Köpte 2st sötvattenskrabbor på Zoogiganten i Lomma, någon som vet vad det är för art de har där?
Det är iaf inte RCC (Rödkload krabba)
/Henke
Tastyfish skrev:ehm.. kanske en bättre förklaring en sötvattenskrabba för det finns en hel del.
RCC är nog Sesarma Bidens! vilken är rätt vanlig i zooaffärer men den behöver landdel.. alla krabbor behöver landdel.
Alla krabbor behöver faktiskt inte land!!! det fins en sötvattens röd kload krabba som inte har problem att leva i vatten. när mitt nya akvarium har stått klart så ska jag köpa en
port513 skrev:Till 220% en krabba ;)
Jag har också 2st Procambarus alleni (Blue crayfish) så jag är som sagt säker på att krabborna är krabbor.
Om de nu är vinkarkrabbor så borde de ju vilja vara uppe på land någon gång ibland med et är de aldrig. Sen där de köptes fann ingen landdel alls så man undrar ju lite granna...
/Henke
Ledin__ skrev:Alla krabbor behöver landdel.. eller det kanske finns en eller två ultra sällsynta som har gälar men tvivlar starkt på att dom finns att köpa i djuraffärn.. Men du säger att dom inte hade en landdel på djuraffärn? det kan bero på att dom brukar klättra upp på pumpen och doppvärmarn och sitta där uppe :) dom behöver inte en landdel som t.ex en sköldpadda utan bara så att dom kan sticka upp huvet ovanför vattenytan ^^
så nästa gång du är där kolla om det inte sitter en krabba eller två på pumpen :) för dom kan lätt klättra på diverse kablar och växter för att komma upp ovanför vattenytan!