Specialformat akvarium!

#1 - 12 december 2012 09:53
Hej!

Var ett tag sedan jag var aktiv på sidan, men i och med att jag ska flytta till STOR lägenhet så har jag fått tillåtelse att börja med att husera akvarium igen!

Min fru har ett önskemål om att få ett liknande akvarium som den här snubben har:
http://www.sciviews.org/_phgrosjean/
Men självklart med SA och inte salt ;)

Jag har då suttit några kvällar och ritat upp och bestämt alla måtten och tjockleken på glasen, men upptäckte nu att det finns en skarv på detta akvariet, är det någon som har någon bra idé på hur man löser detta rent praktiskt? Och kanske har några tips på tjocklek på glas? Högsta glasbiten kommer inte vara högre än 60 cm...

Bilder och dylikt kommer att komma upp så fort allt är färdigplanerat med eran hjälp!
#2 - 12 december 2012 10:01
varför måste du ha en skarv ?

en bra glsmästare kan nog skära ut ett L-format stycke.

tjocklek.....10 mm minst om det skall vara 60 högt.

.
#3 - 12 december 2012 10:08
varför måste du ha en skarv ?

en bra glsmästare kan nog skära ut ett L-format stycke.

tjocklek.....10 mm minst om det skall vara 60 högt.

.

Trodde inte att glasmästarna skulle klara göra det? :O
Men klarar dom det så är det ju jäkligt mycket enklare!

Måste det vara 10 mm? Glasmästaren här i stan sa att det räckte med 6 mm om man använde stag??
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 12 december 2012 10:10
Om det är 60 cm högt så bör det vara 10 mm.
#5 - 12 december 2012 10:11
kanske 6 funkar.....men jag litar nog mer på denna artikel när det
gäller risken att få XXX-liter ut på mattan,,,,,,

http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&view=article&id=167
#6 - 12 december 2012 10:16
kanske 6 funkar.....men jag litar nog mer på denna artikel när det

gäller risken att få XXX-liter ut på mattan,,,,,,

http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&view=article&id=167

Sant, hellre några hundralappar extra för att vara på den säkra sidan!

Men tror ni att det är tekniskt möjligt att silikonera detta i glas eller ska man satsa på plexi?
#7 - 12 december 2012 10:20
varför skulle man inte kunna göra det, bara man vet hur man bygger kar.
#8 - 12 december 2012 10:24
varför skulle man inte kunna göra det, bara man vet hur man bygger kar.

Jo men bygga kar är inga problem, tänkte bara på alla skarvar som uppkommer så att de inte gör hela konstruktionen mindre hållbar.
Plexi "smälter" man ju ihop så att skarven inte syns plus att det blir riktigt jäkla hållbart...
#9 - 12 december 2012 14:01
Ska ditt kar bara vara 60 cm högt på den högsta punkten finns det ingen anledning till att tro att traditionellt akvarielimmande inte skulle hålla. Akryl akvarier kostar riktigt otäcka summor, även om de är fina på sitt vis så är det sällan motiverat att skaffa de här i Sverige så länge något av deras unika egenskaper är av stort behov. Men en bra silikonskarv på glas håller lika bra som en akryl skarv i normala akvariesammanhang.
#10 - 12 december 2012 14:06
En kunnig glasmästare fixar ju en L-formad bit men räkningen kanske inte blir så kul.

Silikon klarar mycket men tänk på att silikon också fungerar utmärkt som gångjärn. Gör man en sån skarv som syns på bilden så kan alltså glasen vika ut sig i skarven. Helt nödvändigt att ha en ram upptill i så fall alltså.
#11 - 12 december 2012 14:15
tordh skrev:
Jo men bygga kar är inga problem, tänkte bara på alla skarvar som uppkommer så att de inte gör hela konstruktionen mindre hållbar.

Plexi "smälter" man ju ihop så att skarven inte syns plus att det blir riktigt jäkla hållbart...

mycket gott kan man säga om plexiglas, men normala kvalitéer är ganska repkänsliga.

de kvalitéer som tål nästan lika mycket som glas, är inte lösliga för normala människor.

sitter med ett par tre skivor hemma, cirka 40x50x2mm, de går fasen inte att repa, men
så kostar den cirka 2000 SEK / kvm i producentledet, vilket skulle motsvara 6-8000 exkl
moms i normal butik.....2 mm tjock...fundera då på vad en 6-7-8 mm skulle kosta.....

mina skivor har jag naturligtvis inte betalat ett jota för, de är kasserade pga kosmetiska
defekter på ytan, råkade ramla ner i resväskan......

.
#12 - 12 december 2012 14:20
Tack för alla svaren! Då är det glas som gäller då :)

Bygert: Hur gör jag enklast en ram?? Har bara gjort helglas innan...
Ken: Då är akryl uteslutet!

Annons