Spotlights kan skapa eldhav

#1 - 30 juni 2007 10:09
Infällda halogenspotlights kan orsaka bränder: http://www.expressen.se/levabo/1.740210
<<<(^:>*
#2 - 30 juni 2007 10:31
Jag läste det också. Min pappa jobbar som elektriker och har installerat många sådana lampor, Dom blir mycket varma och kan ge upphov till bränder om dom inte är installerade rätt. Därför ska man alltid ha en "Potta" i metall fastskruvad bakom lampan så värmen håller sig i ett begränsat område och inte sprider sig nära trä eller antändningskällor.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 30 juni 2007 10:59
Xzion skrev:
Jag läste det också. Min pappa jobbar som elektriker och har installerat många sådana lampor, Dom blir mycket varma och kan ge upphov till bränder om dom inte är installerade rätt. Därför ska man alltid ha en "Potta" i metall fastskruvad bakom lampan så värmen håller sig i ett begränsat område och inte sprider sig nära trä eller antändningskällor.

Men metallen i sig blir ju också väldigt varm så finns det inte risken att metallen i "pottan" blir för varm
Annars bör man väl undvika att ha trä i närheten - gips är ju inte alls lika brännbart.
#4 - 30 juni 2007 16:18
"pottorna" är till för att avleda värmen på en större yta, just för att isolering ellr annat brännbart inte ska fatta eld.
#5 - 30 juni 2007 16:29
Precis. Och som Kjell skriver så äre bra att montera dessa i gips, då det inte är lika brännbart
#6 - 1 juli 2007 11:28
Xzion skrev:
Precis. Och som Kjell skriver så äre bra att montera dessa i gips, då det inte är lika brännbart

Eftersom innertaket oftast består av reglar och gips och det inte går att skruva fast en potta i gips, med bra resultat, får du oftast direkt kontakt med brännbart material vare sig du vill eller ej. I monteringsanvisningen för "pottan" står klart och tydligt att denne skall fästas i en regel, om sådan ej finnes, i en sk. kottling.

Dock finns det regler för hur stor "pottan" ska vara, i förhållande till watt / värmeutveckling du har på din spotlight. Prata med din närmaste elektriker så kan han ge dig all information du behöver. Pottan i sin tur fungerar som en stor kylfläns och med rätt storlek på pottan finns aldrig någon risk för brand.

12v spots med lägre watt är att föredra då dessa utvecklar mindre värme och vid kortslutning (ex, genom kondensvatten) så pajjar man transformatorn och inte eventuellt hela elcentralen ;)

Annons