Spara pengar

#1 - 4 februari 2008 12:03
Hejsan,

Detta har ju med allt annat än akvarier osv att göra. Men jag har stor tillit till många av er här inne, och är som vanligt intresserad av era åsikter :)

Är i en trevlig finansiell situation för tillfället. Har en ganska ordentlig summa pengar, som jag just nu har på ett vanligt sparkonto på nordea. Med en kass ränta.
Skulle vilja göra två saker:
1. Låsa pengarna. Jag vill inte kunna ta ut dem på säg 5 år. Behöver dem inte nu, och är rädd att jag bara fortsätter köpa dyra saker om jag har tillgång till dem.
2. Garantera en viss avkastning.

Har ett tag försökt leka på börsen. Upp och ner har det gått. Och jag har förlorat lite pengar. Runt 60.000:-. Så det var ingen bra ide :P (har lärt mig en del på kuppen dock. Och lärt mig en ny läxa)

Hur hade ni valt att göra med dessa pengarna?
Hedgefonder? (Typ aktie- ansvar Graal eller Stela Nova)
Räntekonto?
Obligationer?

Och hur lyckas man låsa dem? Måste jag skicka över dem till typ farsan, så han har ansvar för dem?

Ska träffa min bankman nu i nästa vecka för att prata igenom detta. Men deras bild är ju lite vinklad då de givetsvis vill tjäna pengar själva.

Tacksam för alla förslag och tankar.

Mvh

Stefan
Guest
#2 - 4 februari 2008 12:47
Hmm, vi verkar visst ha samma bank...Så bara för över pengarna till mitt konto, så lär du inte se dom på minst 5år! :p

Aktie obligationslån har jag haft, då låste man pengarna helt. Och var garanterad en fast vinst i %.
Hör med banken om det finns kvar.
Aktiefonder kan dock ge bättre avkastning. Men samtidigt en högre risk.
#3 - 4 februari 2008 13:02
Premieobligationer kanske är en bra idé? :)

-Eller, vad fasen, sluta mesa och köp akvarier och fisk för hela klabbet! :p
#4 - 4 februari 2008 13:07
beror ju på hur mycket pengar du har... om du har som du säger en ordentlig summa på norde har du inte förmånskonto då? det är rätt bra ränta på det.. tror det e 100,000 man ska ha för att få det och måste typ ha ett spar konto å nått annat ...men sparkontot e det bara å starta ett så drar du 100kr varje mån på din lön dit det räcker... sen öppna ett till konto typ kostar ju inget...,,,ko m inte ihåg exakt fixade mitt sånt förra året fick iaf typ 4000 kr nu i ränta =)
#5 - 4 februari 2008 13:11
Anettejt skrev:
Hmm, vi verkar visst ha samma bank...Så bara för över pengarna till mitt konto, så lär du inte se dom på minst 5år! :p

Aktie obligationslån har jag haft, då låste man pengarna helt. Och var garanterad en fast vinst i %.

Hör med banken om det finns kvar.

Aktiefonder kan dock ge bättre avkastning. Men samtidigt en högre risk.

Är aktie obgliationslån och premieobligationer samma sak?
Håller på att läsa på på riskgälden om detta...!

Vet inte om jag vågar ge mig in i aktiemarkanden med dessa pengarna... Skulle vara en säker hedgefond. Men inte en normal aktiefond...

Hur lyckas man låsa pengarna? GÅr det att låsa pengarna på ett sparkonto?

Jens, Fler kar... Hmmm. Lockande :) Tror inte sambon uppskattar fler nu dock :P Men en VÄLDIGT lockande ide!
#6 - 4 februari 2008 13:14
MrN skrev:
beror ju på hur mycket pengar du har... om du har som du säger en ordentlig summa på norde har du inte förmånskonto då? det är rätt bra ränta på det.. tror det e 100,000 man ska ha för att få det och måste typ ha ett spar konto å nått annat ...men sparkontot e det bara å starta ett så drar du 100kr varje mån på din lön dit det räcker... sen öppna ett till konto typ kostar ju inget...,,,ko m inte ihåg exakt fixade mitt sånt förra året fick iaf typ 4000 kr nu i ränta =)

Har flera förmånskonton. Det bästa ger 4.95% ränta / år. Sedan blir det ju skatt på det. Varav 30% försvinner. Den faktisak räntan blir 3.5%. Lite klent tycker jag...

Kanske att jag kan få upp räntan liten då det handlar om mycket pengar.... Men jag tror inte jag kommer komma upp i mer än säg 4-4.5% faktiska procent...
#7 - 4 februari 2008 13:19
Svårt å få pengar att växa mycket på banken om ma inte har ordentlig plånbok..enligt mig.. bättre lägga dom på nån bra affärside.. inte så lätt att komma på nått iof och det är en chansning med ...
#8 - 4 februari 2008 13:26
MrN skrev:
Svårt å få pengar att växa mycket på banken om ma inte har ordentlig plånbok..enligt mig.. bättre lägga dom på nån bra affärside.. inte så lätt att komma på nått iof och det är en chansning med ...

Mmm...
Det är ju det...

Man kanske borde sprida riskerna lite..
Säg att jag ska sätta undan 2.000.000:-
Hur hade ni gjort? Spridning mellan följande val:
1. Hedgefond (dvs en skyddad fond med "garanterad avkastning". Ingen vanlig hedge)
2. Obligationer (ett spel. Maxvinst 1.000.000. Normal faktisk ränta på runt 2%)
3. Aktiefonder (Mycket uppsida, mycket nersida...)
4. Aktier (Mycket stor risk)
5. Sparkonto (Typ 4% ränta. Ingen risk.)

Fast hmm.. Omöjligt att låsa pengarna om jag går efter detta :(
#9 - 4 februari 2008 13:46
Jag har något som min bank kallar framtidskonto, och då väljer man själv hur länge det ska vara låst. (Men minst ett år...) Vet inte om det är bra, har det mest som ett test.
#10 - 4 februari 2008 13:49
Emmma skrev:
Jag har något som min bank kallar framtidskonto, och då väljer man själv hur länge det ska vara låst. (Men minst ett år...) Vet inte om det är bra, har det mest som ett test.

Hur fungerar det? Vilken ränta får man vid säg 3 år? Vilken bank?
LÅter lite intressant!
#11 - 4 februari 2008 13:57
jag vet vad jag skulle gjort iaf men det är hemligt..:D men av dom alternativen du skrev så sparkonto tills jag kom på nått bättre att göra med pengarna:D
#12 - 4 februari 2008 14:00
Ge en del till välgörande ändamål?
#13 - 4 februari 2008 14:03
Stew skrev:
Hur fungerar det? Vilken ränta får man vid säg 3 år? Vilken bank?

LÅter lite intressant!

Handelsbanken, ser att räntan inte är så hög 3,75% men jag provar mest för att jag är lite less på min fonder där jag bara tycker jag förlorar pengar. (fast jag är egentligen ganska ointresserad, skulle säkert gå bättre om jag var intresserad)
#14 - 4 februari 2008 14:12
MrN,
Jo. Sparkkonto kanske inte är så dumt ändå. Lite dålig avkastning. Men jag kan sova lungt om natten med vetskapen att jag inte förlorar pengar.

Svea,
När jag blir rik så ska jag donera pengar till välgörande ändamål. Idag är jag med i flera organisationer och stödjer dem varje månad. Dessa pengarna är för ett eventuellt husköp om några år. Lär äta upp i stort sett allt :)

Emmma,
Lite lågt tycker jag för ett låst konto... Borde kanske gå att förhandla upp?
Tråkigt humör på börsen nu... Väldigt ostabilt, och det verkar som om få trotsar strömmen av förluster och gör en vinst... Verkligen lotto, och idag en väldigt liten chans till vinst.
Har kvar ett litet innehav fortfarande (160.000:- i MSAB). Tänkte släppa det i nästa vecka efter rapport.

Tack för alla svar :)
Guest
#15 - 4 februari 2008 14:53
Stew skrev:
Är aktie obgliationslån och premieobligationer samma sak?

Håller på att läsa på på riskgälden om detta...!

Vet inte om jag vågar ge mig in i aktiemarkanden med dessa pengarna... Skulle vara en säker hedgefond. Men inte en normal aktiefond...

Nej det är inte samma sak. Tror jag låste mina pengar i 3år, till fast ränta 12%.
Aktiemarknaden är ju tufft, men det enda jag har haft där vinsten på ett år blev 58%.

Sen kan man ju investera sina pengar i något med. Om man har tillräckligt med kapital.
#16 - 4 februari 2008 15:55
Är det pengar till ett framtida hus skulle jag inte sätta dom i aktier i det klimat som råder nu. Jag ser all sparande i aktier/fonder när lågkonjunktur är på g som mycket osäkert. Det är väldigt få som lyckas med att plocka guldkornen när börsen går ner.

Skulle satsat på ett vanligt konto eller en så kallad hedge. Dock tycker jag ofta att hedge och liknanande lösningar lovar mer än de håller. Det brukar vara bankernas kassako, dvs mycket avgifter.
#17 - 4 februari 2008 19:44
Jag skulle satsat ungefär såhär:

10% vanligt sparkonot (det är bra med en buffert man kan nå i nödfall)
10% aktiefonder
80% obligationer är liknande lågrisk alternativ.
#18 - 4 februari 2008 21:10
Långås skrev:
Är det pengar till ett framtida hus skulle jag inte sätta dom i aktier i det klimat som råder nu. Jag ser all sparande i aktier/fonder när lågkonjunktur är på g som mycket osäkert. Det är väldigt få som lyckas med att plocka guldkornen när börsen går ner.

Skulle satsat på ett vanligt konto eller en så kallad hedge. Dock tycker jag ofta att hedge och liknanande lösningar lovar mer än de håller. Det brukar vara bankernas kassako, dvs mycket avgifter.

mm. Är inne i samma tankar.
Har pysslat med aktier ett bra tag. Och lyckats förlora även när börsen gått upp. Jag lär inte få vind i seglena nu när börsen är instabil :) Inte min grejj helt enkelt.

Något jag inte förstår med hedgar. I slutändan är det väl vanliga aktiefonder? Fast lågrisk? Det är väll ingen xact bear / bull som följer börsen, fast tvärtom? Dvs kraschar börsen så kraschar väl hedgen?
Hur kommer det sig att experterna säger att vissa hedgefonder är "säkra"? dvs man får säker avkastnign? Låter lite lurigt....
#19 - 4 februari 2008 21:12
_Lena_ skrev:
Jag skulle satsat ungefär såhär:

10% vanligt sparkonot (det är bra med en buffert man kan nå i nödfall)

10% aktiefonder

80% obligationer är liknande lågrisk alternativ.

Tack för ditt förslag!
Hur resonerar du när du vill lägga 80% på obiligationer? Har du goda erfarnenheter? Vet du om man kan köpa hur många som helst? Eller finns det ett tak?

Glad att jag bad om era åsikter. Zoopet är ett härligt ställe :)
#20 - 4 februari 2008 21:27
Stew skrev:
Tack för ditt förslag!

Hur resonerar du när du vill lägga 80% på obiligationer? Har du goda erfarnenheter? Vet du om man kan köpa hur många som helst? Eller finns det ett tak?

Glad att jag bad om era åsikter. Zoopet är ett härligt ställe :)

Ingen erfarenhet alls bara lite ideer ;)

Jag resonerar som så att 10% är okej att spela bort mot chans till högre avkastning. Eftersom det är en sådan kort tidsperiod så är aktiefonder ett högriskspel. Obligationer och andra säkrare värdepapper ger chans till högre avkastning men ingen direkt risk, det är en god ide när man vet exakt vad man ska ha pengarna till. När det gäller hur mycket man kan köpa så tror jag itne det finns något tak, lite beroende på vad för värdepapper som man emr exakt köper. Men det ska banktypen kunna hjälpa dig med ;)
#21 - 5 februari 2008 12:44
Har flera "SPAX:ar" hos Swedbank. De löper över lite olika tidsperioder, olika inriktningar osv, men de två som redan "löst ut" har gett 20 resp. 30% ränta.
Det tycker jag är bra!! Det enda jag riskerar att förlora är courageavgiften på 1,5%, sedan kan man välja nivå på risken Jag kan få mer i utdelning om jag är beredd att riskera lite till. Perfekt sparsätt tycker jag om man inte vill riskera särskilt mycket, men ha stor chans till bra utdelning.
De "vunna" pengarna har jag satsat om igen. Mer insatt ger mer utdelning...

Annons