Sponge filter (billi) luftflöde

#1 - 27 januari 2012 18:38
Tänkte kolla med er som har erfarenhet av sponge filter hur mycket luftflöde behöver luftpumpen ge för att dom ska funka tillfredställande, har nu köpt på två elite sponge filter ( ett dubbelt och ett enkelt) Har för tillfället en AM Top Luftpump CR-20 som ger 90/liter per timme men räcker det att köra två stycken filter på?

Har inte lyckats hitta nån info på det här vilket antingen är jag som är dålig på att hitta alt så finns det inte lätt tillgängligt.
#2 - 27 januari 2012 18:44
vinbok skrev:
Tänkte kolla med er som har erfarenhet av sponge filter hur mycket luftflöde behöver luftpumpen ge för att dom ska funka tillfredställande, har nu köpt på två elite sponge filter ( ett dubbelt och ett enkelt) Har för tillfället en AM Top Luftpump CR-20 som ger 90/liter per timme men räcker det att köra två stycken filter på?

Har inte lyckats hitta nån info på det här vilket antingen är jag som är dålig på att hitta alt så finns det inte lätt tillgängligt.

om det räcker eller inte är ju helt avhängigt hur stort kar det skall filtrera.....

.
#3 - 27 januari 2012 18:54
Koppla på grejorna och prova. Förutom pumpens flöde så beror det lite på hur djupt du sätter filtren och hur mycket slang, kopplingar, etc. du har.
#4 - 27 januari 2012 19:02
Oki ska förtydliga mig karen till att börja med är 54 liter ( 60*30*30 ) det andra är på 14 liter (ca 28*16*20 ). Men när allt är in kopplat hur mycket vatten flöde ska det komma ur toppen och ska det vara jämnt? Just nu med lila inkopplat och strypning så kommer det lite stötvis ur utblåset.
#5 - 27 januari 2012 19:29
vinbok skrev:
Oki ska förtydliga mig karen till att börja med är 54 liter ( 60*30*30 ) det andra är på 14 liter (ca 28*16*20 ). Men när allt är in kopplat hur mycket vatten flöde ska det komma ur toppen och ska det vara jämnt? Just nu med lila inkopplat och strypning så kommer det lite stötvis ur utblåset.
Det skall komma en gämn ström av vatten och luft genom röret. Du får justera luftflödet så du får "lagom" mängd vatten med i luften. Både förmycket och för lite luft minskar vattenflödet. För att kolla flödet kan du hålla ett dl måt under utloppet och sedan kolla hur lång tid det tar att fylla det.
#6 - 27 januari 2012 20:08
Oki blir att exprimentara lite imorgon alltså, tack så mycket för hjälpen. Nu blir det räksmörgås och vin enligt hon som bestämmer :) Trevlig helg på er.

Annons