Min akvariebutikk har nylig fått inn fire eksemplarer av varianten "marlboro red". Riktig vakre er de - og jeg har fryktelig lyst til å kjøpe dem - men har ingen erfaring når det gjelder diskus - og spør derfor :
1) I en artikkel om diskus her på Zoopet sies det at man bør unngå "mørke" eksemplarer ved innkjøp. Av disse fire jeg nå snakker om så er det to som er litt mørkere enn de to andre - som nesten ligner litt på en variant jeg har sett omtalt som "golden". Alle fisk ser friske og pigge ut ( har dog ikke sett dem spise... ). Kan det være at det her dreier seg om to ulike fargevarianter ? Og i såfall - kan ulike fargevarianter leve sammen ? Vil de kunne parre seg med hverandre ?
2) Jeg har pH under 7 - og GH mellom 3 og 6 - og er nøye med å få utført ukentlige vannskift etc. I ferier har det dog gått fjorten dager mellom vannskift - og fiskene har bare blitt matet en gang annenhver dag. Vil en diskus kunne klare det ?
Jeg har som sagt ennå ikke bestemt meg - prisen var stiv ( kr. 399,-- pr. stk ) - men håper at noen kan hjelpe meg med svar på dette. Jeg tar også gjerne imot tips om andre ting som kan være aktuelt for en potensiell diskus-eier !