Sötvattensrockor

#1 - 16 juni 2002 14:48
Hej nu är jag tillbaka igen.

Jag va i en butik ett par sötvattensrockor.
är det någon här som vet något om rockor och har lite tips om man skulle köpa sådana?

Alex
#2 - 16 juni 2002 16:25
Verkar vara svårt att få dem att trivas, de kan matvägra ihjäl sig. Det kan bli en dyrköpt erfarenhet!
Har inga rockor själv, men känner en kille som är väldigt duktig på det här med akvarier och firrar och hans rockor matvägrade ihjäl sig. Han brukar kunna hålla liv i det mesta som simmar...

Ulla, med nyvaknat akvarieintresse och ett 350 liters sällskapsakvarium.
#3 - 16 juni 2002 17:35
Vad jag vet så kan man köpa antingen acklimatiserade eller icke acklimatiserade rockor. De acklimatiserade är svindyra. De andra är väldigt mycket billigare men då får man räkna med att ungefär hälften av dem dör när man släppt ner dem i akvariet.
De kräver ett akvarie med en bottenyta på minst 1m2 och vill ha ett vattendjup på ca. 30 cm. Fin sand på botten. De äter fisk och skaldjur. De är lata och är nästan enbart aktiva vid matning då de ställer sig vid den plats där maten brukar dimpa ner. Har man otur så slåss dom väldigt mycket med varandra och då kan dom i princip äta upp hela skölden på varandra, eller så blir en rocka mobbad och får hela skölden uppäten. Om man blir stungen av en rocka måste man genast till sjukhus för medicinering. De sticks med sin tagg när de känner sig hotade eller trängda vilket de gör i ett akvarie så de kan vara väldigt aggressiva mot människor.
Annars är de väldigt läckra.
Akvarielagret i Stockholm tar hem rockor av olika sorter.

#4 - 16 juni 2002 20:44

<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote> De är lata och är nästan enbart aktiva vid matning<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Friska rockor är inte lata utan mycket aktiva fiskar och söker efter mat hela tiden,inte alls aggressiva och kan bli tama och handmatas.
Några tips för "lyckat" resultat :
1-läs boken Freshwater Stingrays(125kr på AL)
2-köp inte små rockor under 12-13cm i diameter för de är mycket känsliga
3-köp bara aktiva rockor och ser äta(hugga eller hoppa på maten).

Det finns många sorter sötvattensrockor men Potamotrygon motoro är en av de tåligaste rockor och lämpligt för nybörjare.
Jag har mina rockor(P.mtoro par och P henlei)i 600L akvarium tillsammans med ett par hantelciklid och 6 malar,jag matar med räkmix(70%räckor o 30%ärtor),blåmussla,räckor,daggmask ibland fisk,30%vatten byte per vecka ,vanligt kranvatten.
Rockor har inga krav på vatten förutom lågt nitrit/nitrat halt.

#5 - 17 juni 2002 08:39
Enligt akvarielagrets expert på rockor så är de iaf. lata och rätt ilskna av sig.
Fast jag skulle inte ha något emot att ha ett par.

#6 - 17 juni 2002 15:28
Hej

Jag var på AL idag och titta på deras rockor och dom va inte så pigga dom ligger mest stilla på botten.
Med lite eftertanke så är det inte "tråkiga" fiskar/rockor jag vill ha.
Tack för att ni svara.

Jag vill ha fiskar som är snygga att titta på och dom ska vara lite roliga att se på inte bara ligga stilla. Jag såg ett par Tropheus som var riktigt trevliga att titta på.

Alex

Annons