Spånerier kring krypande växter

#1 - 7 april 2006 17:19
Ja tusan, nu måste vi spåna lite igen :)
Ni som besöker min blogg ibland kanske kommer ihåg detta inlägg från förra hösten: http://www.bluesboy.se/viewlink.php?id=188
Burken tog riktigt bra fart då och växterna ändrade beteende lite grann.
Den senaste tiden har min växtburk gått från en tokstrejkande burk till en riktigt angenäm historia och nu ser jag *åter* detta fenomen:
http://www.bluesboy.se/viewimage.php?id=502
Vad tusan är det som får växterna att följa botten när de mår (vad det verkar) riktigt, riktigt bra? Är det någon annan som sett detta beteende?
#2 - 7 april 2006 18:15
Det kan inte ha något att göra med att du har ganska så ljust grus så at ljuset reflekteras på det och upp igen till växterna så att ljuset kommer både ifrån gruset (en liten del) och mest från din belysning?
Så lägger dom sig lite ner mot marken?
#3 - 7 april 2006 18:34
Det kan inte ha något att göra med att du har ganska så ljust grus så at ljuset reflekteras på det och upp igen till växterna så att ljuset kommer både ifrån gruset (en liten del) och mest från din belysning?
Intressant tanke men jag tror inte att gruset har någon inverkan i detta fall (har haft samma grus länge). Däremot tror jag ljuset, som du är inne på, har en betydande roll. Vid båda dessa tillfällen har vattnet varit (börjat bli) ruggigt klart. Vattnets sammansättning/föroreningar kanske begränsar ljuset mer än vad man kan tro???
#4 - 7 april 2006 18:52
Växten kanske strävar uppåt oavsett om det är ljus eller gödning den saknar, för att förekomma eventuell konkurrens liksom. När den har allt kan den istället inrikta sig på att få "världsherravälde" dvs att breda ut sig över så stor yta som möjligt... *gissar mest*
#5 - 7 april 2006 19:00
När den har allt kan den istället inrikta sig på att få "världsherravälde" dvs att breda ut sig över så stor yta som möjligt... *gissar mest*
Ja precis. Jag är också inne på samma tankar. Just kombinationen med "luftrötter" på snabbväxare som får växten att förankra sig bättre på bredden i en optimal miljö utefter botten är intressant. Det är väl så man ser dem i sin naturliga miljö?
#6 - 7 april 2006 19:01
Ja, Heteranthera zosterifolia breder ju ut sig när den har gott om ljus, men växer mer rakt upp om den inte får så myclet ljus.
Kanske är samma sak med dina växter, jag tycker inte att det låter helt orimligt iaf.
#7 - 7 april 2006 19:02
Där var du snabbare än mig ;)
#8 - 7 april 2006 21:15
om näringen som saknas är kol, borde höjd hjälpa i naturen för de växter som inte tar upp koldioxid via röttena. detta då ytvattnet i koldioxidbegränsade vatten innehåller mer koldioxid än resten av vattnet.
#9 - 7 april 2006 23:14
Jag tror det beror på att just den där stjälken är hindrad från att växa normalt, uppåt, och tar då den näst bästa utvägen, ung. som när en "runner" sticker under en sten för att sedan dyka upp på andra sidan.
#10 - 8 april 2006 08:18
Jag tror det beror på att just den där stjälken är hindrad från att växa normalt, uppåt, och tar då den näst bästa utvägen
Nej, det tror inte jag. Både denna stjälk och andra växter har hela tiden haft möjlighet att växa uppåt.
Jag har snöat in på ljuset. Vid dessa tillfällen har dessutom mina H. polysperma färgat om i brunt djupare ner i burken som man kanske kan ana på denna bild: http://www.bluesboy.se/viewimage.php?id=500
Den kryper neråt och slår samtidigt "luftrötter" som spett rakt ner mot gruset. Tillväxttaken vid dessa tillfällen är grym. Den slår ut en ny bladkrona på några timmar :)
#11 - 8 april 2006 08:57
H. polysperma hade jag som krypväxt längs hela fronten på mitt kar förut. Just nu så är det L. sessiliflora som har börjat krypa, en stam rakt upp och avstickare som kryper iväg längs botten på dom flesta av dom.
#12 - 8 april 2006 09:48
Humm.. Intressant det där med klararevattenteorin i kombination med Peters teori.

Jag har precis gallrat bort en massa växter (mer ljus) och dessutom satt i ett Quickfilter och då började vissa växter åma sig direkt (böja sig):
http://www.defblog.se/picture/1649.html
(Ursäkta algodlingen, råkade dosera 1 tsk KH2PO4 för ett tag sen 8)
#13 - 8 april 2006 18:46
Såg ett program på tv om global warming, hur ökad mängd partiklar i luften reflekterar bort ljus. Borde vara samma i vatten. Ju mer partiklar i vattnet ju mer reflekteras ljuset bort. Jätte klart vatten ger mer ljus till växterna. Känns ganska logiskt. Tror på den teorin jag.
#14 - 9 april 2006 14:10
Bara undrar vad skulle få växten att vilja krypa för att den får mer ljus?
Jag tror också att det har något med ljuset att göra, men varför?
#15 - 9 april 2006 14:32
en växt som får sitt ljusbehov tillfredställt behöver inte växa mot ljuset utan kan lägga sin energi på att sprida sej.
#16 - 9 april 2006 15:08
Det har och göra med förändringar i ljusintensitet i far-red-området i spektrat.

Undervegetationen i en skog försöker växa uppåt så snabbt som möjligt för att komma till intensivare oskuggat ljus och olika växtsätt triggas sannolikt av gener som är känsliga för de olika processer som bildas när olika typer av pigment som tydligen är känsliga för far-red används. Eller nått. Du kan läsa mer här:
http://www.cc.jyu.fi/~aphalo/old_pages/pdf/notes1.pdf
#17 - 9 april 2006 19:20
Ok, då har jag lite bättre uppfattning ;)
#18 - 11 april 2006 06:33
tjo!
Min polysperma började växa snett när jag drog igång bättre vattencirkulation i baljan, dvs co2 o näring spreds bättre i hela akvariet. hursomhelst är det ganska irriterande ;)

här är bild på eländet.
http://orm.stfu.se/gallery2/main.php?g2_view=core.ShowItem&g2_itemId=879

mvh
Alex
#19 - 11 april 2006 07:03
Horizontell tillväxt som du visar epoxy är mycket eftersträvansvärt om man ska aquascapea. Ett litet vattenfall av H. poly. rosanervig:
http://www.defblog.se/picture/1252.html
#20 - 11 april 2006 07:25
Snyggt! men...

[QUOTE=defdac]Horizontell tillväxt som du visar epoxy är mycket eftersträvansvärt om man ska aquascapea. Ett litet vattenfall av H. poly. rosanervig:
http://www.defblog.se/picture/1252.html[/QUOTE]
...ligger det en sten på roten på vänstersidan???
#21 - 11 april 2006 07:28
Jupp med död Fontinalis antipyretica som jag trodde jag skulle kunna få igång. Har försökt några gånger sedan dess med den, men det är sannolikt för varmt.
#22 - 11 april 2006 07:59
En vattenväxt som får tillräckligt med ljus, näring och får tillväxa fritt börjar med att sprida blad och stjälkar uppåt och rötter neråt. När det börjar bli ont om något (ljus eller näring) triggas den horisontella tillväxten. Nya områden med mer ljus och näring och mindre konkurrens koloniseras. Ibland fortsätter utbytet av näring och gaser mellan den gamla och den nya plantan. Det är roligt när man lyckas få dom att sprida sig. Då trivs de.

Kul att se defdacs algodling. Bevis på att fosfat inte är särskilt giftigt?

Jag har också Fontionalis antipyretica. Den vantrivs som f-n i mitt mörka varma (26 grader) stora akvarium. Men verkar trivas ganska bra i 19-20-gradigt vatten med mycket ljus och lagom cirkulation.
#23 - 11 april 2006 08:03

Kul att se defdacs algodling. Bevis på att fosfat inte är särskilt giftigt?

Ja 10 ppm verkar inte vara någon fara, men det är väl inte direkt någon nyhet då många t ex använder fosfatbuffertar till Discus som får upp fosfatnivåerna väldigt högt om jag inte minns fel.
#24 - 11 april 2006 16:27
En vattenväxt som får tillräckligt med ljus, näring och får tillväxa fritt börjar med att sprida blad och stjälkar uppåt och rötter neråt. När det börjar bli ont om något (ljus eller näring) triggas den horisontella tillväxten.
Nej, det tycker jag inte stämmer alls. Det är när växten har växlat upp optimalt som den börjar söka sig horisontellt i mina burkar :confused:
#25 - 11 april 2006 16:30
Ja för mig är det tvärtom också. Skuggad = Söker sig uppåt, Fri sikt till himlen = Horisontell tillväxt för att skugga konkurrenter.
#26 - 12 april 2006 07:23
Bluesboy och defdac, ni missförstår mig. När en vattenväxt växer optimalt skuggar den snabbt sig själv (eller tar slut på något som den behöver från bottnen) och söker sig till nya okoloniserade platser. Kanske kan den vara så förutseende att den söker sig till nya platser innan den blir begränsad på första lokalen. Vi ser att den sprider sig horisontellt när den växer bra, men det är en anpassning till att inte begränsa sig själv av något. Då är det bättre att konkurrera med sina obesläktade grannar.

Nu låter det som om jag tror att en växt kan tänka men det är bara för att jag är för lat för att skriva evolutionärt korrekt. De växter som har betett sig på detta sättet har lyckats bättre i evolutionen och slagit ut dem som inte betett sig optimalt.
#27 - 12 april 2006 07:32
Jo men det betyder ju isåfall att du skrev fel ovan?

När det börjar bli ont om något (ljus .. snip .. triggas den horisontella tillväxten

Nåväl, spelar ingen roll eftersom vi är överrens.

Finns det gott om ljus så sprider dom sig på bredden och finns det ont om ljus/är skuggade så växer dom på höjden.
#28 - 12 april 2006 08:41
Jag menade (nog) att plantan skuggar sig själv och att ljuset därnere i buskaget börjar ta slut. Inte att lysrören började bli gamla eller vattnet grumligt.

Äsch, vi är överens.
#29 - 12 april 2006 08:45
Äsch, vi är överens.
Japp!
#30 - 12 april 2006 10:58
Kanske man drar igen det här igen, men om man kollar på växten uppifrån, tex en H polysperma, så ser man ju inte bladen som sitter allra längst ner på växten om den inte växer "snett", om den står rakt upp så får bladen längst ner inte så mycket ljus, eller om den blir näringsbegränsad så försöker den att växa på ett annorlunda sätt för att testa om det funkar bättre. Men den kanske också växer horisionellt för att förebygga en näringsbrist.
#31 - 12 april 2006 11:16
Jag tror precis som du Leonard.
#32 - 12 april 2006 11:23
Alltså jag fattade vad du meande Krax, bara försökte förklara, din teori :) Så det var inget jag kom på själv, men tyckte det lät bra iaf :)
#33 - 12 april 2006 11:36
Jag förstår :)
#34 - 12 april 2006 11:47

näringsbegränsad så försöker den att växa på ett annorlunda sätt för att testa om det funkar bättre

Om den blir näringsbegränsad växer den inte alls eller bildar stort rotsystem. Man glömmer lätt att akvatiska växter står i sin näringslösning med bladen och litar i mindre utsträckning till sina rötter (om man inte tvingar dom till att enbart använda rötterna vilket brukar leda till "stora friska rotsystem").
#35 - 12 april 2006 12:07
Vad betyder det egentligen med att man får luftrötter, är det att växterna är begräsade av något så att dom försöker på något annat sätt då?
#36 - 12 april 2006 12:23
Nej man kan få luftrötter även om man har all näring i vattnet. Finns inget samband mellan näring i bottnen/näring i vattnet och luftrotsbildning.
http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.200402/msg00387.html
#37 - 12 april 2006 13:01
okej, det är inte så snyggt, men det finns inget sätt att bli av med dom då, eller att få växterna att sluta göra dom, det måste ju finnas någon anledning, ingen som vet vilken?
#38 - 29 april 2006 12:41
Fontinalis funkar bra

[quote=Krax]Jag har också Fontionalis antipyretica. Den vantrivs som f-n i mitt mörka varma (26 grader) stora akvarium. Men verkar trivas ganska bra i 19-20-gradigt vatten med mycket ljus och lagom cirkulation.[/quote]

Jag får nog ändra mig. Fontinalisen har börjat ta sig ganska bra. Undrar om den är känslig för starkt ljus? Det kanske är en bra växt att ha i akvarier där man har för lite ljus. I naturen hittar jag den ofta i mörka vatten, djupt eller i brunt vatten. Snart kanske jag får hem lysrör från PWSS och då ska ljusbomba mina 144 liter med 72 watt aquarelle. Ska bli kul att se vad som händer med mossan då.
#39 - 29 april 2006 17:14
Oj vad coolt! Om du hittat en Fontinalis som funkar i akvarier är jag spekulant när du gallrar nästa gång =)
#40 - 29 april 2006 18:05
Ja den växer ju som sagt väldigt långsamt, men de bruna bladen har blivit lite grönare och hela siluetten lite tätare tycker jag. Men jag har nästan inget ljus över karet. Vi får se vad som händer sen med lysrören. Det är en riktigt fin sten som de sitter på. Väldigt många små skott som kanske är 10-20 cm långa. Ska ta en bild.
#41 - 30 april 2006 08:30
Fontinalis

Här är en bild på min näckmossa. Jag plockade in en sten från en bäck i februari och har haft den i ett akvarium med blomsterjord under engelsk sjösten, utan pmdd, utan CO2, 26 grader, nästan inget ljus. Bara en liten läslampa. Först såg den ut att vissna men de senaste månaden har den sett lite gladare ut.
#42 - 30 april 2006 09:41
Läckert! Jag fick just en idé om varför den fungerar hos dig. Växter som gillar kallare vatten måste kanske köras betydligt varsammare i varmare vatten för att hålla nere metabolismen? Dvs glödlampsljuset kanske är hela tricket? En äkta skuggväxt (om man ska köra den varmt) isåfall.
#43 - 30 april 2006 11:12
JA! Så är det säkert. Ska bli intressant att se vad som händer när jag fläskar på med 72 W snart. Den tvärdör väl.

Då ska jag nog flytta den till ett annat kar. Den kan få bo under min vårtsärv. Där är det ganska dunkelt.
#44 - 30 april 2006 17:50
Det skulle stämma med att den näckrosmossa jag tagit in i min burk har tokexploderat av bubbel som om fotosyntesen gick på overdrive för att bara inom några dagar bli brun/genomskinlig.
#45 - 8 maj 2006 19:53
Nu har jag börjat ge Fontinalisen vad den tål av ljus. Jag har tänt ett lysrör varannan dag och nu börjar den lägga sig ner. Den är inte brun än och bubblar inte mycket. Men jag tror att den håller på att ge sig. Undrar hur den klarar av att växa utomhus på sommaren? Den kanske måste växa under trädskugga eller i riktigt brunt vatten eller på stort djup. Jag tror nästan att det är så.
#46 - 8 maj 2006 20:05
Nu har jag inte min gamla journal på akvarie.net online längre, men där hade jag ett foto på den näckrosmossa jag sett i Stångån här i Linköping. Den växte i fullt solljus några dm under vattnet och den lyste fint grönt - men vattnet var kallt och det siktdjupet är ganska kort.

Just där den satt fanns inga näckrosor (ganska strömt) men längre neråt ån så är det fullt med näckrosor.

Kallas den näckrosmossa av någon anledning? Typ om den växer i skuggan av näckrosflytblad?
#47 - 8 maj 2006 20:36
På svenska heter den egentligen näckmossa, men jag brukar inte så ofta hitta den under näckrosblad (och tro mig om du vill, jag brukar leta noga under näckrosblad). Däremot ibland i vattnet under vass. Kanske har namnet mer med näcken som sitter och spelar fiol i en bäck att göra.

Det krävs nog en speciell kombination av låg temp och/eller ljus för att den ska trivas.
Bilagor:

Annons