Visstja, sorry, har inget minne.
Har precis testat med grönt vatten, och nej, larverna verkar inte kunna överleva på bara det. Planktonet i det gröna vattnet ser ut som Chlorella, dvs precis den grönalg som de i den japanska artikeln också testat och kommer fram till inte funkar. Jag har försökt få igång en kiselalgs-odling, men utan framgång.
Jodå, vattenbyten tar mycket larver, ingen tvekan om det. Bästa resultatet fick jag när jag lät ett artemia-filter flyta på vattnet, och sög ut vatten "inifrån" filtret, då tror jag inte jag förlorade många larver. Men, mitt nuvarande försök får mig också att tro att larverna inte är särskilt känsliga för vattenkvaliteten, så eventuellt kan man få bättre utbyte genom att inte byta vatten alls.
Mitt senaste försök går ut på att förenkla så mycket som möjligt, så jag kör utan luftning & vattenbyten och hade tänkt mata med grönvatten, men, som sagt, grönvatten duger inte. Nästa runda skall jag testa mortlat torrfoder.
Eftersom akvariet står på balkongen & jag har varit på semester har jag gjort en del intressanta upptäckter, som att larverna kan överleva kortvarigt att temperaturen stiger över 37 grader eller rasar ned till 16.
Men skall man seriöst ha ut larver, tror jag den approach du använder är den rätta.