Spirunlinafläckar.

#1 - 7 april 2004 18:49
I många trådar varnas ju för att överdosera spirulina i maten då detta medför pigmentsfläckar. Då undrar jag: Hur ser dessa fläckar ut? Någon som kan beskriva, eller ännu bättre skcka nån länk med kort...
#2 - 7 april 2004 18:59
De ser ut som små svarta punkter...oftast bara en eller ett par på kroppen. Oftast inte större än dessa punkter - ....
#3 - 7 april 2004 19:29
Ok, tack så mkt. Då behöver man inte vara orolig...
#4 - 7 april 2004 20:00
Jag har haft tropheus där det varit mer än bara små prickar.
Det var på ett flertal fiskar svarta fläckar på ungefär (som mest)15*5mm. Ungefär som om någon hade varit framme med en svart pensel och målat och stänkt på fisken med svart färg.
#5 - 7 april 2004 20:03
Oj Stelin...det var kraftiga fläckar. Är du säker på att det var Spirulina fläckar? Jag har aldrig sett så stora eller så många...
#6 - 7 april 2004 20:19
Säker o säker. Du kommer kanske ihåg att vi diskuterade det lite på ciklid.se och det verkar ju inte som om det går att med säkerhet säga om fläckarna kommer från spirulina eller ej. (Men troligen så är det väl det.)

Jag har gjort mig av med en hel del av mina fiskar men jag tror jag har någon kvar med de svarta fläckarna(iofs inte någon med 15*5mm fläck). Ska se kolla i morgon och har jag någon kvar kan jag försöka ta ett foto o lägga upp det i min zoon.

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=181865
#7 - 7 april 2004 20:24
Nu när du säger det så kommer jag ihåg att vi hade en diskussion om detta tidigare...men du har bättre minne än jag märker jag nu.[;)]

Visst, kan du lägga upp bild så vore det bra...
#8 - 8 april 2004 09:55
Jag har lagt upp en bild på en fisk med spirulinafläckar nu i min zoon. (Ha överseende med den dåliga bildkvaliten, jag är nybörjare på det här med fotografering)

#9 - 8 april 2004 10:02
Det var stora fläckar även om man inte såg så skarpt på fotot.

Har du sett någon minskning på dom eller är dom konstant där i samma storlek och mängd?
#10 - 8 april 2004 10:31
Ingen minskning utan snarare en ökning. Från bara ett par enstaka fiskar med någon liten fläck så gick det till stora fläckar på c:a 15 i en grupp på 61 vildfångade Tropheus.

Dessa har jag nu reducerat till en grupp på 26(pga odlings-skäl), men där är fortfarande ett par st som har fläckarna. Den som är värst är den jag tog foto på.
Jag får väl se hur det utvecklar sig i min grupp. Sprider det sig ytterligare så får jag väl sluta med spirulina-torrfodret o gå över till en räkmix utan spirulina istället och se om detta hjälper.

#11 - 8 april 2004 11:19
Jag har läst någonstans att det kan vara en bakterie som orsakar de svarta fläckarna, men jag kommer tyvärr inte ihåg vart jag läste detta. Denna bakterie "vandrar" och dyker upp på lite olika ställen innan den dör ut. Nu vet jag inte om den kan föröka sig eller om den bara är där temporärt.

Jag vet dock att jag haft svarta ränder/fläckar på ett Röd Zebra yngel och jag har sett att denna fläck inte ser likadan ut och att den inte sitter på samma ställe som först. Ena sidan på fisken hade denna prick/rand och den har försvunnit. Däremot finns en liknande (garanterat inte samma) på fiskens andra sida nu...
#12 - 8 april 2004 11:33
http://tms.ecol.net/pets/disdir.htm
http://www.bettaworld.4t.com/whats_new.html

Du länkade till dessa sidor i "Svarta pigmentfläckar" tråden på ciklid.se. Där står det att det just att det är en parasit som orsakar fläckarna.
(Vad som är rätt eller fel är ju svårt att säga utan en riktig undersökning.)
#13 - 8 april 2004 11:40
Vilket minne du har Stelin!! Otroligt...(eller så är det jag som har enormt dåligt).[:D]
#14 - 8 april 2004 11:46
Jag minns allt...[:D]

Nej, skämt åsido så är det väl så när man själv har problemen som nu med pigmentfläckarna att det mesta av "vikt" fastnar.
#15 - 9 april 2004 08:47
Ny bättre bild på fisken med spirulina fläckarna finns nu i min zoon.

#16 - 9 april 2004 10:07
Det var betydligt större än jag sett förut. Väldigt underligt...hm.

Jag kollade på din zoon nu och jag måste säga att det var ruskigt fin grupp "Red Rainbow" du har. Tråkigt med fläckarna, men det är väl inte på alla?

#17 - 9 april 2004 10:36
Fläckarna finns som tur är inte på alla. Det är bara en som har så stora fläckar som bilden visar. Sen är där nog 1 eller 2 till som har någon liten enstaka fläck.
Värre var det när jag fortfarande hade alla 61 kvar i min grupp. Då var där ungefär 10-15st som hade sådana här stora fläckar och på en del var dom tom några mm större och på 3-4 ställen på kroppen. Det såg för j-kligt ut.
#18 - 9 april 2004 11:07
Har du sett något på avkomman?
#19 - 9 april 2004 11:12
Nej.
#20 - 9 april 2004 11:15
Karoten-fläckar är ju reversibla, bara att sluta mata med karotenrikt foder så går de tillbaka hyfsat snart.

Parasiterna har jag sett - de ser inte alls ut som de där stora pigmentfläckarna, utan de är små runda svarta prickar. Blanka torskfiskar, som t.ex. Kummel, är ett bra ställe att leta på om man vill se såna prickar.
#21 - 9 april 2004 11:18
Azur:

Vet du om räkor innehåller karoten?
#22 - 9 april 2004 11:30
Om jag inte missminner mig så innehåller räkskalen karoten...och det gjorde jag inte.

Karoten är ett förstadium, ett s k provitamin, till vitamin A. i en vattenlöslig form, som måste intas via födan. Karoten finns av olika typer (karotenoider) i vegetabilier, främst i de vegetabilier som är gulaktigt röda eller starkt gröna. Eftersom kräftdjur lever på karotenrika alger, finns också karoten inlagrat i deras skal. Karoten förstärker de gula/oranga/röda färgerna och ger inga skador vid överdosering. A-vitaminet och karoten är instabilt och känsligt för värme, luftens syre och ljus. Vitamin A. och karotenrikt foder bör därför helst förvaras svalt och mörkt. Karoten finns i varierande mängd i olika råvaror, några som med fördel kan blandas in i ett fiskfoder är morötter, räkskal, den starkt mörkgröna sötvattensalgen spirulina, äggula och rött paprikapulver.

Utdrag från denna artikel på ciklid.se:

http://www.ciklid.se/ciklidbladet_artikel.asp?NR=9004&LOPNR=2
#23 - 9 april 2004 11:36
Då borde man kanske istället mata med Hikari cichlid staple en tid. Det är en pellets helt utan karoten eller andra "färgförbättrare".

Andra förslag?
#24 - 9 april 2004 11:48
Är det verkligen lämpat för herbivora (vegetabiliskt föda) ciklider och inte för allätare?
#25 - 9 april 2004 11:53
Nej det är ju egentligen inte ett lämpligt foder.

Om det räckte med en räkmix utan spirulina för att få bort fläckarna är ju det bästa. Men jag har en bekant som också har problem med fläckar på sina fiskar, han har matat enbart med räkmix utan spirulina i ett par månader nu utan resultat.
#26 - 9 april 2004 18:05
Det är knappast räkorna som gett karotenfläckar, det är nästan säkert 1) spirulina i nån form, 2) karotenpulver, 3) nån grönsak som är fullproppad med karoten, typ spenat.
Räkor innehåller visserligen karotener, men mest är det nog astaxanthin, som inte lär skall kunna ge fläckar.
#27 - 9 april 2004 18:50
Azur:
Jag menade inte att räkorna hade gett pigmentfläckar(om du nu uppfattade det så). Utan att han gått över till en räkmix <u>utan</u> spirulina från att tidigare använt Räkmix <u>med</u> spirulina samt spirulina-torrfoder.
Mixen han använder innehåller varken spirulina eller något annat karoten rikt.

Men det kanske bara är mer tid som behövs innan fläckarna går bort, det verkar inte ju räcka med några månader.

(Han hade fått besked att det kan ta upp till 6 månader innan dom försvinner skrev han i ett mail till mig idag. Något jag kom på senare under dagen att jag också hört tidigare.)

Samma utfodring hade förresten jag med räkmix samt torrfoder med spirulina när mina fiskar började få fläckar. Kan det vara att det är kombinationen Räkmix-torrfoder med spirulina som gör att fläckarna kommer. Vad man läser om på utländska forum så är problemen med fläckar inte så stora och där matar man väl sällan med räkmix utan istället bara med spirulina-torrfoder.
Problemen är iofs kanske inte så stora här heller, vad vet jag...
#28 - 9 april 2004 19:57
Jag vet en del som enbart matar med Tropical´s Super Forte 36% Spirulina och aldrig fått spirulinafläckar.

Jag matar själv mina Malawi med detta i kombination med Räkmix och Tropical´s Malawiflingor. De visar ingen tendens till att få pigmentfläckar.

Däremot fick jag fläckar på mina Malawi av min räkmix då jag troligtvis överdoserade med Spirulinapulver. Jag kan inte helt säga att pulvret är skurken då jag även nu har det i min räkmix, men i en helt annan mindre dos än tidigare.

Annons