Spots

#1 - 6 oktober 2006 14:40
Kan man ha spotlights som belysning till ett växt-akvarium?

Finns det någon sorts spotligt som är särskilt lämplig? Skulle vara snyggt att slippa ljusrampen :D
#2 - 6 oktober 2006 15:35
Ja det kan du. Men det kanske är mer besvär än det smakar. Jag kör med halogenspot för emers odling av HC. Fungerar fint fint. Men så är det en 12volts 50watts 12graders spridning 6500K lampa..
#3 - 6 oktober 2006 17:30
Dessa halogenspots, är det såkallade metallhalogen?
Fungerar de i vanliga spotlightslampor eller behöver man speciella?

Vars kan man få tag på dessa? blommaffär?, lampaffär? djuraffär? eller kanske de går att köpa på någon webbutik?
#4 - 6 oktober 2006 20:23
är oxå intresserad...., vart vart vart ;)...
#5 - 7 oktober 2006 08:04
Det är inte metallhalogen. Jag beställde mina från Hall&Geen (de ligger i stockholm). BLV Whitestar hette de. Men som sagt det kostar mer än det smakar. Fattningen är GU5.3 (har jag för mig) och det är 12V. Nästan ingen säljer 12V för 50W idag med GU5.3. Och om de gör är armaturen ganska dyr. Jag hade bestämmt mig att testa kosta vad det vill :) Med tanke på spridningsvinkeln bara är 12 grader är det verkligen en SPOT och inget annat. Funkar alltså bara i små nanokar eller i akvarium där man vill belysa en liten area (tex HC).
Edit: Lampan kostade runt 60kr per spot. Men de skickade via DHL så frakten var på mer.. fast är man "privatperson" kanske de skickar annorlunda.

Annons