Sötvattensräkor?

#1 - 13 augusti 2004 16:22
Tjena!

Har spanat in sötvattensräkor i affärerna..
Är det någon som känner till nåt om dom? Kanske har någon länk till en sida där man kan läsa mer? Bra eller dåliga i ett sällskapsakvarium?

Tack på förhand!
#2 - 13 augusti 2004 16:25
Sök på Cardina Japonica eller amanoräka så hittar du massor med info.

Peter
#3 - 13 augusti 2004 16:30
cardina japonica är endast en av alla arter som finns att köpa i affärerna...så är räkan genomskinlig och liten med svarta ögon så är det en sådan, annrs så får du beskriva hur räkan ser ut och hoppas på att nån här vet vad det är för räka.
#4 - 13 augusti 2004 16:31
Ska jag tolka det som att du kan rekommendera denna lustiga varelse?
Fungerar dom med fiskar? Exempelvis malar?
#5 - 13 augusti 2004 16:34
cardina japonica fungerar bra med fiskar...men man bör ha dem med lite fredligare fiskar eftersom dem annars lätt blir mat...och lite större ciklider är inget att rekomendera.
#6 - 13 augusti 2004 16:41
Malar är ett GIGANTISKT släkte med fiskar från allt ifrån 5 till 300cm.
För exempelvis en red tail-mal är en liten räka ingenting.
Men du menar väl säkert ancistrus eller otocinclus och då går det alldeles utmärkt.
Se dock till att inte ha allt för stora fiskar eftersom räkorna då blir skygga och tänk på att många fiskar kommer betrakta räkorna som mat...[:-21][:-136]
PatrikMalmo
#7 - 15 augusti 2004 13:07
Jag har haft och sett en hel del olika sötvattensräkor. Om de är bra eller dåliga i sällskapskar handlar helt om vilka arter det gäller. De mindre ur släktet Neocaridina funkar utmärkt i sällskapskar, om du har mindre fisk i det. Scalarer, Apisto, de stora Bettorna och liknande klämmer lätt även ganska stora räkor. Räkor ur släktet Macrobrachium blir generellt större och har dessutom ofta klor, så där får du tänka dig för så att firrarna inte är för små, då klipper räkorna dem i stället.

Många sötvattensräkor är ganska lättodlade (Caridinan är det dock inte), och det finns stora chanser till yngel från dem. "Beeshrimp" och "Tigershrimp" har funkat ungefär som Guppy i mina kar, dvs det blir en otroligt massa yngel av dem mycket snabbt. Misstänker att de kan odlas som levandefoder till många firrar.

En länk:
http://www.zwerggarnelen.info/indarl.htm

Har inte hittat något vettig sida på svenska om räkor, det är tyska eller engelska som gäller.

Hilsen!
#8 - 16 augusti 2004 14:55
var köper man "beeshrimp" & "tigershrimp" då? dom har jag aldrig sett i affär där jag bor. men det låter ju helt grymt att dom ynglar av sig som guppy, det måste va helt perfect till levande foder!
PatrikMalmo
#9 - 16 augusti 2004 19:21
De fanns i butikerna rätt ofta för några år sedan, men nu är det längesedan jag sett dem. Jag köpte mina i Tyskland, fast nu har bägge arterna gått ut för mig (har renoverat och tvingats hålla firrar/räkor/växter alldeles för begränsat ett tag).

Hittar du dem, så säg till. Beeshrimp är jag på jakt efter.

Hilsen!!
#10 - 16 augusti 2004 19:56
jaha dom var vanliga i tyskland eller?

jag så bara lite stora räkor med klor i dag på zoomässan, men jag säger till om jag hittar någon av dom, du får göra det samma.
#11 - 16 augusti 2004 20:07
Cardina japonica kan jag rekomendera starkt. Mycket bra algätare. Inte alls omöjliga att yngla. Dock där juvenilerna inom någon vecka om det inte får salt tilsatts i vattnet. Men vill du använda juvenilerna som levande foder så kvittar ju det. Dock är det mycket äventyrslystna och tar gärna en promenad ut i lägenheten om du inte har heltäckande täckglas. Promenaderna brukar sluta i brutala kvävningar =(

Tydligen så kostar cardina japonica 35-45 kr i 08 området medans den nedåt i sverige går för 15-25 kr. så skall du har ett större antal så satsa på att beställa.

Lycka till!
#12 - 16 augusti 2004 20:11
har ni någon infosida om räkor, tänker på BeeShrimp speciellt, hittar bara massa länkar på japanska :/
bilder funkar också bra!
thx på förhand
------------------------
sry letade inte tillräckligt hårt... hittade en bra sida, seri allf ut så om räkor i allmänhet:
http://www.fishpondinfo.com/shrimp2.htm
om ni vill kolla!
#13 - 16 augusti 2004 20:16
är det cardina japonica som är amano räkor, sådana har jag två honor och tre hanar tror ja det är. honorna har rom på under sidan ibland men jag vet inte var dom gör av den sen antagligen blir den mat.
ja tror jag gav 27 kr st för mina här i göteborg.
#14 - 16 augusti 2004 20:18
Tja ! Ja, det är cardina japonica som kallas amanoräka. Någon som vet vad beeshrimp heter på latin?????

Mvh Andreas
#15 - 16 augusti 2004 20:21
Bumble Beeshrimp tillhör familjen: "Atydae"
mer vet jag inte, men jag letar
#16 - 16 augusti 2004 20:22
a ja kallas amano... då.
#17 - 16 augusti 2004 20:26
Detta hittade jag på http://www.thekrib.com/Fish/Shrimp/ dock inget latinskt namn.

"Bee shrimps, as they are often referred to, are fairly small. They grow to only 1" in adulthood and grow to adulthood fairly slowly. The pictures to the right show bee shrimp and crystal red together, as well as a single crystal red shrimp.

As their common name suggests, they are marked with light black to grey stripes across their backs. The ideal requirements for keeping these shrimps are a pH less than 7.5 and clean (ammonia/ammonium free) water. Temperatures in the 22-25C range are best. A planted tank with a neutral to acidic pH would be an ideal environment.

Bee shrimp are not particularly great algae consumers; perhaps due to their small size. They do however tend to remain very active and are quite peaceful toward other tank mates. Soft mosses, flake food, and vegetable matter are favored over other food sources. Frans Goddijn suggests carrots and Mr. Suzuki (Crystal Red site) suggests boiled spinach.

To breed the Bee shrimp successfully, the aquarist needs only maintain the proper environmental conditions set forth above. Clean water being of utmost importance. Bee shrimp can reproduce on a monthly basis if cared for properly. The life span of the average Bee shrimp is only 15 months and it generally takes about 6 months to attain adult size5. I am not certain if the shrimps must have attained adult size before they will begin to produce offspring or whether their reproductive potential begins at an earlier stage. "

Mvh Andreas
#18 - 16 augusti 2004 20:28
Atyidae tror jag den korrekta stavningen är, eller?
#19 - 16 augusti 2004 21:36
låter mycket trevligt, om man bara kan få tag på dom.
#20 - 16 augusti 2004 21:56
En himlans bäst sida vad gäller allt sånt här är www.wirbellose.de ...

Kolla t.ex. igenom detta: http://www.wirbellose.de/arten.html

Glömde: Akvarielagret hade inne tre olika arter av "bumble bee" eller "Tiger" räkor för några veckor sen. Tyresö Zoo har också haft inne.
#21 - 16 augusti 2004 22:17
mmm fina bilder... rena grekiskan att läsa bara. vad är det med tyskar och räkor igentligen?

#22 - 16 augusti 2004 22:31
Bra fråga. De är iaf helt klart världsledande på dem.

Tips: altavistas översättningsfunktion kan göra grekiska (och tyska) ganska så läsbar: http://makeashorterlink.com/?W22252119

Altavistas översättningsfunktion, som är mycket bättre än Googles, kan man hitta här: http://babelfish.altavista.com
#23 - 17 augusti 2004 00:16
WOW! nu gick det ju med lite god villja att läsa! tackar så mycket. =)
PatrikMalmo
#24 - 17 augusti 2004 20:35
Man får nog säga att tyskarna är världsledande på akvaristik öht. Dessutom ledande i alla andra mer eller mindre märkliga hobbys med många detaljer. DATZ håller jag för övrigt som världen bästa akvarie/terrarietidskrift.

"Beeshrimp" och liknande små arter brukar hänföras till släktet Neocaridina, enten för att det stämmer eller pga av lathet. Artförvirringen när det gäller räkor är rätt stor får man säga. Mycket trevlig krabat i vilket fall. Rymmer inte ur karet, eftersom benen inte håller för att den ska kunna dra sig fram ovan vattenytan.

Caridina japonica eller Amanoräkan (Yamato numa ebi) är dock en helt annan femma. Kan, som tidigare nämnts, lätt ta sig ut ur karet. Testa att håva in en och lägg håven stilla i karet en liten stund (med kanterna på håven ovanför vattenytan men räkan och nätet i vattnet). Poff gone räka. Om de blir skrämda räknar jag Caridinan till det snabbaste djur jag haft i karet alla kategorier. Poff gone räka där också. Första gången jag odlade dem skulle jag håva upp några till försäljning - en blev skrämd, slog till med stjärten och flög förbi mitt ansikte och landade två meter bort... den klarade sig i vilket fall!!

Hilsen!!
#25 - 17 augusti 2004 22:17
PatrikMalmo: Har du också odlat Amanos? Skulle du kunna tänka dig att ta en titt på denna sida:
http://mikes-machine.mine.nu/breeding_yamato.htm
och säga om mina erfarenheter verkar stämma överens med dina?
Vore också kul att höra vad du matade ynglen med?

Håller f.ö. med om att C. japonica är snabb, jämförbara med fiskar när de lägger i överväxeln.
PatrikMalmo
#26 - 18 augusti 2004 05:23
Azur,
jag tror att jag var den förste i Sverige som odlade dem (-99). Amano-räkorna gick knappast att hitta i Sverige då, och de tog 100 spänn st för dem i Tyskland. Drog upp ca 300 av uppskattningsvis 3000 larver, och är på gång med nya kullar nu.

Har redan spanat i sidan, det var ju mig du skickade den japanska artikeln till?! :) Tack igen!! Du har gått mycket grundligare tillväga än jag gjorde, men generellt så stämmer våra erfarenheter överens. Jag körde dock på bräckvattenshalt, ca 17 psu, första gången. Efter att ha läst hur du gjorde kör jag nu med 30 psu, och det går bättre.

Första gången jag odlade dem gjorde jag i ordning ett 60-liters bräckvattenkar lång tid innan, så det var gott om kiselalger på rutorna. Matade annars med torrjäst, så att vattnet blev lätt disigt. Försökte flera gånger få fram grönt vatten, men när jag väl lyckades med det så överlevde inte larverna i det. Kanske var det för grönt - skulle odlat svävalger i ett annat kar och tillsatt i stället. Nu kör jag med Sera micron, Golden Pearls och så rör jag runt i bottensanden (har en bottenskyla sand i odlingskaret) samt skrapar av kiselalger från rutorna varje dag. Har dessutom stoppat i några halva blomkrukor på högkant för att kiselalgerna ska ha mer att växa på. Larverna betar ofta från rutorna har jag sett.

Vi delar erfarenheten att metamorfoserna verkar ta död på en hel del. Jag har heller inte fått någon vettig förklaring till "ett snitt på ca 1800 larver per hona". Kring 300 är min erfarenhet, kanske upp till 500 om honan är riktigt stor. Bytte aldrig vatten i det karet jag odlade i första gången, och mina nya erfarenheter antyder att vattenbytena klipper en hel del larver. Luftar ändå igenom det nya vattnet grundligt. Har du noterat något liknande?

Hilsen!!
#27 - 18 augusti 2004 07:17
Förutom de övriga sidorna så finns även denna sida om räkor, tyvärr kort version och på engelska.

http://www.japan-net.ne.jp/next/red/red2e.html

/Sabina
#28 - 18 augusti 2004 07:19
Visstja, sorry, har inget minne.

Har precis testat med grönt vatten, och nej, larverna verkar inte kunna överleva på bara det. Planktonet i det gröna vattnet ser ut som Chlorella, dvs precis den grönalg som de i den japanska artikeln också testat och kommer fram till inte funkar. Jag har försökt få igång en kiselalgs-odling, men utan framgång.

Jodå, vattenbyten tar mycket larver, ingen tvekan om det. Bästa resultatet fick jag när jag lät ett artemia-filter flyta på vattnet, och sög ut vatten "inifrån" filtret, då tror jag inte jag förlorade många larver. Men, mitt nuvarande försök får mig också att tro att larverna inte är särskilt känsliga för vattenkvaliteten, så eventuellt kan man få bättre utbyte genom att inte byta vatten alls.

Mitt senaste försök går ut på att förenkla så mycket som möjligt, så jag kör utan luftning & vattenbyten och hade tänkt mata med grönvatten, men, som sagt, grönvatten duger inte. Nästa runda skall jag testa mortlat torrfoder.

Eftersom akvariet står på balkongen & jag har varit på semester har jag gjort en del intressanta upptäckter, som att larverna kan överleva kortvarigt att temperaturen stiger över 37 grader eller rasar ned till 16.

Men skall man seriöst ha ut larver, tror jag den approach du använder är den rätta.
PatrikMalmo
#29 - 18 augusti 2004 20:13
Azur,

då har vi samma erfarenhet av grönt vatten också. Kiselalger får jag dock om jag bara låter karet stå - har det i fönstret, och det blir rödbruna beläggninar överallt inom en månad. Det är dem jag skrapar loss och matar med.

Jag är ruggigt försiktig när jag suger ut vatten i karet, tar enbart från ytan och ser i motljuset om det är några larver i närheten. Helt övertygad om att jag inte sugit ut en enda, det de dör av är färskvattentillsatsen tror jag. Hade ca 150 larver för 4-5 dagar sedan (räknade till 100 mot bakrutan, och det finns alltid många fler än man ser), bytte vatten (försiktigt) i förrgår - idag ser jag 10 st!! Har dock fler honor med rom, och har löst insamlingen av larverna smidigt, så det blir ett nytt försök. Ska strunta i vattenbytena då.

Luftningen vill jag dock inte vara utan, den får fodret att sväva omkring i vattenkolumnen. Har mycket sällan sett larver som fastnat i ytspänningen, så det ser jag inte som något problem. De som hakar på luftbubbelströmmen uppåt, viker alltid av innan ytan.

Mortlat torrfoder är nog ingen dum idé. Första rundan körde jag med Tetras mikromin också.

Temperaturen verkar inte vara någon stor grej för larverna, sant. Om man håller en temp på ca 25 grader torde dock utvecklingen gå något snabbare, och då blir de ju säljklara fortare!! ;)

Hilsen!!
#30 - 18 augusti 2004 22:15
Intressant det här du säger om att larverna dör efter vattenbyten: jag har tyckt mig märka samma sak vid ett par tillfällen. Professor Shimek (som håller till på Reef Central) har gjort försök, och kom fram till att tungmetallhalterna i 2 av 3 testade saltblandningar var så höga att sjöborrlarver dog. Han fann också att metallhalten sjönk efter ett tag, troligen genom att metall adsorberades till kalkstenen i akvariet. Det är av den anledningen jag använder "åldrat" saltvatten, fast jag har ändå haft en del oförklarliga dödsfall. Helst skulle man kanske använda naturligt saltvatten, men sånt är det ont om här i Stockholm.
PatrikMalmo
#31 - 19 augusti 2004 15:31
Mm, då är vi flera som har den erfarenheten. No more vattenbyte till larverna således. Jag har dock ingen kalksten i karet, så där lär inte tungmetallerna fastna. Kanske oskadliggörs på annat sätt, en del av dem verkar ju kunna bindas till andra ämnen rätt bra.

Borde nog åldra vattnet betydligt längre om jag ska byta något då. Naturligt saltvatten hittar vi inte härnere heller, får ta sig en bit upp längs västkusten då. Har inte koll på psu i Sundet, misstänker att det varierar rätt bra.

Annons