Spånskiva el. dyl. under akvariet??

#1 - 21 augusti 2004 15:55
På akvarielagrets hemsida står det "Skaffa en bra stadig bänk som täcker hela akvariets botten. Använd alltid frigolit under helglasakvarier. <b>Aluminiumställning skall kompletteras med spånskiva eller dylikt, tjocklek minimum 16mm</b>." Stämmer det?? Hur har ni gjort? Fick hem mitt nya kar(310) med alu-ställing.
#2 - 21 augusti 2004 17:04
Du skall inte ha något under ett aluminium akvarium det skall vila på ställningen men du kan ha nått i karet för att skydda bottenglaser mot stora stenar.
#3 - 21 augusti 2004 17:05
Dels så skulle inte jag använda en spånskiva då den sväller om den får vara blöt en stund. Det kanske går att behandla den så att den inte sväller, men jag skulle välja ett material som inte har den reaktionen på vatten då det skall stå ett akvarium ovanpå. För det andra så har du köpt ett aluramsakvarie + en tillhörande aluramsbänk så skall du inte ha något i mellan aluramsakvariet och den avsedda aluställningen. Obs att dessa hör ihop och har samma mått. Klistrar in någon länk så att du själv kan se att aluramakvarium på avsedd alurbänk inte har något i mellan. Dock så stämmer det att helglas akvarier alltid skall ha frigolit mellan akvariet och bänken, obs att helglas akvarier som regel står på bänkar med skivor som har samma storlek som akvariet eller lite större.. Men den text du gjorde "fet" låter helkonstigt tycker jag. Jag har dock sett åtminstonde en gång att en person använt spånskiva + frigolit mellan akvariet och ställningen? men det skall inte vara nödvändigt då aluramakvariet vilar på aluramen när den står på ställningen.

Det framgår dock inte om du har köpt ett aluramakvarie eller ett helglas som du skall ha på aluställningen? För är det ett helglas akvarie så måste du ha en skiva + frigolit mellan akvariet och bänken.

http://www2.blocket.se/view/3131128.htm?l=0&c=1&city=0

eller följande länk.

http://www2.blocket.se/view/3109079.htm?l=0&c=1&city=0

#4 - 21 augusti 2004 17:43
Ska man silicona fast frigoliten i botten eller räcker det med att den ligger under gruset/sanden?
#5 - 21 augusti 2004 17:51
Ursprungligen skickat av Jimmy78

På akvarielagrets hemsida står det "Skaffa en bra stadig bänk som täcker hela akvariets botten. Använd alltid frigolit under helglasakvarier. <b>Aluminiumställning skall kompletteras med spånskiva eller dylikt, tjocklek minimum 16mm</b>." Stämmer det?? Hur har ni gjort? Fick hem mitt nya kar(310) med alu-ställing.

Enligt min åsikt skall man ha spånplatta (eller bänkskiva) samt frigolit under akvariet. Även aluminiumramsakvarier.
Den åsikten delas inte av alla. [:)]
Men alla är överens om att ha frigolit eller dyligt under de stenar man har i akvariet.

-- MW
#6 - 21 augusti 2004 17:54
Det är ett ramakvarie med tillhörande bänk!!
#7 - 21 augusti 2004 18:22
Du bör sillicona fast frigoliten. Som sagt det finns delade meningar med att ha figolit o spånskiva under karet men jag har aldrig haft det.
#8 - 21 augusti 2004 21:48
Ett ramakvarium med ställning ska klara att stå som de är konstruerade. Det behövs inget extra. En skiva mellan akvarie och bänk påverkar inte akvariets hållfasthet, då det inte avlastar bottenglaset på ramen på något sätt. Möjligtvis kan det minska en del svajighet i vissa aluställnigar men det är också allt.
#9 - 22 augusti 2004 18:38
Du behöver inte siliconera fast frigoliten i akvariet. Det räcker med att du lägger den i botten och sedan grusen över.
#10 - 22 augusti 2004 19:56
Jag tror att det som akvarielagret avser är att om man ställer ett helglas på en alu ställning så ska det kompleteras med en skiva..
Fredrik
#11 - 22 augusti 2004 20:27
Ja, Fredriks inlägg kan jag hålla med om.

Annons