Spørsmål om diskus

#1 - 18 april 2005 07:09
Min akvariebutikk har nylig fått inn fire eksemplarer av varianten "marlboro red". Riktig vakre er de - og jeg har fryktelig lyst til å kjøpe dem - men har ingen erfaring når det gjelder diskus - og spør derfor :

1) I en artikkel om diskus her på Zoopet sies det at man bør unngå "mørke" eksemplarer ved innkjøp. Av disse fire jeg nå snakker om så er det to som er litt mørkere enn de to andre - som nesten ligner litt på en variant jeg har sett omtalt som "golden". Alle fisk ser friske og pigge ut ( har dog ikke sett dem spise... ). Kan det være at det her dreier seg om to ulike fargevarianter ? Og i såfall - kan ulike fargevarianter leve sammen ? Vil de kunne parre seg med hverandre ?

2) Jeg har pH under 7 - og GH mellom 3 og 6 - og er nøye med å få utført ukentlige vannskift etc. I ferier har det dog gått fjorten dager mellom vannskift - og fiskene har bare blitt matet en gang annenhver dag. Vil en diskus kunne klare det ?

Jeg har som sagt ennå ikke bestemt meg - prisen var stiv ( kr. 399,-- pr. stk ) - men håper at noen kan hjelpe meg med svar på dette. Jeg tar også gjerne imot tips om andre ting som kan være aktuelt for en potensiell diskus-eier !
Lucas_no1
#2 - 18 april 2005 16:40
Hej!

Tycker verkligen du ska sattsa på discus om du är villig att lägga ner lite tid på dina fiskar.

Det är ett ganska stort ämne "fisken discus" så besök den här sidan som är mycket bra och som har mycket information om det mesta som rör discusar.

discusfish.nu

Fiskar från samma kull kan ha ganska stor färgskillnad så det är inget konstigt.
Dom ska däremot inte vara mörka och rädda!
Begär att dom ska mata fisken när du är där så att du kan se hur dom äter.

Du undrade om dom eventuellt kan bilda par och leka.
Det kan dom säkerligen göra men du ska tänka på att Marlbro red är en variant av discus som är komplicerad att få yngel på för det är en variant som är framavlad "pidgeon" yngel från dessa arter har svårt att hitta till sina föräldrar och maten, så det kräver mycket av dig om det ska lyckas.

Titta runt innan du bestämmer vilka fiskar du ska köpa tycker jag.

Lycka till

/Lucas
#3 - 18 april 2005 16:41
jag har 8 röda & 2 blå har endast observerat att dom blå ändra förg om dom inte är friska .dom röda har aldrig skiftat till mörkare ,det sägs att dom röda år mera tåliga och jag är böjd att hålla med.det viktigaste är ,om det är små discus , att köpa nogra flera än man får plats med när dom blivar stora. rent vatten och mycket mat .vilket betyder att man får byta vatten ofta ,tills dom blivar stora,då krävar dom inte så mycket mat.

mvh janne
Lucas_no1
#4 - 18 april 2005 20:48
[QUOTE=janne dansk]jag har 8 röda & 2 blå har endast observerat att dom blå ändra förg om dom inte är friska .dom röda har aldrig skiftat till mörkare ,det sägs att dom röda år mera tåliga och jag är böjd att hålla med.det viktigaste är ,om det är små discus , att köpa nogra flera än man får plats med när dom blivar stora. rent vatten och mycket mat .vilket betyder att man får byta vatten ofta ,tills dom blivar stora,då krävar dom inte så mycket mat.

mvh janne[/QUOTE]

Det behöver inte betyda att dom är sjuka för att dom blir mörka.
Dom kan helt enkelt vara rädda eller förbannade, då ändrar dom också färg.
#5 - 18 april 2005 20:57
Ja, jeg har jo som sagt ikke bestemt meg ennå.. Det blir mye penger - nesten 1600 kr. for fire fisk ! - og jeg vil også derfor se meg litt om først. Andre fargevarianter var også tilgjengelige - men da bare i par. Har noen erfaringer med først å kjøpe bare et par i en fargevariant - for så senere å supplere med et par i en annen farge ? Jeg har jo lest at det er best å kjøpe en liten flokk med det samme - men kan det likevel gå bra å bare kjøpe to i gangen ? Og i såfall - bør det nye paret være noenlunde like gammelt som det andre ? Eller vil voksne eksemplarer godta ungfisk på samme måte som de godtar andre voksne ?
#6 - 18 april 2005 21:53
Det är ett ganska stort ämne "fisken discus" så besök den här sidan som är mycket bra och som har mycket information om det mesta som rör discusar.

discusfish.nu

Må bare si det før jeg takker av for natten - hvilken bra side om diskus ! Jeg har lest og lest - og vil forhåpentligvis også lære mye etterhvert som jeg får pløyd gjennom alt... Tusen takk for tipset !

Annons