Spam?

#1 - 22 november 2009 19:29
Hej har vi fått in nån spammare eller virus här på forumet eller? Jag tänker på alla "70´s society, clothes mfl.
#2 - 22 november 2009 19:30
Kommer med jämna mellanrum.
#3 - 22 november 2009 19:42
varför gör det så?
#4 - 22 november 2009 19:45
Ok.
#5 - 22 november 2009 19:52
Borde gå att lägga in nåt sätt i registreringen så att dom inte kan regga sig så lätt eller ?
#6 - 22 november 2009 19:53
Dom e lagom irriterande ju :(
#7 - 22 november 2009 19:53
Håller med, att man borde få ett lösenord till sin mail och därefter kan man regristrera sig.
#8 - 22 november 2009 20:00
Känns som det är spammarnas julafton idag.. :p Kommer ju inte ihåg vilka man har rapporterat.. :confused:
#9 - 22 november 2009 20:09
Sant! Enda positiva är att man blir påmind om vissa trådar...
#10 - 22 november 2009 20:15
okej det finns sådana som jag nubi kajan och alla andra som är överaktiva så vi kanske spamar endel iblan iaf jag men sådan skit som man bara inte fattar är ju för jävligt
#11 - 22 november 2009 20:50
okej det finns sådana som jag nubi kajan och alla andra som är överaktiva så vi kanske spamar endel iblan iaf jag men sådan skit som man bara inte fattar är ju för jävligt

tack för den;)

Men det är sant med dessa reklamfjantar. har också rapporterat en hel drös. men tycker endå att det är ganska få spammare (förutom idag då) här på zoopet. fast det kanske är admin och aquapapa som jobbar så hårt att vi inte ens märker alla spammare och så tar dom en paus och då boom.
#12 - 22 november 2009 20:54
ahaha :) tur för alla att jag skapade tråden Allmänt skitsnack OT OT OT :) så vi kan snacka av oss där istället *ler*
Men ja, idag var det FÖR mkt spamande från icke oss överaktiva medlemmar ;)
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 22 november 2009 21:08
Har nu nog deletat uppåt 15 olika spammare. Vi kommer att lägga in någon fråga på svenska som man måste svara på för att kunna regga sig - detta är väl det enda vi kan göra ytterligare för att få stopp på spammare. Uppriktigt sagt tror jag dock att dessa spammare kommer att kunna lösa detta också och då återstår väl egentligen bara en sak - att jag eller Christian personligen måste godkänna alla nya som reggar sig på Zoopet. Detta steg vore dock tråkigt eftersom det då kommer att ta tid för nya användare att regga sig och vi bägge då dessutom kommer att få ännu mer jobb
Bilagor:
#14 - 22 november 2009 21:13
Har nu nog deletat uppåt 15 olika spammare. Vi kommer att lägga in någon fråga på svenska som man måste svara på för att kunna regga sig - detta är väl det enda vi kan göra yttreligare för att få stopp på spammare. Uppriktigt sagt tror jag dock att dessa spammare kommer att kunna lösa detta också och då återstår väl egentligen bara en sak - att jag eller Christian personligen måste godkänna alla nya som reggar sig på Zoopet. Detta steg vore dock tråkigt eftersom det då kommer att ta tid för nya användare att regga sig och vi bägge då dessutom kommer att få ännu mer jobb

om så måste ske....kanske "outsourca" delar av det till "betrodda" medlemmar / goda vänner ??

.
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 22 november 2009 21:21
Kensa skrev:
om så måste ske....kanske "outsourca" delar av det till "betrodda" medlemmar / goda vänner ??

.

Ja, det är en möjlighet, men risken är att det blir ytterligare dubbelarbete.
Förklaring: Idag när det kommer in ett spam och någon anmäler detta så går ett mail till alla admin (dvs jag och Christian). Så måste det också vara eftersom anmälaren inte kan veta vem av oss som kommer att titta på datorn härnäst. Sedan oavsett vem av oss som ser spammen först och hinner deleta dom så måste ändå den andre admin klicka upp resp. spam för att kontrollera om de har försvunnit. Det blir alltså lika mycket arbete för bägge.

Skulle det varje gång som någon anmäler sig gå iväg ett mail till alla admin så vore det ett himla tråkigt jobb att ofta klicka upp anmälningar som redan blivit godkända.
#16 - 22 november 2009 21:24
Det måste finnas någon mindre krångligare lösning för er men krånglig för de som regristrerar sig som ny medlem.
Bilagor:
#17 - 22 november 2009 22:11
[QUOTE=oskarwallin, från annan tråd]
Men det ni kan göra att att blockera alla inkommande ip adresser som INTE är från norden, och resterande måste gå igenom konfirmations mail till er....
[/QUOTE]

Kolla IP borde väl gå bra och stoppa alla registreringar från utomnordiska länder.
#18 - 22 november 2009 22:17
Håller fortfarande fast vid min idé ang att nyregistrerade användare bara får starta 3 nya trådar om dagen under första veckan.

Vilket kommer leda till att nya zoopetare kommer vara mer intresserad av att läsa FAQ och äldre trådar men ändå kunna posta sina viktiga frågor. Samt att forumet inte kan spammas igen + att det blir lättare att rensa bort och radera kontot i tid...
#19 - 22 november 2009 23:12

Vi kommer att lägga in någon fråga på svenska som man måste svara på för att kunna regga sig - detta är väl det enda vi kan göra ytterligare för att få stopp på spammare.

Gör en bildfråga, något i stil med:
Vad heter den här fisken, 5 bokstäver, börjar på g och slutar på y?

Och ha en bild på en guppy bredvid. ALLA fiskintresserade kan svara.
#20 - 22 november 2009 23:14
men tänk om de slänger upp en bild på en gaffelstjärtad regnbågsfisk eller en riddargobi inte många som vet vad det är för fiskar
#21 - 22 november 2009 23:25
Nubi skrev:
men tänk om de slänger upp en bild på en gaffelstjärtad regnbågsfisk eller en riddargobi inte många som vet vad det är för fiskar

Hehe det hade ju varit lite klurigt... Just därför föreslog jag guppy, och dessutom med ordentligt med ledtrådar i frågan...
#22 - 22 november 2009 23:44
:P jo men man kan väl inte ALLTID ha guppy som lösen??
#23 - 22 november 2009 23:49
En fråga på svenska är väl den smidigaste lösningen, typ: "Skriv ordet Zoopet baklänges" eller något annat ursimpelt men som man måste kunna svenska för att förstå.

Ang. er spamrapportering så låter detta väldigt osmidigt, ni skulle ha någon form av gemensam lista på spamrapporter som ni går in på, när en av er har ordnat upp en anmälning så klickar ni på "solved" och anmälningen försvinner ifrån listan, på så sätt behöver inte bägge agera på en och samma anmälning, meningslöst dubbelarbete:)
#24 - 22 november 2009 23:50
Smart!
Skriva ett ord baklänges och ordet ska helst inte vara i skrivstil eller kursivt, har super svårt med att läsa skrivstil
#25 - 23 november 2009 00:41
Martin85 skrev:
Håller fortfarande fast vid min idé ang att nyregistrerade användare bara får starta 3 nya trådar om dagen under första veckan.

Vilket kommer leda till att nya zoopetare kommer vara mer intresserad av att läsa FAQ och äldre trådar men ändå kunna posta sina viktiga frågor. Samt att forumet inte kan spammas igen + att det blir lättare att rensa bort och radera kontot i tid...

Håller med! Mkt bra alternativ!
#26 - 23 november 2009 01:13
Martin85 skrev:

Utan ett komplement som hindrar spammare från att regga sig ger detta ingenting förutom färre trådar möjligen, Christian och Kjell måste fortfarande gå in och radera användaren med alla dess trådar manuellt ändå.

Martin85 skrev:

Detta är dock ett stort plus då många nyreggade kommer hit bara för att ställa mängder med frågor som finns besvarade tidigare, men det är icke att förglömma att det är pga ett vänligt och tålmodigt bemötande på alla frågor som vi får nya medlemmar att hänga kvar den första viktiga tiden innan de är fast:d
#27 - 23 november 2009 08:57
Spoofar spammarna sina IP-nummer eller går det att avgöra vilket land det mesta kommer ifrån? Om allt kommer från Kina eller Korea kanske man helt enkelt kan blockera de ländernas IP nummer.
Kjell Fohrman
Administrator
#28 - 23 november 2009 10:09
Martin85 skrev:
Håller fortfarande fast vid min idé ang att nyregistrerade användare bara får starta 3 nya trådar om dagen under första veckan....

En spammare startar oftast inte ens en tråd utan skriver bara i andras trådar och att stoppa en nyreggad som startat en tråd med en fråga från att skriva mer än 3 inlägg på en vecka skulle inte alls funka
Kjell Fohrman
Administrator
#29 - 23 november 2009 10:13
Azur skrev:
Spoofar spammarna sina IP-nummer eller går det att avgöra vilket land det mesta kommer ifrån? Om allt kommer från Kina eller Korea kanske man helt enkelt kan blockera de ländernas IP nummer.

Vi får kolla detta. Dock i så fall innebär väl det också att ingen (även Zoopetare på semester/arbete) kan skriva i Zoopet från dessa länder
Kjell Fohrman
Administrator
#30 - 23 november 2009 10:14
lösenord kommer vi att prova med, men jag är lite skeptisk till att det kommer att funka. En fråga på svenska kan översättas på några sekunder med de program som finns idag
#31 - 23 november 2009 10:18
Samma problem finns på andra forum och nästan allt som kommer just nu kommer från Ukraina.
#32 - 23 november 2009 10:32
lösenord kommer vi att prova med, men jag är lite skeptisk till att det kommer att funka. En fråga på svenska kan översättas på några sekunder med de program som finns idag

"Är Johansson ett efternamn?" Den frågan kan alla svenskar svara på men även om du översätter den blir det krongligt att ta reda på om det är det..

"Bokstavera ordet för denna symbol --> "@" "

Man kan försvåra den frågan man använder ganska bra om man bara klurar lite;)

Skulle de lista ut svaret tar det inte många minuter att slänga in en ny fråga:)
#33 - 23 november 2009 12:04
Bra förslag sultanen! Kan vi skrap aihop många dylika frågor så kanske vi kan stoppa dem på ett tag. Åtminstone blir vi inte sitting ducks.

Hur säkra är våra mailadresser annars, kan någon komma åt dem? Om nu några personer håller på med dessa spam, kanske de samtidigt försöker ta sig in i er databas och extraherar maidresser och spammar oss direkt?
Kjell Fohrman
Administrator
#34 - 23 november 2009 18:52
det är nu inlagt en mycket simpel fråga - vi får se om det hjälper annars så blir det en lite krångligare fråga
#35 - 23 november 2009 19:16
Tycker sultanens exempel var riktigt fyndiga. Helst det med @, blir krångligt att ta reda på svaret.
#36 - 23 november 2009 20:51
Även för en svensk... @ heter snabel-a, kommersiellt at-tecken, eller kanelbulle på svenska. Medlemmarna i klubben för värdelöst vetande kan också notera att detta är brädgård: #.
#37 - 25 november 2009 12:47
Nu hade vi precis en spammare här.
Gick in och tittade på lösenordsfrågan:
"Vad heter Kjell Fohrman i förnamn"
Den frågan är inte så svår att besvara, bara att testa alla orden i meningen, nästan övertygad om att en bot gör detta per automatik då väldigt många forum har svaret angivet i texten.
#38 - 25 november 2009 13:06
Då var det dags igen såg jag....suck :(
#39 - 25 november 2009 13:08
Det här går att lösa även om det är hyrt folk som sitter och registrerar bottarna iom. att de inte kan svenska, det måste gå, bara man klurar lite. Som sagt var, börja med att byta till en fråga där inte svaret står i meningen. Fösta steget iaf:)
Kjell Fohrman
Administrator
#40 - 25 november 2009 14:00
Sultanen skrev:
Det här går att lösa även om det är hyrt folk som sitter och registrerar bottarna iom. att de inte kan svenska, det måste gå, bara man klurar lite. Som sagt var, börja med att byta till en fråga där inte svaret står i meningen. Fösta steget iaf:)

Jag räknar med att Christian byter lösenordsfråga snart - så får vi se

Dock så bör man vara medveten om att är frågan det minsta klurig så blir det många som inte kommer att klara av den - så den måste ändå vara simpel.

Nästa steg blir att se om det går att spärra IP-nummer från vissa länder (om det går att ta reda på varifrån spammen kommer)
#41 - 25 november 2009 14:01
Låter bra
Ni har ju IP loggar, bara att göra en översikt på ett antal av dessa för att se var de har sitt utsprung, är det 2-3 länder så kan man ju utan problem spärra dem:)

Annons