spånplatta för aluminium akvarium och pump fråga

#1 - 8 januari 2005 10:19
tja!

jag undrar om man måste ha spånskiva under ett aluminiumakvarium?? (mellan akvariet och ställningen)

i ett 375l (150*50*50) så hade jag tänkt ha fluval 4 plus med den tar bara ca 200l akvarium. kan man ha två eller räcker det med en??
#2 - 8 januari 2005 10:30
Nackdelen med innefilter är att att deras filtervolym ofta är i klenaste laget jämfört med pumpkapaciteten. I ett 375l riskerar du att det i filtervolymen som är i ett Fluval 4+ inte får rum tillräckligt många nyttiga nitrifikationsbakterier. Det kommer leda till nitrit i vattnet, sjuka fiskar och en rätt så tråkig situation för en akvarist.

Du kan naturligtvis köpa ett till, men köp då hellre ett bättre ytterfilter som i regel har större filtervolym och därmed håller vattnet i en bättre kvalitet.
#3 - 8 januari 2005 10:46
Eller så bygger man en filterkammare i karet...... billigt o bra :)
#4 - 8 januari 2005 17:10
men om jag köåer en jätte bra och stort ytterfilter så kommer det att hänga slangar ner och ur akvariet för jag tängker inte ta hål i glaset så finns det ingen annan väg??

om man bygger eb filter kannare som du sa bygger man bara ut en vägg ex BTN bakrund och sätter ett filter där eller hur gör man??

Annons