För det första, jag har ingen som helst erfarenhet av sötvattensockor/rockor över huvud taget. (visste inte ens att det existerade förens för jag läste om det här på Zoopet för några månader sedan).
Nu vet du hur det ligger till med det, men senast jag var nere hos en av de lokala handlarna så kom vi efter någon timmes akvariesnack in på känsliga fiskar (ville ha någon ganska tålig apisto). Det känsligaste han varit med om i akvarieväg, var just sötvattensrockor. Hade haft det i butiken förr, för smått brutala 1800:- st! Om jag minns rätt så hade dom inte förlorat någon i affären, men han kännde till flera personer som lyckats ta död på sina rockor bara genom att göra vanliga vattenbyten med vanligt vatten. Enligt honom kunde dom (iallafall de dom hade haft i butiken, kanske finns många olika arter?) dö av så små vattenförändingar som just ett vattenbyte,och han hade aldrig varit med om någon känsligare akvariefisk.
Men men, som sagt...JAG har ingen erfarenhet alls, och det kanske var taskiga exemplar, dom som dog. Men lätthållna var dom iallafall inte enligt honom.