spräckt ruta

#1 - 4 januari 2007 17:03
Tjejen vill starta ett litet akvarium som har stått utomhus hos hennes föräldrar en längre tid. Vi tog in det och upptäckte att en av långsidorna var spräckt. Sprickan är cirka 15 cm lång och går på diagonalen till fogen som håller ihop långsidan med kortsidan. Min fråga är hur man lagar detta på bästa sätt, gärna till en liten kostnad? Bäst är väl förstås att byta rutan men det kanske går att lappa, men man vet ju inte om sprickan kommer att spricka mer så att säga? Kan man sätta en tunnare glasskiva på insidan som täcker hela backsidan? Det borde väl bli stabilt. Tacksam för tips om hur man lagar det på bästa sätt.
#2 - 4 januari 2007 17:06
bästa är väl om det går att byta ut den spruckna rutan. Skära bort siliconet i fogarna och sätta dit en ny.

Kolla med närmaste glasmästare om dom kan hjälpa till, dom vet hur man limmar ihop glas så att det blir tätt.
#3 - 4 januari 2007 18:11
hur stort är karet, jag har "lappat" mitt 64 där sprickan löper hela långsidan.
tjockare glasremsor på bägge sidorna samt mkt silicon. håller fint...
#4 - 5 januari 2007 09:57
lappa!!!? har aldrig hört talas om att man kan lyckas lappa ett akvarium utan att det spricker ännu mer men det finns säkert de som har lyckats
#5 - 5 januari 2007 15:51
chriffan skrev:
lappa!!!? har aldrig hört talas om att man kan lyckas lappa ett akvarium utan att det spricker ännu mer men det finns säkert de som har lyckats

*räcker upp en hand*
#6 - 6 januari 2007 00:02
Tjejen vill starta ett litet akvarium som har stått utomhus hos hennes föräldrar en längre tid. Vi tog in det och upptäckte att en av långsidorna var spräckt. Sprickan är cirka 15 cm lång och går på diagonalen till fogen som håller ihop långsidan med kortsidan. Min fråga är hur man lagar detta på bästa sätt, gärna till en liten kostnad? Bäst är väl förstås att byta rutan men det kanske går att lappa, men man vet ju inte om sprickan kommer att spricka mer så att säga? Kan man sätta en tunnare glasskiva på insidan som täcker hela backsidan? Det borde väl bli stabilt. Tacksam för tips om hur man lagar det på bästa sätt.

Att "lappa ihop" ett kar kan funka på ett mindre kar, men jag skulle aldrig våga göra det på ett lite större.

Kar är så billiga, och det kostar endel att "lappa ihop", men framförallt, skulle man få vattenskador så gäller nog inga försäkringar[B)]

//Calle

Annons