Specialbygga akvarium

#1 - 25 juli 2006 09:22
hejsan!
nu är det så att jag tänkte skaffa ett hörnakvarium men skulle vilja specialanpassa det.
det jag är ute efter är 100/120 cm höjd i fronglaset.
jag vet att det är otroligt opraktiskt men det är nåt som jag bara måste ha.
Så nu behöver jag lite hjälp att hitta ett sånt akvarium alternativt få tips på bra glasmästare och liknande som kan hjälpa mig bygga ett sådant.
har ni någon hum om vad det skulle kosta?
mvh/Patrik
#2 - 25 juli 2006 09:31
Då du bor i Stockholm så finns t.ex. Globefish som gör specialanpassade akvarier: http://www.globefish.nu/. Hur kvaliten är hos dem vet jag inte. Jag tror också att Akvarielagret kan bygga specialbeställt(?)

Angående priset så är det ju beroende på hur stort det ska vara ;). Men ett högt akvarie kräver ju tjockare glas så det lär väl inte vara direkt billigt.
#3 - 25 juli 2006 09:32
Vilken glasmästare som helst kan givetvis skära till glaset, tänk på att det måste vara ganska tjockt glas.

Silikona ihop det kan nog vissa glasmästare göra, tänk på att om det är för stort måste det byggas på plats.

Pris? Dyyyyyyrt.
#4 - 25 juli 2006 09:33
Mattias lilla, du är det andra gången på en kvart du är en halv sekund snabbare än mig... Låt oss andra vinna lite också :-)
#5 - 25 juli 2006 09:35
Ja, jag märkte det :p. Brukar annars vara tvärtom... Du får kolla efter nya trådar lite oftare!!! :D
#6 - 25 juli 2006 09:38
Om du ska ha det så högt så behövs det många stag antagligen en "ram" inne i karet oxå..
Sen kommer det att behövas tjocktglas också.
Kanske 12-15mm och när man kommer upp i dom tjocklekarna så är det inte många glasmästare som klarar att "knäcka" skivorna.
Då blir det nog special gjorda glas, och då kommer nog priser att springa i väg..
Det bästa e nog att du ringer runt och kollar vad dom säger.
Det beror ju så klart också på var du bor.
Min Farbror är (var) glasmästare och jag har kollat lite med han, när jag själv hade tänkt bygga nåt liknade som dig.
Han sa att en "vanlig" glasmästare bara i regel klarar 8mm.
Sen avrådde han mig att bygga så pass på höjden eftersom rutorna kommer att få en så pass buktning i mitten att det inte skulle gå, utan att man sätter ett stag i mitten också.. Och då e det inte så fint precis.
#7 - 25 juli 2006 09:53
Skulle jag vart du skulle jag gjort ett 70 cm högt, kommer ju ändå se bra högt ut.
100-120 cm kommer du ju behöva hänga i fötterna med hela överkroppen i vattnet om du ska komma åt botten.
#8 - 25 juli 2006 10:15
Globefish har ett kvadratiskt på sin sida som är 90 cm högt och sidorna 80x80. 12mm glas och det är på 576 liter, kostar 4400 kr. Kanske något att utgå ifrån när det gäller prisnivå, men ett hörnakvarie borde vara lite dyrare.
#9 - 25 juli 2006 18:11
jag har själv precis fått hem ett kar från Globefish. Måtten 160x60x50 (LXBXH). Jag är jättenöjd med det jobb de har gjort på karet och deras förmåga att göra precis det kunden vill ha. Mitt kar har inget mittstag och är borrat med två hål i botten. Jag kan även nämna att jag tyckte det var värt resan tor Stockholm-Göteborg för att hämta karet (de är otroligt billiga och bra tycker jag).

MVH

Johan
#10 - 27 juli 2006 01:45
Jo jag är medveten om detta mitten stag som eventuelt kommer att bli, men hur högt kan jag gå? Jag menar, vad jag såg på globefish så gör dom tankar ända upp i 18mm klassen. Extra dyrt kanske, men värt det?
Andledningen är att tjejen inte vill ha mitt 720 i vardagsrummet, hon vill att jag ska byta ut det till nått mindre, och så skulle jag vilja testa på nått extremt, jag har redan ett 1000L som är 70cm högt, eller 71,5 om man ska vara petig.

Jag har gjort en liten översikt om hur jag tänkt mig att det ska se ut.
BILD LÄNK--> http://files.upl.silentwhisper.net/upload5/hornakvaium.jpg

Detta är måtten jag skulle vilja ha som minst, skulle kunna öka på med upp till 0.6m på sidorna till.

Nu är min fråga, hur högt tror ni jag kan gå utan att ha några extra stag?
Och med extra stag hur högt kan jag gå då utan att de ska bli två extra stag?

/Lilleolov
#11 - 27 juli 2006 07:45
Vänta lite, din flickvän låter dig välja mellan henne och ett mindre akvarium och du överväger att välja henne? :-P
#12 - 27 juli 2006 12:12
Självklart!

vad tror ni nu då? Hur högt kan man gå?
(Kanske ingen som är inne nu? Vill bara meddela att det är skönt att vara pappaledig ;) )

Annons