¤¤Sprägning¤¤

#1 - 22 oktober 2003 16:19
Hur stor är risken att en behållare med hemmagjort CO2 "spränger"? Hur kan man i så fall (om den kan sprängas) göra så att det inte blir någon skadespridning? Med en plastpåse över, eller?
Hur tjock måste slangen till syrestenen vara, för att det ska åka ut tillräckligt med CO2? Kan växterna skadas om man ger för mycket CO2? Växer växterna mycket fortare av CO2-gödning?
Glad för alla svar, speciellt om man inte bara läser igenom frågan och sedan sticker, ni måste ju veta mer än mig...

Mvh Malawi´n
#2 - 22 oktober 2003 16:26
Har gjort en egen co2-anläggning. Köpte den valigaste luftslangen i djuraffären, borrade hål i petflaskkorken som var liiite mindre än slangen. Har sluppit täta, den håller tätt ändå. Har flaskorna i en spann vid akvariet. Har spannen där i vanliga fall också i brist på annat utrymme =) Och så kommer katten inte åt slangarna lika lätt... Än så länge har det inte hänt någon olycka, och jag kan tänka mig att det händer främst om det blir stopp nånstans. Men risken är nog ganska liten.

Det är nog större risk att fiskar skadas om man har för mycket co2. Om jag inte är helt fel på det så sjunker det. Själv har jag ph 6.8 nu, det är ganska OK =)

Har alltid haft mycket problem med växter innan, nu växer de MYCKET fortare. Växter som inte ville växa innan har fått nya blad. Men det är mycket som spelar in, inte bara att tillsätta co2. Men detta överlåter jag till dem som kan mer om ämnet =)

Hoppas jag hjälpte till med något iaf!!
#3 - 22 oktober 2003 17:08
Tack så hemskt mycket!!!
#4 - 22 oktober 2003 17:28
Hej!
Ja, hoppas att de inte sprängs, jag har sprängt en kolsyrepatron för luftvapen, och f*n vad det smällde!
Som en liten bomb...

/Lukas

Annons