Spelar färgen på möbel och akvarium någon roll?

#1 - 12 november 2012 07:43
Efter ca 15 års uppehåll så tänkte jag äntligen starta upp ett akvarium igen. Hade bara ett litet 90 liters på den gamla goda tiden, men nu tänkte jag satsa på något större. Tyvärr så är ett 240 liters hela 2cm för brett för att få plats på den tänkta platsen så jag får nöja mig mig ett 180 liters istället. Kommer bli ett Juwel Rio 180 med möbel. Herkules Zoo här i Göteborg tar 3100kr för det som jag förstått är ett väldigt bra pris. Båda skulle passa in i vårat övriga möblemang så där spelar det inte så stor roll, men kommer det vita ta för mycket focus från själva akvariet så ett mörkbrunt är att föredra, eller skall man mer gå på vad man skall ha för inredning? Mörk sand/grus så tar man ett vitt, och ljus sand/grus så tar man ett mörkbrunt för bäst effekt? Eller är det så enkelt att det inte spelar så stor roll? Vill ju inte upptäcka att man köpt "fel" färg på möbel och akvarium när man väl fyllt upp och kört igång [:o]

Vad säger ni som är mycket mer erfarna än vad jag är?
#2 - 12 november 2012 08:03
Finns ju massa olika juwel-kar uppställda med fiskar i på herkules bara att åka dit och kika. :)

Jag bestämde mig för ett svart rio 180 och det har jag varit tok nöjd med.
#3 - 12 november 2012 08:08
Nackdelen med mörkt kar och möbel är att damm och smuts syns lättare, men är å andra sidan i mina ögon snyggare:)...
#4 - 12 november 2012 09:19
Får ta en sväng till Herkules och kika då. Ringde bara och kollade pris då jag hört att de skulle vara billiga, vilket det också var nu när jag jämför med andra ställen :)
Jag skulle aldrig kunna tänka mig ett vitt akvarium förrän jag på Hornbach såg ett 240 liters uppställt med svart grus som jag tyckte var sjukt snyggt och blev helsåld på, men funderar på hur det skulle bli med ljus sand i då jag ännu inte sett något sådant. Kanske har de ett på Herkules?
Därför hoppas jag på er proffs här vad ni har att säga om kombinationen vitt akvarium och ljus sand. Snacka om ett i-landsproblem :D
#5 - 12 november 2012 09:51
Vad du skall välja beror ju på smak, vad du skall ha i och hur det ser ut runt om. När det gäller ett vitt kar tror jag inte det blir bra om du har det allt för mörkt i karet, alltså mörk inredning och svagt ljus. Allmänt så tycker inte jag att man skall satsa på ett allt för snyggt och designat akvarium, det är innehållet som skall vara det väsentliga och det intrycket skall inte störas av att man tappar fokus med att i stället titta på krusiduller på akvarium och möbel.
#6 - 12 november 2012 10:19
"nya" karet här, som håller på och sättas upp i köket har fått design
invändigt och utvändigt enligt den färgskala som övriga rummet har,
dvs köket med högblankt vitt på skåp, högblankt svart på golv, och svart bänkskiva i sten.

så möbeln är i högblankt vitt.
karet är helglas med svart silikon
rampen är högblank svart
skivan (MDF) som den står på är högblank svart

bottenmatrial är gråsvart grus
bakgrund går i gråskala

enda färgerna som kommer i närheten av karet är gröna blommor

fiskarna är 2 arter, varav den ena är helt grå, bortsett från iris som är blå,
den andra är mer gulaktig med svarta ränder.

än så länge så håller teorin om att karet är "anpassat" till övriga rummet.

men jag håller med....ju mörkare man har, desto mer damm ser man.....

j-a tur att man har folk som dammar åt en.......

.
Christer5
#7 - 12 november 2012 10:22
Juwels mörkbruna är väldigt snyggt:)
#8 - 12 november 2012 11:34
Väljer enbart möbelfärg efter inredningen i rummet där det ska stå. :) Alla är väl snygga i rätt omgivning.
#9 - 12 november 2012 16:48
Bäst är väl som sagt att välja utifrån övrig inredning i det rummet det är tänkt att stå.
Jag har övervägande bok i rummet. Alltså valde jag då bok då jag köpte mitt juwel-kar.
Och det är hur snyggt som helst.
#10 - 12 november 2012 17:11
får hålla med de senaste talarna. bästa är väl att matcha möbeln till resterande inredning i de rum akvariet ska stå. om man nu ska beställa ett helt nytt och har möjlighet till det :) Men tänkte på en sak. om 240 l var 2 cm för långt borde inte ett typ 222l funka då? lr om du ändå beställer ett nytt kar för 3000 spänn, special beställ ett med dina specifika mått om de är dåligt med plats. För 3000 så kan du nog få ett ganska fint specialbyggt kar i de måtten runt 200-300 l
#11 - 13 november 2012 12:26
Efter ett långt öråd så kom vi fram till att vitt kar kommer bli snyggast, så nu är ett Juwel Rio 180 inhandlat och hemkört. Ikväll blir det till att packa upp och ställa det på plats. Endast karet plus möbeln är inköpt så dagarna som kommer får ägnas åt lite inredningsdetaljer för de kommande firrarna. Skall åka och kika på Julas blästersand som många verkar köra med då det är betydligt billigare än köpegrus :)

Jag får tacka och bocka för alla svar jag fått. Kommer troligtvis skapa en ny tråd med massa frågor som uppkommer under uppstarten av akvariet, så förhoppningsvis så ses vi där :D
Christer5
#12 - 13 november 2012 17:55
Vad trevligt,lycka till :)
#13 - 13 november 2012 18:18

Kan behövas just nu för att det är inte helt lätt att få möbeln i våg på ett klinkergolv... Men skam den som ger sig. :)
#14 - 13 november 2012 20:12
Med mitt Juwel så sköt jag in tunna plastskivor under fötterna så akvariet hamnade i våg med belastning på alla fötterna.
Tror du kommer att bli väldigt nöjd med akvariet. Jag är sanslöst nöjd med mitt Juwel.
#15 - 14 november 2012 20:38

Jag lånade på obestämd tid hem shims från jobbet som är från 0,10 upp till 1mm tjocka så efter lite pusslande så fick jag till det riktigt bra. Än så länge är jag oxå sjukt nöjd med mitt Juwel :)
Christer5
#16 - 15 november 2012 08:44
Det blir ju bra,nu har du det roliga kvar att inreda och sedan välja fisk:)

Annons