Sötvattensmuräna!!!

#1 - 6 september 2005 20:10
Jaha, då har jag avslutat min födelsedag och sitter nu här och har massor av frågor om min födelsedagspressent!!!

Fick en 30cm lång sötvattensmuräna av något slag av min man och dotter. Den kan bli upp till 50cm lång och jag antar att den är en typ av rovfisk.
Mina frågor är:
1. Vad för typ av foder skall jag ge honom. Passar mygglarver, räkmix eller behöver de något tillskott?

2. Villken temperatur/pH trivs de bäst i?

3. Saltvattensmuränor är ju rätt bittska och har gift, hur är det med sötvattensmuränor?

4. Villken vegetation trivs de bäst i?

Kommer säkert på mer frågor vart efter. Skulle bli jätteglad om Du som haft/har dessa muränor berättar om dina egna erfarenheter!! :)
Jätte tack på förhand!!

//Camilla
#2 - 7 september 2005 07:29
Tuff!

Vet inget om dem me kan tänka mig att du kan ge den skalade räkor också. Bitar från torskblock kanske också kan uppskattas.

Vad har du den med för fiskar?
#3 - 7 september 2005 07:38
den såg ju helgo ut.

du har inget latinskt namn eller nån annan info bortsett "sötvattensmuräna" ?

googlade lite och hitta en sida där det stog att muränan är en form av pilnäbb.
vet inte om det stämmer.
#4 - 7 september 2005 08:17
Jag är inte artkunnig på denna muräna.

Men enligt vad jag läst tidigare så vill den egentligen helst ha svagt bräckvatten.
Som mat fungerar räkor, musslor och vissa levande fiskar.

Black Molly tor jag någon här hade testat, men tyckte var lite dyrt och lyxigt.
Latinskt namn jag hittat kan vara "Echidna rhodochilus"
#5 - 7 september 2005 11:12
Dom ska ha väldigt lugna akvarium och bräckt vatten för att må bra, fisk och räkbitar brukar funka men för att få dom att äta så bör dom få levande foder.
Jag har haft störst framgång med dom när jag har haft dom ensamma i ett dunkelt bräckvattens kar med mycket gömställen i form av plaströr och rötter.
Inga muränor är "giftiga" men dom har en väldigt ohälsosam bakteriekultur i munnen och det är ingen hitt att bli biten av dom, din muräna har ett ordentligt garnityr så det gör nog rätt ont att bli biten.
Det finns pilnäbbar som kallas sötvattensmuränor men din är en äkta muräna.

Mvh Michael
#6 - 7 september 2005 11:12
Tack för svaren! Jag ska försöka ta mig till affären där den köptes och fråga om det latinska namnet.

Jag har den med större fiskar/malar (se infon i min profil, 200L karet). De enda som jag kan tänka mig att han just nu kan smaska i sig är några kinesiska algätare..

Har också för mig att de vill ha lite bräckt vatten, men affären hade dem i sötvatten och inhandlat dem som "sötvattensmuräna". Jag har dock inte helt saltfritt vatten, har alltid i salt i akvariumen, så jag hoppas att det räcker för att han skall trivas.

Pilnäbb och muräna.. vist har de nästan liknande kroppar, men huvudet och gälar är ju inte det minsta likt. Får kolla upp det med!!

//Camilla
#7 - 7 september 2005 11:17
[QUOTE=MichaelE]Dom ska ha väldigt lugna akvarium och bräckt vatten för att må bra, fisk och räkbitar brukar funka men för att få dom att äta så bör dom få levande foder.
Jag har haft störst framgång med dom när jag har haft dom ensamma i ett dunkelt bräckvattens kar med mycket gömställen i form av plaströr och rötter.
Inga muränor är "giftiga" men dom har en väldigt ohälsosam bakteriekultur i munnen och det är ingen hitt att bli biten av dom, din muräna har ett ordentligt garnityr så det gör nog rätt ont att bli biten.
Det finns pilnäbbar som kallas sötvattensmuränor men din är en äkta muräna.

Mvh Michael[/QUOTE]
Ska iväg och köpa mig ett rör.. håller på att fixa iordning akvariet för att den skall trivas så bra som möjligt. Bakterie floran var det jag menade som "gift" , så OM jag skulle bli biten av den, vad bör jag göra?

//Camilla
#8 - 7 september 2005 14:24
[/QUOTE]
Bakterie floran var det jag menade som "gift" , så OM jag skulle bli biten av den, vad bör jag göra?

//Camilla[/QUOTE]

Jag skulle tvätta såret så bra jag kunde och sedan gå till en läkare för att kolla om det har blivit någon infektion.
Har själv haft en pilnäbb,dock ingen muräna,när jag handmatade han så tog han ibland fel på mitt finger och maten,det gjorde inte ont men jag vet inte hur det är med muränor

Lycka till!
#9 - 7 september 2005 16:30
Tror inte att det är så farligt så att man behöver uppsöka läkare, dom sticker och gömmer sig i stället för att bita.
#10 - 8 september 2005 17:56
OK, Tack för svaren! Nu har jag letat reda på en massa info om denna muräna. Det latinska namnet är Echidna rodochilus, precis som det nämnts i ett inlägg i denna tråd. Längden varierar i informationen, men tippar att den blir mellan 35-50cm. Även att den inte skall vara aggresiv, så jag hoppas att jag slipper bli biten. *phu ;) Så nu håller jag på och fixa till lämplig miljö till "Mulle Muräna". Vill ju att han skall få det bästa!!

//Camilla
#11 - 8 september 2005 17:57
lycka till! ålar är fascinerande eller hur?
#12 - 8 september 2005 18:00
Oja! Pilnäbben är lite skepptisk på muränan. Men den ligger ju mestadels i gruset och trynar. Jag är farcinerad av att muränan är så mycket ute och simmar och "kollar" runt när det är tänt!!

//Camilla
#13 - 8 september 2005 18:01
Ska väll tillägga att ett större akvarium är på G och en kompis är beställd!! :)

//Camilla
#14 - 8 september 2005 18:10
kul :). min pilnäbb ligger mest o trycker i sanden (han verkar älska sin sand) men ligger gärna med huvet nära rutan så man ser han!
#15 - 8 september 2005 18:33
Det är inte bra att dom är ute och simmar på dagen, det betyder att dom är stressade, i många fall så gör dom så i ett par veckor sen dör dom.
#16 - 8 september 2005 18:37
Har den käkat något än, om den inte har gjort det och inte gör det dom närmaste dagarna så tycker jag att du ska sätta den i ett eget kar, då finns det inga stress faktorer så då borde den äta.
Det skadar ju inte att höja salthalten, dom blir lätt sjuka om dom inte går i bräckvatten.
#17 - 9 september 2005 13:25
Har höjt salt och han äter. Skaffat honom en giggantisk grotta idag. Han tittar ut lite då och då.

//Camilla
#18 - 9 september 2005 18:29
får gärna ta lite bilder då och då på sköheten :) muränor ser man ju inte så ofta
#19 - 9 september 2005 19:28
Det skall fixas! Tyvärr bosatte den sig i grottan nu.. ska se om jag kan fixa några bilder nu när det är släckt. :)

//Camilla
#20 - 9 september 2005 19:44
Nu så... Insåg precis att jag ska putsa rutan!! Dotra tycker det är kul att titta på fiskarna hon med... :D

//Camilla
#21 - 9 september 2005 20:12
jäklar va stor den ser ut å va.
är det grottan i bakgrunden ?
#22 - 10 september 2005 09:34
Yes, det är grottan i bakgrunden. Ska fixa lite med ett rör jag köpt med. Jag har uppskattat hans längd lite tokigt har jag upptäckt. Han är bortåt 40-45cm :o Man kan ju inte vara perfekt jämnt.

//Camilla
#23 - 10 september 2005 17:12
Nu har han mulat i sig fyra räkstjärtar, så nog äter han i alla fall. :D

//Camilla
#24 - 10 september 2005 18:07
fyra räkstjärtar är mer än va ja ätit på 25år ;)
#25 - 12 september 2005 07:25
Han fortsätter att smaska i sig med god aptit :) Är inte ute och simmar på dagarna utan sticker ut huvudet lite då och då ur grottan. Jag skall väll inte ropa hej än, men det verkar ju som att han trivs eftersom han äter ordentligt, är lugn och harmonisk och bryr sig inte om malarna som är de enda "fiskarna" kvar i akvariet.

Har hört runt på flera ställen och har fått svar på att de skall vara svåra eftersom de inte oftast vill äta. I "min" zoobutik hade han fått in en sötvattenmuräna (som han ej sålt) i hopp om att han kunde rädda den eftersom den inte ville äta. I den butik som muränan köptes träffade jag på en som hade haft en sådan som jag har, som dock hade dött efter 3 veckor. Även den matstrejkat antar jag.

Tror mycket på hur de är uppfödda. Är de uppfödda på endast levande foder kan det ju vara lite knepigt att få dem äta dött. Sedan tror jag på hur man har inrett akvariet och hur aggresiva fiskar man har tillsammans med dem är ett stort avgörande. Akvariets storlek är väll även det ett avgörande. Minimum storlek är runt ca 350L.

//Camilla
#26 - 12 september 2005 15:55
men tippar att den blir mellan 35-50cm

Du har tippat lite i underkant,uppemot en 80-90cm blir sövattensmuränan(Echidna rhodochilus).:)

[size=1][/size]
#27 - 12 september 2005 16:49
[QUOTE=enio]
men tippar att den blir mellan 35-50cm

Du har tippat lite i underkant,uppemot en 80-90cm blir sövattensmuränan(Echidna rhodochilus).:)

[size=1][/size][/QUOTE]
Ok.. de info sidor jag tittat på om arten har satt allt ifrån 35-50cm :confused: Men jag får väll vänta och se! :)

//Camilla
#28 - 12 september 2005 16:51
80-90cm är ju groteskt långt
#29 - 12 september 2005 17:02
Letade reda på nån sida... Lite mer info!

http://www.aquariacentral.com/species/db.cgi?db=fresh&uid=default&ID=0580&view_records=1

Det finns en fransk med, men jag tänkte att det kanske inte var av intresse.. :rolleyes:

//Camilla
#30 - 12 september 2005 17:41
[QUOTE=C.Ciklid]Det finns en fransk med, men jag tänkte att det kanske inte var av intresse.. :rolleyes: [/QUOTE]

säj inte det.

www.babelfish.altavista.com
#31 - 12 september 2005 17:44
He he.. finns det sånt med!! Tja, jag kan endast lite franska.. så jag fattade en viss del och sedan vart det gröt och konstiga tungljud! :D

//Camilla
#32 - 12 september 2005 17:55
hahaha dags å börja träna lite kanske ;)
ja ska inte ens försöka prata franska skulle bara få åka till akuten å få tungan gipsad :rolleyes:

babelfish funkar rätt okej tyska till engelska men är långt ifrån perfekt mn bättre än inget.
#33 - 12 september 2005 18:25
ASG! Tungan i gips... det vore en syn det! :D

Det verkar tungt att försöka få hem en till muräna i alla fall. Ringde affären idag och kollade om det hänt något på den fronten, men tyvärr hade de inte hittat nån mer. :( Får kanske nöja mig med att ha en. Kanske är bäst så...
#34 - 13 september 2005 06:32
Tror att din muräna är en Gymnothorax tile, det är den vanligaste muränan i handeln, har för min att Echidna rhodochilus är hyfsat ovanlig i handeln och ordentligt svår att få och överleva.
#35 - 13 september 2005 14:44
Nja, vet inte jag det. Tycker inte de liknar den jag har. Dessutom är denna köpt via nån speciell handlare till zooaffären och vetenskapliga namnet var Echidna rhodochilus. Och om det nu skulle den arten är det ju bara att hurra att den är matglad och verkar trivas!! :)
//Camilla
#36 - 14 september 2005 08:10
Jag tycker nog att den e rätt lik, kolla här http://www.jjphoto.dk/fish_archive/aquarium/gymnothorax_tile.htm

Men eftersom man bara har sett bilder på din så e det kanske lite svårt att avgöra.
#37 - 14 september 2005 11:49
Nej, Snowflaken är inte lik den jag har. Det är ju som sagt svårt att se via mina bilder och gämföra med internetbilderna. Men om du går in och kollar på den länk jag angivit och kollar på den första bilden så är det en exakt kopia på den jag har. Skall försöka få nummret till den som zoobutiken köpte den av och kolla lite mer info och om han skulle kunna rota fram en till.

//Camilla
#38 - 16 september 2005 17:00
Hej!

Köpte mig oxå en sötvattensmuräna idag. Den till hör gruppen Grymnothorex.sp "Mekong". (kan ha fattat fel) Men min fråga är hur varmt dom vill ha och hur mycket salthalten ska vara. Den lever ensam i ett akvarium.
#39 - 16 september 2005 17:34
De vill ha bräckvatten ca 0,5-0,75% salt. Nån stans mellan 23-34 grader och pH runt 7,5-8,5. Kul att det är fler som är intresserade!! :) Kan du få fram en bild på din muräna?

//Camilla
#40 - 17 september 2005 18:30
Oh, tack för infon! Javisst, "ovanliga" akvarieinvånare är alltid kul. Har ett annat akvarium där det simmar en stor afrikansk lungfisk, riktigt cool är den. [:)] Ska ta kort på muränan och se om jag lyckas lägga in det här.

//Mr.D
#41 - 18 september 2005 18:36
Vad kul! Jag funderar att skaffa nån typ av goby att ha tillsammans med muränan. Men jag skall av vackta och se hur stort akvariet jag skall införskaffa blir.

//Camilla
#42 - 18 september 2005 22:28
Riktigt läcker fisk det där :) Blir en smula avundsjuk! *Note to self - skaffa flera kar*

MVH
/Jens
#43 - 19 september 2005 07:26
Ha ha! Jo, jag måste säga att muränan är riktigt läcker och jag är superglad att man lyckat hålla den vid liv!! :) Det är verkligen roligt att se den äta. Han blir helt extas när det kommer räkstjärtar dinglandes från skyn. :D Jag matar alltid när jag släckt eftersom det är då han är ute.

//Camilla
#44 - 21 september 2005 14:32
Uppdatering!
Nu har jag äntligen fått klart att om två veckor skall det komma 2st muräner dit Mulle muräna kommer ifrån. :)

//Camilla
#45 - 21 september 2005 15:18
haha så MM ska få en make/maka då kanske ;)
#46 - 22 september 2005 07:18
Hoppas på att jag skall ha lika stor tur denna gång med nya muränan att den skall äta och vara glad. Och förhoppnings vis vara av det andra könet!! :D

//Camilla
#47 - 22 september 2005 14:12
lycka till.

vet du om nånhar lyckats "odla" muränor ?
#48 - 22 september 2005 15:27
Nej, endast de som matvägrat och dött... Verkar inte vara nån eller ett fåtal som lyckats så bra med sina muränor. Vet inte om jag meddelat att min kompis som köpte den andre muränan som gick i samma kar inte heller lyckades hålla den vid liv. Matstrejk där med. Tråkigt att det skall vara så knepigt att hålla dem vid liv... de kostar ju en rejäl slant ändå! Snacka om att man bollar med pengarna!!

//Camilla
#49 - 22 september 2005 15:39
nån som provat att tvångsmata dom ?

få dom att öppna munen och "trycka in" en skalad räka
#50 - 22 september 2005 16:16
Ingen aning, men jag vet att det inte är roligt att tvångsmata nått ringligt i alla fall. Min orm vart jag tvungen att göra det med när han var liten... Det tog ju ett tag kan jag ju säga!!

//Camilla
#51 - 23 september 2005 06:43
Dom är så pass hala så att det är smått omöjligt att hålla fast dom utan att skada fisken, men om man har ett kar med rätt förutsättningar så är dom inte svåra, dom som matvägrar hålls ofta i helt fel miljö.
#52 - 24 augusti 2006 06:56
Hur har det gått med muränan? Såg några till salu.

Mvh Cecilia
#53 - 24 augusti 2006 08:18
Vad kostar en sådan? Och hur stort kar behövs??
#54 - 24 augusti 2006 09:08
Det är nästan så jag funderar på att skaffa en sån oxå....köra ensam med några stora malar och massa rötter och stenar/gömställen.

Dom e så läckra.....har en polare som har en muräna som är albino i sitt saltvattenkar på 1600 liter :)
Den e cool !
#55 - 24 augusti 2006 20:32
Jag hade två sötvattensmuränor för några år se´n. Den ena åt aldrig, och dog rätt snart, medan den andra åt räkor med god aptit, men den fick vara snabb så inte nyckelhålen snodde räkbitarna framför nosen på den. Tyvärr dog den också efter ett tag. Kanske för att jag inte hade salt i? :confused:
#56 - 25 augusti 2006 14:07
[QUOTE=miluhe]Hur har det gått med muränan? Såg några till salu.

Mvh Cecilia[/QUOTE]
Idag är muränan såld. I slutändan vart det rätt tråkigt i längden då man inte kunde kombinera så mycket med den. Mindre fiskar vart föda...
Den kallas sötvattensmuräna, MEN simmar i bräckt vatten på ca 25-28 grader. Så är inte akvariet saltat ca 50-75% så är det svårt att få dem trivas. Dessutom blir de lätt sjuka i sötvatten.
Man bör inte ha dem med stressiga eller aggresiva fiskar/malar då de själva blir lätt stressade då och brukar då oftast sluta äta. Har en muräna matvägrat i mer än en vecka, kan det bli svårt att få dem att äta igen. Den kan klara sig i ca 3veckor utan mat.
Den jag köpte var runt 40cm+ och kostade mig ca 450:- (tror jag). Minst ett akvarium på 360l
Akvariet skall vara inrett med mycket gömställen (grottor, rötter) och växter. Den tar sig lätt ur akvariets små kryphål, så det är bra att täppa igen dem om man inte vill hitta en "pinne" på golvet. Matas efter släckning.

//Camilla

Annons