spetsstjärtciklid

#1 - 30 augusti 2006 07:49
jag vet inte om denna fråga hamnade i rätt forum men jag försöker,vet nån något om spetsstjärtciklider? kan man läsa om dom här på zoopet?
#2 - 30 augusti 2006 07:59
jag såg nu att den gick under namnet regnbågsciklid,för och nackdelar med denna vackra fisk? den ska gå med tetror och guramis,om det nu går förstårs.
#3 - 30 augusti 2006 08:12
Det är en rätt känslig och svårodlad liten dvärgciklid; sköt den som vilken apistogramma som helst - dvs mjukt & surt vatten, massor av växter och gömslen, och flera honor per hane. I Zoopets artikel står att den är vanlig, men jag tycker jag ser den väldigt sällan; jag hade nog trott att det är en av de ovanligaste av de vanliga apistogrammorna...

Nu vet jag inte vilka tetror & guramis du har, men om vi pratar små och ganska snälla saker som neontetror och dvärg- eller blå gurami så är det utmärkt sällskap - de har samma krav och är inte för stöddiga för regnbågarna.
#4 - 30 augusti 2006 08:19
[quote=Azur]Det är en rätt känslig och svårodlad liten dvärgciklid; sköt den som vilken apistogramma som helst - dvs mjukt & surt vatten, massor av växter och gömslen, och flera honor per hane. I Zoopets artikel står att den är vanlig, men jag tycker jag ser den väldigt sällan; jag hade nog trott att det är en av de ovanligaste av de vanliga apistogrammorna...

Nu vet jag inte vilka tetror & guramis du har, men om vi pratar små och ganska snälla saker som neontetror och dvärg- eller blå gurami så är det utmärkt sällskap - de har samma krav och är inte för stöddiga för regnbågarna.[/quote]Tack för ditt snabba svar,fuderar över rödmunstetror och mosaikgurami så det är bara snälla fiskar,men är regnbågen en snäll fisk? läste att den kunde var lite sur under lektiden och vill ha nästan helt nitritfritt så det blir mycket vattenbyten:) hur vet man om man har surt vatten? kan man testa det på nått sätt?
#5 - 30 augusti 2006 08:44
De flesta Apistogramma lever i naturen på botten bland nedfallna döda löv. Om du lägger i torra ek- eller boklöv så får dels fiskarna gömställen som dom gillar, och dels så buffrar du vattnet nedåt så det blir surare. Löven behöver inte behandlas på något sätt, men om det är frågan om ganska mycket löv så bör man nog blötlägga dem i en hink och byta vatten då och då under 1-2 veckors tid. Om man häller dem direkt i akvariet är det risk att kvävet (nitrat och nitrit) ökar och syret minskar.

Apistogramma agassizii är en ganska snäll apisto, men som alla cichlider så är dom territoriella - åtminstone i samband med lek. Det betyder att även om det är små fiskar så behöver ett par minst 100 liter. Vill man ha flera bör akvariet vara på minst 200 liter.

Cichlider brukar jaga varann och det är lätt att se om någon blir mobbad (även om det kan gå väldigt fort ibland från harmoni till söndertrasad fisk). Hos apisto är detta inte alltid lika tydligt. Den mobbade fisken blir passiv och slutar äta. Då får man dela på fiskarna på flera akvarier eller skaffa ett större.
#6 - 30 augusti 2006 08:48
Ja, visst kan den vara aggressiv, precis som alla apistogrammor, men det är inte nån av de aggressivaste. Som med alla ciklider är gömslen och "insynsskydd" så förföljda fiskar kan komma undan en bra idé. De slåss mest inbördes, så de kommer troligen att nästan helt ignorera de andra fiskarna (utom om de kommer för nära ägg & ungar).

Fast det är klart, med alla ciklider finns en risk att man får en "tokig" ultraaggressiv hane.

Surt vatten innebär att pH är under 7; normalt sett siktar man mot pH 6.5. Dropptest för pH finns hos din akvariehandlare.
De går i och för sig i att hålla i högre pH utan problem, men det kan bli svårt att få lek på dem.

EDIT: Eriks förslag att använda ek- eller bok-löv är mycket bra. Starkt medhåll.
#7 - 30 augusti 2006 09:14
jag har ett ph på 7-7,2 i mitt 70l,men att ha ner en massa löv för att det ska bli surare vet jag inte om jag har lust med,det finns nog nått annat sätt,jag tänkte ha en hane och två eller tre honor,men jag får fundera,jag tillsätter beredningsmedlet aqvatan i mitt 70l det tycker jag är bra. Läste att man även ska ha i beredningsmedel till dessa ciklider.det ska bli intressant och se om jag kan hålla dom friska i allafall,om jag nu får tag i några vill säga,är dessa ciklider grävare? har inte läst nått om det i allafall.
#8 - 30 augusti 2006 09:18
Beredningsmedlet kan du skippa om du inte har väldigt kraftigt klorerat vatten - det gör i alla händelser ingenting för ditt pH.
Vill du sänka pH finns olika ekextrakt, t.ex. Amtra Oak Extract, som gör det utan att färga vattnet märkbart. Man kan även använda alkottar, men de färgar vattnet brunt (naturligt, men personligen gillar jag inte brunt vatten). Annars skulle jag säga att 7 är helt acceptabelt.

Löven är inte i första hand för att sänka pH, utan för att ge fisken massor av gömställen. Plus att fiskarna i naturen lever just bland löv. Det är dessutom snyggt.

Nej, de gräver inte.
#9 - 30 augusti 2006 09:23
var kommer denna ciklid ifrån? är den från Amerika? vilken sjö? massor av gömställen tänker jag ha men löv.ja jag får se. Om det är ett måste för denna art så kanske jag ska se mig om efter nån annan:) man kan väll inte plocka löv i naturen och lägga iblöt och sen ner i karet? man måste nog ta bort dom efter ett par vecko och skaffa nya blad eller? Men en stor rot ska jag ha.
#11 - 30 augusti 2006 10:40
Tack Azur:) ja,jag kanske ändrar uppfattning,men jag bor ju på fel ställe,här finns det mest bara björkar,går det?
#12 - 30 augusti 2006 10:41
Går går det... Problemet med björkblad är att de är lite små, plus att de löser upp sig väldigt fort. Kanske bättre att låta bli blad om du inte kan få tag i ek eller bok.
#13 - 30 augusti 2006 11:02
ja,det kanske går ändå med massa andra gömställen än blad.

Annons