Spotlight+Svartvatten

#1 - 12 oktober 2006 09:51
När jag var på Akvarielagret för något år sedan så hade de ett urläckert akvarie med svartvatten, ovanför akvariet fanns 2 eller 3st spotlights som skapa ljuspelare ner i vattnet. Eftersom jag också skall börja med svartvatten nu och tyckte att spotlightsen gav ett mycket vackert ljus så undrar jag om någon kan rekomendera spotlights som passar för att byggas in i en Aquael ramp.
Rampen är av svart plast och cirka 3mm tjock, avståndet kommer bli ungefär 10cm mellan lampan och vattenytan. Jag har förstått att det måste vara en Spotlight med IP65 klass (fukttålig). Tror ni plasten klara av värmen från lamapan som kommer att uppstå?
#2 - 12 oktober 2006 11:50
ett problem är att spottarna blir stekheta och sitter de i en heltäckande ramp och så pass nära vattnet så kommer kanske temperaturen i vattnet höjas farligt mycket...
#3 - 12 oktober 2006 12:07
Mjo, jag tänkte på det med. Kanske kan man använda spottar med ett lägre wattal, typ 5, 10, 15.
#4 - 12 oktober 2006 18:39
Mjo, jag tänkte på det med. Kanske kan man använda spottar med ett lägre wattal, typ 5, 10, 15.

what´s the point.., du får ingen pelare på så lite kräm.. ...
#5 - 12 oktober 2006 18:42
what´s the point.., du får ingen pelare på så lite kräm.. ...

Vad för Wattal tror du blir lagom för att skapa en ljuspelare i ett kar som har en höjd på 50cm?
#6 - 12 oktober 2006 22:03
åheim skrev:
ett problem är att spottarna blir stekheta och sitter de i en heltäckande ramp och så pass nära vattnet så kommer kanske temperaturen i vattnet höjas farligt mycket...

Om inte annat om man har otur kan man spräcka täckglasen om det blir för varmt, var med om det en gång.....small rätt bra faktist :)

//Peter
#7 - 13 oktober 2006 02:23
Vad för Wattal tror du blir lagom för att skapa en ljuspelare i ett kar som har en höjd på 50cm?

en smalspot 12grader kanske.. och så 35,50,75w tror jag på
#8 - 13 oktober 2006 11:01
Det finns väl spottar som man kan gömma på bottnen (vattentäta såklart)?
#9 - 13 oktober 2006 15:55
Redbullen skrev:
Om inte annat om man har otur kan man spräcka täckglasen om det blir för varmt, var med om det en gång.....small rätt bra faktist :)

Jag har heltäckande ramp utan täckglas. :)

Insomniac skrev:
Det finns väl spottar som man kan gömma på bottnen (vattentäta såklart)?

Mjo, Aquacolor heter de. Är dock lite skeptisk då jag vill ha ett gult ljus. Verkar bara finnas i blå, grönt, rött, jag såg i och för sig att man kunde köpa till orange ljus, men jag vet inte riktigt hur det blir.
#10 - 13 oktober 2006 17:56

Mjo, Aquacolor heter de. Är dock lite skeptisk då jag vill ha ett gult ljus. Verkar bara finnas i blå, grönt, rött, jag såg i och för sig att man kunde köpa till orange ljus, men jag vet inte riktigt hur det blir.

Jag har bara sett dem i blått (som användes). Väldigt effektfullt i vilket fall som helst, bra idé till svart vatten. :) Man kanske kan lägga gul plast över? De borde ju inte bli (eller kunna bli) så varma då de ligger i vattnet.
#11 - 13 oktober 2006 20:12
Insomniac skrev:
Jag har bara sett dem i blått (som användes). Väldigt effektfullt i vilket fall som helst, bra idé till svart vatten. :) Man kanske kan lägga gul plast över? De borde ju inte bli (eller kunna bli) så varma då de ligger i vattnet.

Vad blir det för diameter när ljuspelaren når ytan, om du nu skulle kunna uppskatta det? Vill som sagt inte att det skall sprida sig för mycket. Hur starkt ljus är det i dessa lampor?
#12 - 13 oktober 2006 20:44
LED-spot funkar väl kanske...blir inte riktigt lika varma som vanliga lampor....
#13 - 14 oktober 2006 06:32
Vad blir det för diameter när ljuspelaren når ytan, om du nu skulle kunna uppskatta det? Vill som sagt inte att det skall sprida sig för mycket. Hur starkt ljus är det i dessa lampor?

De satt riktade mot väggen i akvariet så jag vet inte hur högt upp de skulle nå, speciellt inte i svartvatten. Diametern var kanske 4 cm nånting? Jag såg dem inte ute i butiken men de borde ju ha haft dem.. Det var ett tag sedan jag var där sist, så nu hade de tagit bort dem. För ungefär ett halvår sedan hade de ett sandfall (som jag ville ha!), men det tog de också bort inom två veckor.
#14 - 14 oktober 2006 09:58
Led

Det här med LED är nog inte så tokigt faktiskt, det gäller bara att hitta en vanlig spotlightarmatur som har IP65-klass och sedan köpa till något i stil med http://www.osram.com/products/luminaires/led_luminaires/decospot.html i vit färg. Dock så verkar dom kosta rätt mycket :/
#15 - 15 oktober 2006 03:37
Det finns ju ficklampor som man kan reglera, svagt ljus och vid vinkel eller skarpt och fokuserat ljus. Dessa ficklampor går utmärkt bra att fånga botten 1meter ner under vattenytan med i ån bakom mitt hus (som är så där gosigt å-brunt).

Går det inte att utnyttja sån lysteknik (dimmer) för att göra en ljuspelare i svartvatten om man är lite teknisk?
#16 - 15 oktober 2006 09:26
Jo, dimmer låter mycket trevligt, det måste jag utan tvekan fixa. Jag har dock ändrat mig ganska kraftigt i hur jag vill ha det :P. Jag tänker ta bort rampen helt och köra öppet akvarium, bakom akvariet och på den högra sidan (mot väggen) skall det finnas ett hyllplan med exotiska växter som skall hänga över akvariet. Ovanför dessa växter skall det sitta två till tre stycken vanliga spotligts, typ (http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=63560&path=2810000,3120000,3130000) med så liten utstrålningsvinkel som möjligt (10° i det här fallet). Om man sedan skulle kunna fixa dimmer till spotsen så vore det hur grymt som helst, helt klart något som skall funderas över. Tack för tipset!
Jag får ta lite bilder sen när det är klart, lär nog ta två till tre veckor innan allt är klart, måste få hem min BTN först.

Annons