Den löser sig i vattnet och blir då H2CO3 om jag inte missminner mig, kolsyra som är fenomenal på att sänka PH-värdet. Nattetid så stänger man av CO2 tillförseln för att växterna inte längre fotosyntetiserar och då skjuter PH rätt snabbt uppåt och om man kör med mäsk så är det svårt att kontrollera nivåerna och det blir oftast ett hiskeligt jojjande med PH-värdet vilket är skadligt för fisken.
Rent teoretiskt - med en bubbelhastighet på 3 bubblor/s, hur mycket CO2 kan lösa sig i 20 gradigt vattnet under 10 timmar, och hur mycket skulle det sänka pH i ett kar på 300 liter? Jag frågar, därför att min misstanke är att det inte borde röra sig om särskilt mycket - särskilt som det dröjer en stund för växterna innan de slutar omvandla CO2 till O2 efter det att det blir mörkt.
Fast å andra sidan gäller ju detta i sjöar, och förhållandena är ju en smula annorlunda i ett akvarium...
Och om det inte är lämpligt att trycka i CO2 nattetid, är väl en 3-vägskran där man kan släppa ut CO2 i luften på natten en enkel lösning? Det är klart - man måste ju förstås passa den... Eller så får man fixa "akvarievakt" när man reser bort en dag eller två! =)