special beställa (bygga) akvarie efter egna mått

#1 - 4 februari 2012 16:06
Tja jag har nyligen tagit upp akvarie intresset igen efter en tids uppehåll, och går nu in för att odla kampfiskar. Och jag hade nu tänkt att bygga ett akvarie med avdelningar i till alla mina hanar, hade tänkt mig att göra ett avlångt akvarie, med måtten L:90 B:25 H:20 det ska också bli avdelat till 5 små sektioner. Har som avdelare hade jag tänkt mig att silikonera dit två små glas lister på varje sida av akvariet så man lätt kan placera en avdelare mellan dom.

Mitt dilemma är egentligen om jag ska bygga akvariet själv eller special beställa ett, fördelen är ju att man antagligen sparar in en hel del pengar om gör det själv, men å andra sidan vill jag att det ska bli bra också.

Har dock bara hittat ett ställe där man kan special beställa akvarium och det är i Stockholm vilket är ganska långt då jag bor i Jönköping. Så tänkte höra om någon vet någon annan affär eller privat person som bygger akvarium efter kundens mått? Minns att när jag var i tonåren så fanns det en som drev en liten akvarie affär i Nässjö med mestadels malawi ciklider och han tillverkade också mitt första akvarium efter mått som jag gav till honom.

Tänkte också höra om någon har något förslag på material jag använda som avdelare då vanligt glas inte funkar eftersom jag inte vill att mina kampfisk hanar ska se varandra. Färgat plexiglas kanske skulle funka?
admin
Christian Alfredsson
#2 - 4 februari 2012 21:48
De flesta glasmästare brukar kunna fixa det. Alla zoobutiker kan beställa måttbeställt. Det är nog bara att fråga.

Jag har köpt måttbeställt flera gånger. Själva akvariet vill jag ha perfekt så jag överlåter det alltid till proffs
#3 - 5 februari 2012 04:18
Då du bor i Jönköping så borde ju Hannesc kunna svara på vart du ska vända dej.
Han har ju byggt en del kar som jag förstått det.
Annars är ett tips att vända dej till DjurMagasinet då det tydligen är där alla akvarister i Jönköping hänger :D
#4 - 5 februari 2012 15:29
Tack för svaren ska kolla upp med lite djur affärer här om kring nu på måndag och se hur det går!
#5 - 5 februari 2012 19:46
Jag kan rekomendera FSG Forserum där köpte jag mitt, kolla priset med dom oxå och jämför..
fast då får du bygga ihop det själv
#6 - 5 februari 2012 19:53
fast du....tänk efter före innan du delar av karet.

tänk på att om du har det helt avskilt, och tömmer vatten i den del

så blir det ett j-a tryck i den delen som har vatten.......

.
#7 - 5 februari 2012 20:33
gonzo44 skrev:
Jag kan rekomendera FSG Forserum där köpte jag mitt, kolla priset med dom oxå och jämför..

Jasså, hade varit närma och bra också! Men skär dom bara glaset eller bygger dom också ihop akvariet ?
#8 - 5 februari 2012 20:38
hellmut skrev:
Jasså, hade varit närma och bra också! Men skär dom bara glaset eller bygger dom också ihop akvariet ?

Dom skär bara glaset..
Arne Bergström heter han troligen som byggde dina kar förr,
numera bor han uppe vid skogskyrkogården, om du hör med honom om att limma karet så kanske han limmar åt dej om du skaffar glaset;)
#9 - 5 februari 2012 20:44
gonzo44 skrev:
Dom skär bara glaset..

Arne Bergström heter han troligen som byggde dina kar förr,

numera bor han uppe vid skogskyrkogården, om du hör med honom om att limma karet så kanske han limmar åt dej om du skaffar glaset;)

Okej, så var det han hette ja! Jo minns att hade sin affär med malawi ciklider där, men den har han väll lagt ner? Men kan ju inte skada att slå en pling och höra om han kan hjälpa mig med att limma ihop ett kar.
#10 - 5 februari 2012 20:55
Det tycker jag du ska göra tror nog att han hjälper dej
lycka till med projektet;)

Annons