Spegel som bakgrund?

#1 - 19 augusti 2005 14:43
Har knappt haft mitt 200L kar i 3 månader då jag tyckte det var dags att skaffa ett till kar.
Har beställt ett 47 liters som jag ska ha i köket :D

Nu till frågan, jag tänkte ha en spegel som bakgrund.
Tänkte montera denna inuti karet, är det nått problem tror ni?
Med tanke på "folien" på baksidan på spegel, tänkte att den kanske lossnar osv.
#2 - 19 augusti 2005 15:42
Det största problemet är nog att du ångrar dig efter ett tag.
Det blir sällan snyggt.
Jag irriterade mej just på detta i en djuraffär som använt spegelglas som filterlösning just idag.
Och dessutom kan en del revirhävdande fiskar kan ta verkligen illa upp.
Och de andra fiskarna kanske undrar hur du kan titta in från båda hållen samtidigt. :)
#3 - 19 augusti 2005 16:29
Det är inte bra att ha en spegel som bakgrund, en bra bakgrund ska helst spegla så lite ljus som möjligt, och vad speglar mer än just en spegel?
Dina fiskar kommer inte trivas och dom kommer därmed inte våga färga ut helt.
Som Erikthur säger så kommer dom också undra hur du kan se in på båda håll samtidigt, detta kan också skrämma dom rejält.. hot från två håll är inte bra!!!

Hoppas du kommer på någon annan lösning som du tycker är bra och snyggt. Att måla wellpapp och sätta bakom är bra, då kan du välja en matt färg som inte är för starkt och det är också lätt att byta och få det till att sitta fint!

//P
#4 - 19 augusti 2005 22:38
Måste vara lite motvalls så jag tycker tvärtom. I ett så litet kar som 47 liter tror jag det kan bli riktigt fräckt. Om jag var du skulle jag sätta spegeln på utsidan så man kan ta bort den om man ångrar sig. Det finns en tjej som heter Ulla som inte varit så aktiv det sista men hon rekommenderar det eftersom hon har det i ett litet kar. Hon tycker det ger ett djup i akvariet. Skickar en länk på akvariet på hennes zoon:
http://www.zoonen.com/perzoonen/visabild.asp?oid=106454#
#5 - 20 augusti 2005 07:55
[QUOTE=Lenmar]Måste vara lite motvalls så jag tycker tvärtom. I ett så litet kar som 47 liter tror jag det kan bli riktigt fräckt. Om jag var du skulle jag sätta spegeln på utsidan så man kan ta bort den om man ångrar sig. Det finns en tjej som heter Ulla som inte varit så aktiv det sista men hon rekommenderar det eftersom hon har det i ett litet kar. Hon tycker det ger ett djup i akvariet. Skickar en länk på akvariet på hennes zoon:
http://www.zoonen.com/perzoonen/visabild.asp?oid=106454#[/QUOTE]

Jo jag har faktiskt ändrat mig och tänker sätta den på utsidan, på det viset har man liksom inte "låst" upp akvariet om man nån gång skulle vilja ha någon väldigt revirhävdande fisk i det.
Ska iaf testa med en spegel få se hur det bli och hur fiskarna reagerar, ska bara ha kardinaler i det.
#6 - 21 augusti 2005 14:57
Har hört talas om de som vinklat speglar bakom akvariet för att ge en konstgjord djupverkan. Man skall alltså inte som betraktare kunna se sig själv i spegeln. Det låter intressant, har dock inte sätt något i verkligheten.
#7 - 21 augusti 2005 16:43
köp inte kampfiskhane bara :D
#8 - 10 november 2005 14:12
Någon som har spegelglas på kortsidorna i ett akvarium?
#9 - 14 november 2005 18:33
[QUOTE=Frågvis]Någon som har spegelglas på kortsidorna i ett akvarium?[/QUOTE]

Nej, men det skulle inte göra någon skillnad.... tittar du in i ett akvarium framifrån ser det ändå ut som att det sitter speglar på kortsidan. Titta själv!
#10 - 14 november 2005 18:37
Ja det förstår jag. Men hur är det för fiskarna?
#11 - 14 november 2005 19:32
[QUOTE=Frågvis]Ja det förstår jag. Men hur är det för fiskarna?[/QUOTE]

Mja, det spelar ingen större roll för dem... det kanske SER större ut men det går ju fortfarande inte att simma dit. Skulle nog mest skapa stress för revirhävdande fiskar att se sig själva hela tiden, men eftersom du skulle ha kardinaler så kanske det det skapar känslan av att stimmet är större = trygghet? Svårt att veta.
#12 - 14 november 2005 19:40
Det var JonasB som skulle ha kardinaler. Jag tror nog trots allt i mitt fall så blir inte spegelglas på sidorna så bra. Spar nog spegelglaset till hemmabyggda reflektorer istället.
#13 - 14 november 2005 19:43
[QUOTE=Frågvis]Det var JonasB som skulle ha kardinaler. Jag tror nog trots allt i mitt fall så blir inte spegelglas på sidorna så bra. Spar nog spegelglaset till hemmabyggda reflektorer istället.[/QUOTE]

Aha, sorry, såg inte det det. Hemmabygda reflektorer låter som ett bra sätt att använda spegelglaset på!
#14 - 16 november 2005 17:19
Jag vet att det är en lite gammal tråd, men fara med speglar är så kallade hot-spots, alltså där ljusets våglängder interfererar positivt med varandra och skapar brännpunkter.

Jag vet inte om det är aktuellt när man har vatten som medium, men en varning är ju iallafall utfärdad. :)
#15 - 16 november 2005 23:42
[QUOTE=gren]Jag vet att det är en lite gammal tråd, men fara med speglar är så kallade hot-spots, alltså där ljusets våglängder interfererar positivt med varandra och skapar brännpunkter.

Jag vet inte om det är aktuellt när man har vatten som medium, men en varning är ju iallafall utfärdad. :)[/QUOTE]

...hoppas att alla här har läst gymnasiets fysikkurser eller motsvarande....hade inte begripit ett smack av det där annars! :D Dock aldrig hört uttrycket "hot spots" tidigare. :confused:

Finns det ingen forskning om fiskar o speglar? Finns ju en del om andra djur... Nån som vet?

Annons