man förstår. förstår man inte är det väll bara att fråga.

MVH

Daniel
#13 - 30 juni 2004 12:53
Ursprungligen skickat av plizken

Jo jag ser det.. Jag skulle skriva sagolika mänder men ändrade mig.. =) Ska fixa.. För övrigt är det en felstavning och inte en särskrivning..

Vad är mänder?

*Att märka ord är den enfaldiges sätt att hävda sig*

#14 - 30 juni 2004 12:57
Sär skrivning är ett otyg som förstör svenskan utan dess like. Det är väldigt enkelt att kontrollera, det är bara att uttala ordet/orden:
-Svart hårig sjuk sköterska.
-Svarthårig sjuksköterska.

eller:
-Djup frusen kyckling lever
-Djupfrusen kycklinglever.

Det är enorma skillnader vad det är som menas i exemplen ovan.
Usch! säger jag om sär skrivning.

Andra saker som kan tas upp är !!!!!!!!! och ?????????? och !?!?!?!?!?!?!?!?!?!?. Räcker det inte med ett utropstecken i rubriken, när fiskarna är sjuka! utan fiskarna är sjuka!!!!!!!!!!!!. Det är inte bara panik, utan panik!!!!!!!!!.
#15 - 30 juni 2004 13:03
sluta klaga språket ändras hela tiden kanske de e ni some inte e riktigt "up to date" hehe [:-38]
vem bryr sej om stavning och annan gramatik så länge man fattar varandra! eller har jag fel ?
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 30 juni 2004 13:27
vem bryr sej om stavning och annan gramatik så länge man fattar varandra! eller har jag fel ?

Förstår inte riktigt vad du menar kan du förklara dig lite närmare[;)]
#17 - 30 juni 2004 13:33
Ursprungligen skickat av sleepy

sluta klaga språket ändras hela tiden kanske de e ni some inte e riktigt "up to date" hehe [:-38]

fattar varandra?
fattar tag i varandra? varför då? (jodå, i vissa situationer är det ju trevligt att göra det men...[:I])
eller menar du "förstår varandra"?[:)]

Det är rätt viktigt att tänka på att i forumet skriver man till främmande personer, då gäller det att försöka göra sitt inlägg så begripligt som möjligt - förutsatt att man vill ha begripliga svar[:-68]
och det där med stavning och gramatik inte har betydelse... Kom igen när du har svettats över några ansökningsbrev *s*
#18 - 30 juni 2004 13:57
Jag är ingen "höjdare" på det svenska språket, men är det inte så att en uppradning av adjektiv i normalfallet är separerade med ett komma (,) och/eller ordet och.
Ex:
En svart, hårig och sjuk sköterska

Att då skriva "en svart hårig sjuk sköterska" borde väl vara felaktig svenska det med, eller?

#19 - 30 juni 2004 14:12
heeke: Nja, inte alltid, du kanske bara vill få fram att sköterskan var sjuk, hårfärgen hade ingen betydelse, då blir det en sjuk sköterska.
#20 - 30 juni 2004 14:22
Den här sidan har ni sett va? Mycket roliga felaktigheter, bl a särskrivningar.
http://www.avigsidan.com/
Sånt som läkare skrivit i journaler och sånt barn sagt är också bra.
#21 - 30 juni 2004 18:36
Det är på grund av dessa förb* språkpoliser jag avstår att skriva inlägg på detta forum. .TRIST.

/Anders
#22 - 30 juni 2004 19:28
Ursprungligen skickat av heeke

Jag är ingen "höjdare" på det svenska språket, men är det inte så att en uppradning av adjektiv i normalfallet är separerade med ett komma (,) och/eller ordet och.

Som läkare dikterar jag ett och annat utlåtande och även om jag inser att det möjligen är helt korrekta regler som anges i citatet ovan så måste jag erkänna att jag ibland var förtvivlad över en sekreterare i Borås som strikt följde dessa regler (vilken höjdarmening det här blev). Jag tror inte de som fick svaren var helt nöjda med alla kommatecken heller.

Däremot kan jag nog konstatera vid det här laget att det går nog förmodligen tio- tjugo- eller femtio- ggr fler läkarsekreterare som struntar i kommateringsreglerna. Thank G*d...

#23 - 30 juni 2004 19:55
Ummm.... Det här med komma är knepigt...
Borde frukthandlaren som klagade över layouten på skylten "frukt och grönt" med meningen "-Avstånden mellan frukt och och och och och grönt ska vara lika långa" klämt in ett komma någonstans?
=)
#24 - 30 juni 2004 20:05
http://www.skrivihop.nu/

Nu har även DOM lagt ner... =((
#25 - 30 juni 2004 20:08
Kanske vore skrivihop.nu något för er. Tyvärr har de lagt ner verksamheten, men ändå.

För övrigt heter det svenskundervisning och inte svenskaundervisning, liksom det heter byxficka och inte byxaficka.

Om man inte vill leka språkpolis kan man ägna tiden åt att fundera på varför det heter kaffe och koffein på svenska, medan det heter coffee och caffeine på engelska.

//Hanna
#26 - 30 juni 2004 20:57
"ett presentkort som gäller i sexmånader"

Låter trevligt, när infaller de?

Hittade detta på en sida ;)
Det blev nog lite tvärtom där motför alla särskrivningar.
Personligen så tycker jag det ser mer seriöst och vårdat ut ifall man kan skriva korrekt svenska. På ett forum med mer öppet språk så bör man i.a.f kunna uttrycka sig på ett förståeligt sätt

D.v.s; inte särskriva vid fel tillfällen, inte använda !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! , försöka att beskriva på ett lättförståeligt språk, samt hålla god sorti i språk och uttryck.

För mig så är de godkänt att skriva såhär... me lite punkter... förkortade ord... å lite sånt.. för då blir de lixom lite enklare att skriva snabbt. Det blir så man skriver "som det låter" och som man pratar :)

Mvh Fredrik - allergisk mot dålig svenska och särskrivningar vid fel tillfällen, men också medveten om att han själv inte har 100%igt korrekt svenska

#27 - 30 juni 2004 21:46
Nineve..
Nåt´ att bita i. Goethe var en poet eller Göte var en pöt..? =)
#28 - 30 juni 2004 22:17
Ursprungligen skickat av nilssonnet

Sär skrivning är ett otyg som förstör svenskan utan dess like. Det är väldigt enkelt att kontrollera, det är bara att uttala ordet/orden:

-Svart hårig sjuk sköterska.

-Svarthårig sjuksköterska.

eller:

-Djup frusen kyckling lever

-Djupfrusen kycklinglever.

Nu råkar det vara så att vissa har läs/skrivsvårigheter (dysleksi), vet inte om jag stavade det rätt. Och ja, det är faktiskt så att vissa med det problemet inte kan höra när det ska särskrivas eller inte! Det kan vara svårt för de som inte har det problemet att inse att för vissa går det faktiskt inte att höra skilnad på "svart hårig" och "svarthårig".
#29 - 30 juni 2004 23:25
Men alla 14-åringar som är "coola" på dessa fora har väl inte dysleksi? Jag vet att jag skriver fel ibland, men inte vart och varannat ord! Dessutom gör man dem en otjänst om man inte påtalar de exstrema fallen av särskrivning eller stavfel. Hur skall de kunna rätta sig (och göra sig förstådd) om de inte får reda på mer korrekt användning av språket?
Jag har inte större problem med att skriva som det låter. Men det låter inte "sjuk syster" när man talar om vissa arbetstagare i "sjuk vården".

Dessutom är det väl allmänt känt att använda annat än ett eller vid undantagsfall tre utropstecken (dvs "!"-tecknet) tyder på galenskap!!! Fritt citerat efter Terry Pratchet (tror jag det var).
#30 - 30 juni 2004 23:41
Sålänge folk gör sig förstådda tycker inte jag att korrekt stavning och
god retorik är så viktigt , stavar själv som en kratta , tror jag.

Men visst är det trevligare att läsa inlägg som inte innehålelr allt för många konstigheter.
#31 - 30 juni 2004 23:49
Ursprungligen skickat av jackson

Men alla 14-åringar som är "coola" på dessa fora har väl inte dysleksi? Jag vet att jag skriver fel ibland, men inte vart och varannat ord! Dessutom gör man dem en otjänst om man inte påtalar de exstrema fallen av särskrivning eller stavfel. Hur skall de kunna rätta sig (och göra sig förstådd) om de inte får reda på mer korrekt användning av språket?

Jag har inte större problem med att skriva som det låter. Men det låter inte "sjuk syster" när man talar om vissa arbetstagare i "sjuk vården".

Dessutom är det väl allmänt känt att använda annat än ett eller vid undantagsfall tre utropstecken (dvs "!"-tecknet) tyder på galenskap!!! Fritt citerat efter Terry Pratchet (tror jag det var).

Är det så att stavfelen är slarv så är det en sak. Och dyslektiker kan stava var och varannat ord fel utan att märka det! Och det där med att skriva "som det låter" är inte alltid så enkelt, vilket ju för icke dyslektiker kan vara svårt att förstå. Och att påstå att man gör dyslektiker en otjänst genom att inte komentera deras fel är inte riktigt sant, det kan gämföras med att alla som ser en blind talar om för den att den ska vara försiktig för det finns ett hinder i närheten, vilktet ju är en snäll tanke men när 20 personer har sagt det låter det mer som ett hån än nått annat.

Jag håller med om att man kan försöka undvika alltför många stavfel, men att klaga på andras stavning i ett forum är lite grann som att gå och rätta stavfel i klotter på någon vägg.
#32 - 1 juli 2004 00:26
(I gävle har de korsord på järnvägsstationens toaletter, bara att lösa ett eller två ord per besök [;)])

Instämmer med din åsikt att slarvfel i stavningar är en sak.

Jag förstår problemen med dysleksi. Har en bror som har det problemet. Men om dyslektikern tröttnat på korrigeringarna, så kan han/hon ju skriva detta i sin signatur.

Men de flesta som särskriver tror jag bara är lata eller okunniga (eller tror att de är "coola"). Och bägge (alla tre) "botas" med korrigeringar.

Klart man skall korrigera felstavningar i klotter, som allt annat.
#33 - 1 juli 2004 08:16
Ursprungligen skickat av Torstensson

http://www.skrivihop.nu/

Nu har även DOM lagt ner... =((

Kanske en hint till dem som är mest nitiska att de också ska lägga ner?

/olle
Kjell Fohrman
Administrator
#34 - 1 juli 2004 08:41
En liten kommentar till rindbergs inlägg.
Jag tror inte heller att dyslektiker har någon glädje av att man i tid och otid påpekar att de stavar fel - snarare tvärtom.
Vad jag däremot har lite svårt för att förstå är att när denna fråga kommer upp så dras det hela tiden upp detta med att vissa är dyslektiker. Det är väl sjävklart inte dessa som "kritiken" riktar sig emot utan de övriga.
Tvärtom är det väl t.o.m. så att det inte direkt blir lättare att vara dyslektiker om en massa andra som inte är dyslektiker också stavar och skriver som kråkor.
#35 - 1 juli 2004 09:05
Ginfizz, spoorcy och sleepy med flera. Det är inget att bli upprörd över att någon kommenterar språket på forumet. Det är inga personangrepp och då tycker jag det är ok. Jag tror inte heller att dyslektiker tar åt sig och kritiken riktar sig inte heller till dem, som Kjell säger. Jag tycker att det är viktigt hur man använder sig av språket och därför bör man också kunna anmärka på det. Att skriva att det viktigaste är att man förstå tycker jag är helt absurt. Var skall det sluta, att alla kryper omkring och gurglar fram saker, bara man förstår? Är det inte bättre man tar åt sig lite och försöker höja ribban? Det är inte bara i skolan man lär sig svenska, utan även på ciklid.se.

Jag är uppvuxen i England och hade stora problem med detta ett tag, men nu vet jag att det är så jädra lätt:

Svenska: skriv ihop allt

Engelska: Skriv isär allt utom uttryck
exempel:
every day = varje dag
everyday = vardaglig
uncommon och disrespect skrivs också ihop :)
#36 - 1 juli 2004 09:09
En sak till. Dessa jädra utrops- och frågeteckenorgier är också jävligt irriterande. Jag, lixom många andra skulle jag tro, vägrar att svara! Så folk som tror de får fler svar kan tänka om.

-Mr. Språkpolizei
#37 - 1 juli 2004 09:15
Zaphi

lixom? Det är väl ett typiskt exempel på "wow vad jag är cool" stavning?

Visst är det viktigt att kunna skriva,hur ser det ut om ni ska skriva ett ansökningsbrev till ett företag och man inte kan hantera skriven svenska?
#38 - 1 juli 2004 09:22
rindberg: Det är inte till dyselektiker (varför måste det ordet vara så svårstavat, har dom inte nog med problem?) kritiken riktas, utan snarare till alla andra som är för lata för att ta reda på huruvida ordet skrivs ihop eller inte. Det kan inte finnas tillräckligt med dyselektiker för att förklara alla sär skrivningar, så att hänvisa till "Men tänk på dyselektikerna, dom kan ta illa upp", fungerar helt enkelt inte.
#39 - 1 juli 2004 09:22
Jag tycker det är väldigt tråkigt att läsa denna tråd där man hoppar på de som försöker skriva korrekt, men som inte riktigt får ihop det. Att klanka på dom som har dyselxi eller liknande skrivbesvär är enligt mig att slå någon som ligger ner. Jag har själv haft hopplöst stora problem med detta som barn men har fått hjälp med detta som vuxen. Alla de som kränkte mig när jag försökte uttrycka mig i ord trodde de hjälpte mig men jag sluta istället nästan helt skriva. Som vuxen vuxenstuderande så fick jag hjälp av en utomordentligt duktig lärare på uppdragsutbildningen i Stenungsund som hjälpte mig med detta samt fick upp mitt egenvärde till max. Några av er här har personligen träffat mig och kan väl knappast tro att jag varit en livrädd tjej som varken vågat skriva eller tala. Nu går käften i ett istället och jag skriver hyfsat bra också.

Så sluta mobba de med problem att forma orden och låt dom skriva från sitt hjärta. Gå hellre på de med 17 uttropstecken mm istället eller liknande knepiga ideer.

Ha en underbar dag!

Marie
#40 - 1 juli 2004 09:29
funderar allvarligt att inte använda detta forumet pågrund av att alla ska vara så petiga...

och dom som gillar o rätta vad folk skriver kan juh lägga ner me det, om man inte känner personen. att rätta va folk skriver hör till lärare / föreldrar.

om ni rättar yngre folk som fortfarande går skola/gymnasium
då blir ni inte uppskattade för ni påminer om skolan!
specielt inte på låv!
#41 - 1 juli 2004 09:42
Sleepy

Tror du att du kommer sluta lära dig bara för att du en gång går ut skolan? Tror du att folk inte kommer att påpeka misstag som du gör? Tror du att du kommer slippa kritik bara för att du får ett jobb?

Get real!
#42 - 1 juli 2004 10:07
Jag tillhör kategorin som har två syften vid mina besök på zoopets forum.

1. Jag söker/ger seriös information
2. Slösurfar för att tjöta lite och ”träffa” folk – gärna med humor.

Vid syfte nummer ett ser jag inte lite stavfel eller särskrivningar som störande om det inte blir grova syftningsfel så fakta förvrängs. Däremot tycker jag tre saker är viktiga. Forumets layout måste vara läsvänligt med typsnitt och bakgrund. Stoooora textblock är jobbiga där man har glömt returtangenten och inte minst, alla extremt korta svar. Om man gör sig besväret att svara på en faktafråga kan man väl lägga till en liten motivering/förklaring till sitt svar istället för typen: ”Det går inte” eller ”Du måste ändra ljuset”.

Vid punkt två ovan gör det mig inget att det förekommer ”coolt” språkval eller extrema förkortningar etc. Generellt kan man väl kanske säga att vi som skriver får rätta oss lite efter några oskrivna lagar. Vi har valt att umgås med det skrivna språket. Vi har valt svenska som språk. Vi har valt husdjur som den röda tråden. Då kan man försöka så gott som man kan att hålla sig till dessa och ta åt sig av ev. kritik och höja sin egen ribba om det brister. Det får inte bli så man slutar skriva för att man stavar lite tokigt.

Ja, det var min åsikt.
#43 - 1 juli 2004 10:15
[/quote]

Nu råkar det vara så att vissa har läs/skrivsvårigheter (dysleksi), vet inte om jag stavade det rätt. Och ja, det är faktiskt så att vissa med det problemet inte kan höra när det ska särskrivas eller inte! Det kan vara svårt för de som inte har det problemet att inse att för vissa går det faktiskt inte att höra skilnad på "svart hårig" och "svarthårig".
[/quote]

Ähm, ursäkta mig men hörselsvårigheter har faktiskt ingenting att göra med dyslexi. Dyslexi innebär att man har läs- och skrivsvårigheter - d.v.s. att man inte <u>ser</u> vad som är rätt eller fel när man skriver. Hörseln är det oftast inget fel på, inte huvudet heller. Tror inte att du kan peka ut en dyslektiker p.g.a. hur han/hon pratar.
Och jag håller med helt: Det blir ju bara svårare för dyslektiker att läsa på det här forumet om man inte bemödar sig åtminstone minimalt. Felstavningar gör vi alla, särskrivningar gör vi också när vi inte vet bättre, men är man osäker så går det ju faktiskt att kolla upp det.
Svenskan är ett språk som ständigt utvecklas och det är inget fel på att vara progressiv, men språk har vi för att göra oss förstådda och kunna kommunicera för varandra och då är det viktigt att vi håller oss till vissa gemensamma regler. Särskrivning är ett fenomen som förmodligen har sin grund i dålig svenskundervisning - förståeligt, men inte en bra ursäkt.
Fast å andra sidan tyckar jag nog att man kan förstå det mesta här på forumet utan att anstränga sig nämnvärt. Särskrivning eller ej. Men visst kan det bli en del missförstånd. Jag var helt övertygad om att "kul fisk" var en rolig fisk tills annat blev påpekat.
Peace[8D]
#44 - 1 juli 2004 11:19
mohlin.. Att göra uppenbara språkliga fel omedvetet som att särskriva ord är inte samma sak som att medvetet skriva om ord så de blir, som du skriver "coola". Och det är urlöjligt att du ens tar upp det.

Jag läser ofta CV och personliga brev i anställningssammanhang och det är inte bara på forum det förekommer fel, utan det förekommer en kusligt hög nivå av okunskap vad gäller ihopskrivningar. Hade jag skrivit en CV hade jag inte skrivit "lixom". Det kanske du förstår. Säkert kommer du nu hitta nått fel i detta inlägg och kommentera det? Go ahead!

Förövrigt är "anställningssammanhang" ett ganska långt ord ;)

MariaJ och Lenita: Skojar ni eller? Vi har ju precis förklarat att vi inte klankar på dyslektiker! Jösses!

Fan, det är väl ingen som bryr sig egentligen men jag blir mycket förvånad över hur arga folk blir av en tråd som denna. Det är vansinne, vansinne säger jag! Haha Hmm..
#45 - 1 juli 2004 11:24
Jag bara måste få säga detta: Utan ihopskrivningar, dvs med sär skrivningar ändras innebörden i det man vill ha sagt till något annat, oavsett om man är dyslektiker (svårstavat), lat eller förstår inte bättre. Visst, språket är levande, men följer ändå språkregler. Svenska språkregler är väldigt tydliga på särskrivning, skriv som det låter.

Flestvaningar kan vem som helst göra, framförallt när det går snabbt och det inte finns tillgång till rättstavningsverktyg, så där finns inget att klaga på. Men vid sär skrivningar är det oftast ofölåteligt, vill man ha sär skrivningar får man vända sig till engelskan.
#46 - 1 juli 2004 11:27
Det var ord och inga visor!
#47 - 1 juli 2004 12:04
zaphi: ja jösses! Nu är man så tråkig att ingen pallar med att läsa hela ens inlägg... [:-95] Det där i början var ett citat av rindberg - vet inte varför "quote" funktionen inte funkade.

Läs hela inlägget så tror jag att du har min åsikt klar. Har aldrig hävdat att ni klankat på dyslektiker! Svarade på något som jag anser var en fördom om just människor med dyslexi.

Och arg... vem kallar du arg? Kom hit får jag prata med dig... Arg? Jag ska ge dig för arg jag! [:-43]
#48 - 1 juli 2004 12:09
Och förresten kan jag ju inte låte tillfället gå förbi och påpeka att dyslexi stavas med x inte ks. Och särskrivning är <u>ett </u>ord inte två [:-2]
#49 - 1 juli 2004 12:27
Så går det när man läser forum på jobbet..
#50 - 1 juli 2004 12:39
ska man inte jobba på jobbet [:D]
#51 - 1 juli 2004 12:48
En del har så lite att göra på jobbet så de kan sitta och klaga på folk här istället som skriver felaktigheter[;)]
#52 - 1 juli 2004 13:17
Zaphi du skrev:
Jag tycker att det är viktigt hur man använder sig av språket och därför bör man också kunna anmärka på det. Att skriva att det viktigaste är att man förstå tycker jag är helt absurt. Var skall det sluta, att alla kryper omkring och gurglar fram saker, bara man förstår? Är det inte bättre man tar åt sig lite och försöker höja ribban? Det är inte bara i skolan man lär sig svenska, utan även på ciklid.se.

Sen blir du förbannad för att jag klagar på "lixom"? Det finns kanske nån här som tror att det stavas så, eller att det är ett accepterat sätt att stava på. Och varför ska man medvetet skriva om ord? Jag har inte begripit det här med "oxå" eller "&" eller "lr" och liknande. Beror förmodligen på att jag inte har nån mobilos, och därmed inte SMS:ar.

Att DU sen inte skrivit "lixom" är jag glad att höra.

Tycker detta var en kul tråd.
#53 - 1 juli 2004 13:21
Tycker också detta var en kul tråd. [:-15]
Är språkfanatiker... på ett positivt sätt vill jag tro!
#54 - 1 juli 2004 13:22
Tja, jag gör mitt bästa för att försöka vara tydlig i både mina frågor och svar. Det gör mig inget med lite stavfel eller särskrivningar, men det blir jobbigare att läsa. Många förkortningar och "cool" text tycker jag gör texten mer svårläst. Jag kan förstå det senare i samband med sms, men hade gärna sett att det varit mindre av det på forumet (och nej då menar jag inte det negativt till dyslektiker eller övriga med språksvårigheter).

...men jag har hittills aldrig kommenterat det...

/Sabina
Kjell Fohrman
Administrator
#55 - 1 juli 2004 13:35
Tja, jag gör mitt bästa för att försöka vara tydlig i både mina frågor och svar. Det gör mig inget med lite stavfel eller särskrivningar, men det blir jobbigare att läsa. Många förkortningar och "cool" text tycker jag gör texten mer svårläst.

Håller helt med. Lite stavfel spelar väl ingen större roll men vissa (väldigt få) skriver så slarvigt att åtminstone jag har svårt att ta dem på allvar. Men strunt samma det är väl mest deras problem eftersom det främst är dom själva som drabbas (färre svar).

Vad jag däremot har oerhört svårt att förstå är varför detta med dyslexi dras upp hela tiden - det finns väl ingen som någon gång har "gnällt" på dessa. Jag undrar också på vad sätt det blir bättre för dyslektiker för att andra som INTE är dyslektiker stavar och skriver som "kråkor". De som jag känner som är dyslektiker menar i alla fall att sådant bara gör det ännu svårare för dom. Så kontenan - innan du klickar på "Skicka svaret" så korrekturläs ditt inlägg på för din egens och dyslektikers skull.
#56 - 1 juli 2004 14:34
Hur vet man om någon är dyslektiker eller sov på lektionerna eller om det är något annat?Antar att en diagnos fastställs av en expert,men hur kan experten veta ovanstående?
Kjell Fohrman
Administrator
#57 - 1 juli 2004 14:49
Hur vet man om någon är dyslektiker eller sov på lektionerna eller om det är något annat?Antar att en diagnos fastställs av en expert,men hur kan experten veta ovanstående?

Vad menar du???
Detta är ju inte en medicinsk tråd utan man får väl hoppas att de som har detta problem får adekvat hjälp (vilket säkert kan vara ett problem i dagens samhälle).
Självklart skall man inte gå in i en tråd och skriva - lär dig stava innan du frågar - eller något liknande. men så har inte skett här utan denna tråd är väl mer en allmän tråd om synpunkter på stavning, särskrivning etc. hos de som inte är dyslektiker.
#58 - 1 juli 2004 14:57
jo visst,men för att förstå vad en dyslektiker är(iomed det kommer upp ideligen) kan det ju va bra o förstå vad det går ut på.Tänk om text o skrift inte skulle existera,hur uttrycker det sig då? Vill absolut inte vara oförskämd eller nått bara nyfiken.
Kjell Fohrman
Administrator
#59 - 1 juli 2004 15:13
På denna sida http://www.dyslexi.info/ står det vad dyslexi är för något - klicka på "Vad är Dyslexi"
Myzco
#60 - 1 juli 2004 17:11
jag trodde inte det här var ett forum om språk....trodde det var om akvaristik....hmm
#61 - 1 juli 2004 17:47
Ähm, ursäkta mig men hörselsvårigheter har faktiskt ingenting att göra med dyslexi. Dyslexi innebär att man har läs- och skrivsvårigheter - d.v.s. att man inte <u>ser</u> vad som är rätt eller fel när man skriver. Hörseln är det oftast inget fel på, inte huvudet heller. Tror inte att du kan peka ut en dyslektiker p.g.a. hur han/hon pratar.

Fast vad hans inlägg syftade på var väl att man ofta "ljudar" för att få ihop hur ett ord skall stavas?
Tror det där, med hur mycket särskrivning och andra språkliga fel stör, har att göra med hur man avkodar texten vid läsning. Vissa läser en bokstav i taget och får ihop varje ord för sig andra läser ett ord i taget och med den taktiken går det visserligen fortare men särskrivningar märks garanterat.
Själv fick jag alltid tillbaka allting som skrevs i skolan med röda bockar överallt. Jag hade turen att få en lärare som visserligen rättade felen men även såg det som var bra. Skriver gärna och mycket men tycker fortfarande att det är obehagligt att någon kollar min stavning. Undviker gärna att använda ord om jag är osäker på stavningen. Även om jag vet att jag inte är dum i huvudet för att jag inte kan stava så tycker jag ändå att det är pinsamt att göra fel.
Trots det tycker jag att man skall anstränga sig för att skriva begripligt. Ju klarare du kan formulera dig desto större chans är det att du kan göra dig förstådd.
Förresten lär det finnas statestik som visar att dyslektiker har högre intelligens än genomsnittet. (bara sämre på att stava)
#62 - 1 juli 2004 17:54
Ursprungligen skickat av Myzco

jag trodde inte det här var ett forum om språk....trodde det var om akvaristik....hmm

Jo, det stämmer nog som du säger. Men för att kunna kommunicera med varandra använder vi språk. Ett slags regelverk som beskriver hur vi sätter samman bokstäver till meningar. För att du och jag ska förstå varandra på forumet är det bra om vi använder ungefär samma regelverk Skriver jag ”fisk” vill jag inte att du uppfattar ”havregryn” eller vice versa.[;)][:o)][:-39]
#63 - 1 juli 2004 18:03
Och förresten kan jag ju inte låte tillfället gå förbi och påpeka att dyslexi stavas med x inte ks. Och särskrivning är ett ord inte två

Skrattar och håller med Lenita....precis vad jag tänkte när jag läste sifa 2-4...mitt i prick[:-34]
#64 - 1 juli 2004 18:26
<b>BLUESBOY</b>: Är inte fisk och havregryn samma sak???
SHIT...
Är det därför det blir så grumligt i mina akvarier hela tiden?
Är det därför maten äter upp mina akvarieinnevånare?
Har jag missförstått allting om näringskedjan...
Havregryn äts av mikro som äts av fisk som äts av havregryn som... (ja i så fall hade det varit en cykel och inte bara en kedja...)
<font color="limegreen">Om nu detta ämne bara legat under humormania så hade det varit ett hyggligt bra inlägg eller hur?</font id="limegreen">
På gott humör / Erik --- snart semester
#65 - 1 juli 2004 19:28
Var precis inne på hemköp och såg löpsedeln de hade satt upp:
"Missa inte veckans värde kuponger"
Jag är språkpolis, det står jag för. Enligt mitt tycke så är särskrivningar utav ondo.
Men inte bara särskrivningar är illa enligt min mening. Även när jag ser texter (mestadels på forum) där punkter, radbrytningar och kommatecken helt saknas blir det genast mycket tråkigare att läsa.

Jag har fått för mig att det är mestadels tonåringar som har dålig koll på sin svenska. Hur skall det gå när de i framtiden skall skriva sina kandidatuppsatser. Eller ännu värre, när de är så gamla att de sitter och rättar andras uppsatser. Kommer det vackra svenska språket då att vara helt förstört?

Det var lite av mina tankar kring ämnet.
#66 - 1 juli 2004 19:29
Är inte fisk och havregryn samma sak???
Nej det är fel. När jag kom till insikt om skillnaden gick jag över till växtkar. Det tog tio år.

Är det därför det blir så grumligt i mina akvarier hela tiden?
Kan vara det. För mig blev det mer....grötigt kanske.

Om nu detta ämne bara legat under humormania så hade det varit ett hyggligt bra inlägg eller hur?

Jodå. För mig har de flesta trådar en underkategori humormania [;)] Jag litar på att Kjell visar gult kort innan det röda åker upp.

På gott humör / Erik --- snart semester

BluesBoy med samma goda humör. Snart semester också.
#67 - 1 juli 2004 19:44
Ursprungligen skickat av Lenita

Ähm, ursäkta mig men hörselsvårigheter har faktiskt ingenting att göra med dyslexi.

Nu kan jag ju berätta att jag faktiskt har dyslexi så jag vet vad jag pratar om! Och det är <u>faktiskt</u> för vissa så att det också blir svårare att höra hur orden stavas! Särskrivning, stavning, ljudning (höra hur det låter) och läsning är saker som man som dyslektiker kan ha svårt med.

Och som någon frågade, ja dyslexi är en diagnos man kan få av experter.

Någon skrev som förslag att man skulle skriva att man var dyslektiker! Ööööö "ursäkta men jag har ett fel det är därför jag stavar fel hela tiden" är kanske inte så roligt att skriva!

Men det är lite roligt att se att det verkar vara en hel del som förstår att det inte har med intelligens att göra, vilket jag också har bevis för.
#68 - 1 juli 2004 19:44
då har ja fatat helt fel ja fylerr akvariumet med fisk sen har ag lite havre gryn som ag matar med vatten då och då även jag har gott över på vext akvariumar

emm ve hå mazzi med sama goda humör har somar låv

#69 - 1 juli 2004 19:48
Detta inlägg är nerkortat eftersom det uppfattades som stötande.

Att klaga på särskrivningar känns ganska uttjatat, till och med skrivihop.nu har lagt ner verksamheten.

Vart vill jag nu komma med detta inlägg? Jag vet inte, men den här tråden verkar inte vara på väg någonstans ändå. :)

För övrigt tycker jag att de fulaste språk-avarterna på internet är uttryck såsom *LER* och *skratt*.

<b>De va allt ja hade att säja! *LER*</b>
#70 - 1 juli 2004 20:03
Ursprungligen skickat av Smisker

På Internet kommunicerar vi med varandra mestadels via text. Om man stavar som en utvecklingsstörd så får man räkna med ett bli tagen för en. Tråkigt men sant för personer med dyslexi/läs- och skrivsvårigheter.

Ja det verkar som om du inte riktigt förståt det där med dyslexi! Du uppfattar tydligen felstavningar som tecken på inteligensbrist vilket det ju oftast inte alls har nått med att göra.

Jag antar att du inte är dyslektiker och att du anser dig vara inteligent (verkar så). Jag är däremot dyslektiker men jag skulle inte förvåna mig om jag är inteligentare än dig. Jag kände mig påhoppade och tyckte att därför att det svaret var ok, men det här har du väll inte läst efter som jag troligen har stavat för mycket fel för att du ska ha läst så här långt?

Det du skrivit tolkar jag som ett tecken på okunskap! felstavning=utvecklingsstörd? Är du en sån som också tycker att hudfärg talarom hur mycket en person är värd!?
#71 - 1 juli 2004 20:33
Rindberg, jag menar absolut inte det du skriver. Jag ber om ursäkt om någon uppfattade det så. Jag menar just det jag skrev, det är lätt att bli tagen för att vara "mindre smart" när man stavar dåligt, eftersom det är via skrivna ord som vi kommunicerar.
#72 - 1 juli 2004 20:47
Ojdå det här går visst käpprätt åt he-te. [:-12]
Morellen& Rindberg: ni har förmodligen rätt - tänkte inte så långt när jag skrev inlägget. Klart att ljudning har betydelse när man har svårt att läsa. Hade dock ingen aning om att dyslexi kunde ta sig den formen att man inte kunde skilja mellan "röd strumpa" och "rödstrumpa".
Man lär sig något nytt varje dag [:-29]
#73 - 1 juli 2004 21:42

Rindberg, jag menar absolut inte det du skriver. Jag ber om ursäkt om någon uppfattade det så. Jag menar just det jag skrev, det är lätt att bli tagen för att vara "mindre smart" när man stavar dåligt, eftersom det är via skrivna ord som vi kommunicerar.

<u>Tack</u> för det svaret! Jo visst kan man bli tagen som mindre smart vilket ju är tråkigt. Då vill jag också be dig om ursäkt för det jag antydde angående dig.

Joro Lenita, visst kan det vara så. Just rödstumpa är för mig inte specielt svårt att skilja på ifrån röd strumpa. Det är olika från ord till ord.

Det är så lätt att bli miss upp fattade, och specielt om man skriver helt otroligt fel ;)
#74 - 1 juli 2004 22:12
Nilssonnet: Jag antar att du är ironisk när du särskriver just ordet särskriva vilket inte skall vara särskrivet. [;)][:-92]

Smisker: Du har drabbats av ännu ett otyg "lånat" från engelskan; bindestreckssjukan. Språkavarter skrivs i ett ord utan bindestreck. [:)]

Själv skriver jag aldrig fel... och älskar små "leende" figurer, upptäckte jag precis. [:-2] [:-116]
#75 - 1 juli 2004 22:23
Kryddan03: Det är det som är hela poängen, det är ingen ironi alls, utan just sär skrivning passar in på särskrivningsfenomenet.

Disclamer: Nä, jag har inget emot dyslektiker, så nä, det är inte dom jag inriktar mig på, utan de andra.

Disclamer 2: Fortfarande inte dyslexi (satan vad svårstavat, dags att skjuta den som kom på namnet).
#76 - 1 juli 2004 22:49
Handikap = Låg inteligens. Nix, hämtade precis min motorcyckel från en lackerare. Ett fantastiskt resultat långt mycket bättre än jag kunde tänka mig.

Vad har det med saken att göra? Jo, lackeraren är färgblind..

Jag drog igång den här tråden för att jag vill dra mitt strå till stacken vad gäller bevarandet av det svenska språket. När tom, företagagsnamn är särskrivna har det gått för långt.
(****berga grillen)

#77 - 1 juli 2004 23:54
Ni som abonnerar på ne.se läs artikeln "Hur en djup fryst kyckling lever" om just detta ämne.
#78 - 2 juli 2004 06:15
Ett tips!

För er som är intresserade av svenska språket och språkteknologi kan jag rekommendera mitt examensarbete på http://www.nada.kth.se/grim.

Grim är ett program som ser ut som en ordbehandlare men har en mycket bättre språkkontroll än t.ex. MS Word. Dessutom fungerar det på alla de vanligaste operativsystemen som Windows, Mac OS X, Linux, FreeBSD och Solaris (UNIX) eftersom det är skrivet i Java. Däremot krävs det att Java är installerat på din dator.

Mer information finns på projektets hemsida.
#79 - 2 juli 2004 07:40
Wow![:-10] Jag är så avundsjuk på alla som kan skriva program....

Nu tillbaka till de rester som finns av den ursprungliga tråden... När vi nu ändå är igång skulle jag vilja slå ett slag för användandet av våra skiljetecken ex. !, ?, ; osv. Det har tidigare bl.a. föreslagits att man endast bör använda ett utropstecken när man skriver. Bra förslag! Skillnaden mellan ett utropstecken och tio dito är inte en volymhöjning, utan ger snarare en ekoeffekt. Dessutom är nog de flesta människor på detta forum inte blinda utan ser utropstecknet även om det inte massproduceras(jag skriver nog eftersom tråden annars riskerar tas över av alla förolämpade från Synskadades Riksförbund).[:D]
#80 - 2 juli 2004 07:45
Lenita.

Får jag lägga till det mest irriterande av allt? Genitivapostrof!

Eva's akvarie osv.

Fantastisk källa till irritation.
#81 - 2 juli 2004 08:35
Ja! Naturligtvis! Hade fullständigt glömt bort Berra's kiosk! Brrr...[:-82]
#82 - 2 juli 2004 16:23
"ett akvarie" - "ett akvarium"
"flera akvarier" - "flera akvarium"
"akvariet" - "akvariumet"

Det verkar vara skiljda meningar om hur man skriver det, svenska akademiens ordbok (http://g3.spraakdata.gu.se/osa/head.shtml) ger ingen träff på "akvarie", men den är ju lite gammaldags.

Det blir 490 träffar på "akvarium" på blocket och 50 träffar på "akvarie".
Om "akvarie" är en felstavning stavar nästan 9% av svenskarna som ska sälja sitt akvarium fel på ordet "akvarium" (Räknar med att en del träffar avser sammanslagningar som "akvariefisk", "akvarieväxt").

Någon svenskalärare som kan upplysa mig om hur det ligger till?
#83 - 2 juli 2004 16:43

"ett akvarie" - "ett akvarium"

"flera akvarier" - "flera akvarium"

"akvariet" - "akvariumet"

Det verkar vara skiljda meningar om hur man skriver det, svenska akademiens ordbok (http://g3.spraakdata.gu.se/osa/head.shtml) ger ingen träff på "akvarie", men den är ju lite gammaldags.

Det blir 490 träffar på "akvarium" på blocket och 50 träffar på "akvarie".

Om "akvarie" är en felstavning stavar nästan 9% av svenskarna som ska sälja sitt akvarium fel på ordet "akvarium" (Räknar med att en del träffar avser sammanslagningar som "akvariefisk", "akvarieväxt").

Någon svenskalärare som kan upplysa mig om hur det ligger till?

Inte svensklärare, men kanske duger ändå? [:o)]
Ett akvarium
Flera akvarier
Akvariet

[:-160]

Är det förresten någon som lagt märke till att man inte förhandsgranskar sina meddelanden utan det är "förhadsgranskning". Det var tur att de inte slant mer med tangenterna. [:I]
#84 - 2 juli 2004 16:46
Särskrivningar, genitivapostrofer, ej vedertagna förkortningar mm är som så mycket annat ett utslag av amerikaniseringen som pågått i många år. För mycket amerikanska filmer, spel och TV-program och för lite svenskt dito?

Smisker: Har jag också funderat på. Jag säger aldrig ett akvarie utan ett akvarium, men använder pluralet akvarier istället för akvarium och även bestämda formen akvariet. Vilket är rätt?

Tillägg:
Kryddan: du hann före - just så använder jag ordet akvarium.
#85 - 2 juli 2004 16:46
Uhm om man kollar på en persons profil finner man ibland följande:

Hemsida Ingen hemsida är angedd...
Bra länkar Ingen länk är angedd...

Detta har tetiga jag förvisso redan undrat över hos Herr Fohrman men när vi nu ändå är inne på ämnet. :)
/J
#86 - 2 juli 2004 16:49
Ursprungligen skickat av Joacim

Uhm om man kollar på en persons profil finner man ibland följande:

Hemsida Ingen hemsida är angedd...

Bra länkar Ingen länk är angedd...

Detta har tetiga jag förvisso redan undrat över hos Herr Fohrman men när vi nu ändå är inne på ämnet. :)

/J

Angiven låter ju faktiskt skumt även om det är korrekt ;O)
#87 - 2 juli 2004 16:55

Har slagit upp akvarium här.
http://g3.spraakdata.gu.se/saob/
Ganska användbar sida.

/hydrofila
#88 - 2 juli 2004 17:14
Jag fattar inte att jag orkade läsa hela tråden.

Det enda jag kan komma på just nu som vi inte hackat på ännu är hur man skriver antal och siffror!!!

Titta! Galningen använde 3 utropstecken.

Eller

Titta! Galningen använde tre utopstecken.

#89 - 2 juli 2004 17:17
Holmby: Ental skrivs ett, två, tre osv. allt annat får du skriva som du vill ;O)
#90 - 2 juli 2004 17:42
Ursprungligen skickat av klara

Jag säger aldrig ett akvarie utan ett akvarium, men använder pluralet akvarier istället för akvarium och även bestämda formen akvariet. Vilket är rätt?

Jag skriver ett akvarium, flera akvarium, akvariet, akvarierna. Vet inte om det är rätt och riktigt, ni får rätta mig annars.
#91 - 2 juli 2004 18:51
Och ej att förglömma denna visdom min gamla mattelärare lärde ut:
Fem är INTE ETT TAL!! Det är en siffra! För att det skall kunna kallas tal måste det finnas MINST två siffror!

Så det så! ;)
/J
#92 - 2 juli 2004 19:53
Bra sagt destination.

Men jag tycker i alla fall att man ska anstränga sig och göra sitt bästa när det gäller språket.
#93 - 2 juli 2004 20:08
http://www.dang.se/safa/shol.html

kolla här (hör väll kanske inte så där jätte bra till ämnet men men)
#94 - 2 juli 2004 20:16
Ursprungligen skickat av destination

Jo klart. Jag försöker göra mitt bästa, men jag vet att jag haft det svårt i skolan o.s.v, speciellt med stavning och grammatik. Det är därför jag blev arg.

Brukar alltid kolla igenom vad jag skrivit innan jag skickar det.

Jag har också haft problem i skolan, är fortfarande väldigt rädd för att skriva på engelska eftersom lärarna som undervisade i ämnet tydligen hade mindre förståelse för alla mina stavfel...
Jag tycker att man kan skilja på olika språknivå för olika tillfällen. I forumet vill jag formulera mig så bra jag kan (möjligtvis med undantag för vissa inlägg under humormania, där det inte känns lika allvarligt att slarva lite) för där vänder man sig till en stor publik. När jag chattar använder jag förkortade ord, talspråkliga skrivningar och snubblar ofta på tangenterna i rena ivern. Men då är det ju också ett snabbt sätt att kommunicera.
När jag mailar mina nära vänner skriver jag inte på samma sätt som när jag mailar någon jag inte känner. Precis som jag använder olika ord beroende på vem jag pratar med.
Jag tycker att så länge man skriver något som många skall läsa kan man anstränga sig men i privatare sammanhang kan det vara mindre viktigt.

För övrigt klagar mina vänner på min nyaste variant av felskrivning. Har jag riktigt bråttom blir det "fisk" istället för "fick". Fanatisk? [:-91]
#95 - 2 juli 2004 21:44
Får väl säga min mening eftersom alla säger sin:

Fuska er inte igenom svenskalektionerna.. Ni ser nu själva hur nyttigt det är att kunna språket...
Använd inte stavningfunktionen i t.ex. Word så mycket, lär er stava utan..

Jag vet själv att jag ofta skriver lite mer talspråk när jag skriver i chattar och på forum men det betyder inte att jag inte kan skriva formellt om jag behöver det...

Ni som är uppväxta med dator och har skrivit nästan alla era skoluppgifter med plasttangenter istället för med penna, gå ut och sätt er i sommarvädret och skriv ett långt brev till nån ni tycker om, för hand. Jag går varje dag igenom uppemot 150 försäljningsredovisningar som 18 - 22-åringar har skrivit, det är oroveckande många som skriver som skriver så illa att jag får använda uteslutningsmetoden för att ta reda på vem som har skrivit...

Eftersom det finns ord i svenska språket som täcker upp det mesta ni vill säga, använd dom!

Ni som känner att ni inte stavar så bra o.s.v. läs lite böcker så blir ni bättre, träning ger färdighet!
#96 - 2 juli 2004 21:54
För er som aldrig haft språkpoliser som kompisar (vilket jag själv tacksamt nog hade på universitetet, tack Martin!) så vill jag visa er en helt otroligt häftig finess med det svenska språket och vårt sätt att binda ihop ord till nya - att skriva ihop.

Det visar sig att skriva ihop är ett grymt sökmotorvapen. Om några veckor kommer ni kunna googla på "sökmotorvapen" och hitta det här inlägget.

Ett annat exempel är "krasselåda". Googla på det. Tufft eh? 8)
#97 - 2 juli 2004 22:09
VäldigtBraTipsFrånDefdac!MenJagÄrLiteOsäkerOmDetKommerAttHjälpaAttBevaraSvenskaSpråket:)
#98 - 2 juli 2004 23:12
Haha. Det måste jag googla på sen ;)

Njae. "Bevara det svenska språket" vettesjutton om man ska göra. Då hade vi pratat och skrivit som vikingarna, fast det kanske hade varit charmigt det också 8)
#99 - 2 juli 2004 23:29
Destination skrev
<hr noshade size="1">
Ni "s p r å k p o l i s e r" är väldigt irriterande.
Skall man behöva bli professor i grammatik osv?
Skit i hur andra stavar och sköt er själva.
Alla kanske inte hade det lika enkelt i skolan?!
<hr noshade size="1">

Sköta oss själva. Om du anser att något så fundamentalt som skrivkunnighet är ointressant, varför ska någon på detta forum engagera sig i att svara på en eventuell fråga från dig när det bara handlar om något så rudimentärt som en hobby.

Lite "off topic". Jag såg ett kul syftningsfel på karolinska sjukhuset idag. "Kassa Kvinnojouren" stod det på en skylt.

#100 - 3 juli 2004 00:06
Visst hade plizken rätt när han sa att det skulle bli storm efter hans inlägg, det är alltid en mängd som tar illa upp. Fick själv smaka en del när jag kom med förslag på en rättningsmotor till forumet.

Kan dock inte säga att jag alltid stavar rätt och aldrig särskriver, MEN jag försöker så långt det går.
Alla gör vi fel, vissa oftare än andra.

Fuska er inte igenom svenskalektionerna.. Ni ser nu själva hur nyttigt det är att kunna språket...

Använd inte stavningfunktionen i t.ex. Word så mycket, lär er stava utan..

Skulle vilja påstå motsatsen. Kan det är ett mycket värdefullt redskap om man är osäker. Om inte annat så märker man var man har gjort fel och med lite tur så har man lärt sig till nästa gång.

Men om man förhandsgranskar sina inlägg och verkligen läser dom innan man skicka dom så skulle nog en hel del fel försvinna.
Själv upptäcker jag i regel en del fel framförallt grammatiska.

Annons