Sötvattenshummer

Rolle85
#1 - 3 juli 2005 16:56
Hejsan, ska köpa mig två stycken såkallade sötvattenshummrar. De verkar vanliga så de är bra att börja med tänkte jag. Min fråga är då vad ska man mata dessa med? Samt, hur ser man att man får en hane och en hona?
O sist, hur stora blir dessa som vuxna?

mvh Henke
#2 - 3 juli 2005 17:25
Jag hade två så kallade hummrar i mitt kar. Vet inte exakt hur man ser skillnaden på dem men tror att honan är lite större än hanen. Mina åt algpiller och frusna röda mygglarver som jag löste upp först och hade sedan i. Mygglarverna var de helt galna i!! De är dock även förtjusta i fiskar och malar så jag rekomenderar att inte ha några sorter som du verkligen tycker om i samma kar. De jag hade blev runt 12-16cm och skulle tippa på att de som du tänker införskaffa kommer bli lika stora.

//Camilla
Rolle85
#3 - 3 juli 2005 18:43
aha okej....ah nej jag ska bara ha de två i samma i så fall....vet du om de går att få sådana till att para sig tro?

mvh Henke
#4 - 4 juli 2005 06:33
Det tror jag.. Bara den ena inte har ihjäl den andra innan. :D Min ena hummer fick sin ena klo bortryckt av den andre. Se till att ha mycket grottor till dem. De har en viss förmåga att gräva upp allt och se till att stenar och sånt står stadigt och en bit ner i gruset för risken är att de gräver tills de rasar. Växter blir smul eller så får du flytväxter. :rolleyes: Jag hade dem i mitt 200 L akvarium och så länge de inte stötte på varandra var det lugnt. När de har ömsat skal brukar de bli mer utsatta av den andre hummern eftersom det nya skalet är då mjukt ett tag.

//Camilla
#5 - 6 juli 2005 20:27
Vad gäller matning, mina hummrar tar allt som ramlar ner på botten. Men dom är verkligen galna i frusna ärtor, salladsblad, samt vanligt Goldfish Basic, sinking type.
#6 - 24 juli 2005 17:06
Hej. såg att du har marmorerade sötvatten hummrar.
Jag har fem stycken små rackare, köpte en sådan för ganska länge sedan o sen fick den romm så den va antagligen befrucktad när jag köpte den.
Men sen försvan rommen o hummern dog så jag trodde det inte blev något, men så skulle jag göra rent pumpen i karet då hitta jag fem små hummer bebisar som hade klarat sig så jag köpte ett kar till till dom små o nu är dom ganska stora den största är väll ca 10 cm O den har fått romm den med o det är kul får se om dom klarar sig sen. Jag marar mina hummrar med räkmix o crab cuisine det är bra för det innehåller mycke kaöcium som dom behöver när dom byter skal o för att det ska gå bra o byta skal.
#7 - 24 juli 2005 18:24
Jag har mamma och pappa hummer plus fyra av kidsen i samma 112l-kar. Det funkar jättebra, de verkar vara pacifister allihopa. Därtill har jag en stor mal som städar och tre små randiga fiskar som inte gör något särskilt. Humrarna är av arten red clawed crayfish (?) och är riktigt roliga ibland. Pappa hummer har en röd fläck fram på klon, det är så man ser skillnaden.
#8 - 24 juli 2005 20:23
Här är en bra länk ang Red Claw med lite bilder.

http://www.redclawranch.com/50666.html
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 6 december 2008 12:33
Rolle85 skrev:
Hejsan, ska köpa mig två stycken såkallade sötvattenshummrar. De verkar vanliga så de är bra att börja med tänkte jag. Min fråga är då vad ska man mata dessa med? Samt, hur ser man att man får en hane och en hona?

O sist, hur stora blir dessa som vuxna?

mvh Henke

Kan väl vara värt att nämna att det inte finns några sötvattenshumrar utan att det rör sig om sötvattenskräftor, som dessutom är olagliga att hålla i Sverige.

PS. Orsaken till att jag skriver detta inlägg nu (flera år efter att tråden startades) är att någon just länkade till denna tråd i en aktuell tråd
#10 - 6 december 2008 12:46
Denna någon var jag och det är trevligt att se att flitens lampa är tänd och redigeringen av trådar pågår för fullt allt glöggande till trots.. [:-76]
#11 - 17 maj 2010 15:18
Jag var på en djuraffär nu förra veckan och råkade köpa på mig en sötvattenshummer, jag gillar att ha crustaceaer i akvariet. Det ante mig att det inte var lagligt, jag har aldrig sett såna förr. Jag får ursäkta mig med att jag inte visste bättre. Varför är de olagliga att hålla? Är de viltfångade och därför olagliga att ha, eller vad beror det på?
#12 - 17 maj 2010 15:38
Endast inhemska arterna av signalkräftor och flodkräftor är tillåtna i Sverige av åtminstone två anledningar.

Från början fanns det bara svenska flodkräftor här upp men så planterades signalkräftor ut i vattnen som började konkurrera ut flodkräftan. Sedan dök en ännu större fara upp i och med att signalkräftan bar på kräftpesten vilket decimerade antalet flodkräftor rejält. Det har tagit tid att få kontroll över pesten och flodkräftan är nu rödlistad och allt hot mot den måste undvikas om den ska kunna överleva.

Därför är det både dumt och oansvarigt att köpa och inneha illegalt sålda kräftor och de bör avlivas och säljaren anmälas.
#13 - 17 maj 2010 19:16
Jo, det känner jag ju till, och denna är definitivt ingen av dem. Detta ska ju vara en hummer, om jag fattat saken rätt, ingen kräfta. Var kan man hitta denna information? Jag är långt från obekant med djurskyddslagstiftning, men jag kan inte påminna mig om att jag någonsin sett något slags förbud om dessa...
#14 - 17 maj 2010 19:19
"umrar (Nephropidae, tidigare Homaridae), är en familj tiofotade kräftdjur. Humrar lever i saltvatten och i Sverige finns den i Skagerrak, Kattegatt och i norra delen av Öresund."

Som folk tidigare sagt finns det inte humrar i sötvatten.
#15 - 17 maj 2010 19:47
Det har du väldigt rätt i. Tänkte inte på det. Å andra sidan är den inte riktigt karaktäristisk för kräftor heller. Han går baklänges och är dagaktiv, inte nattaktiv som kräftor i regel är. Finns det kräftvarianter som är dagaktiva? Och vet du vilken art det kan vara jag råkat få tag på? Den är ca 6 cm lång, ganska genomskinlig och har mörka prickar, den finns inte med här på zoopet. Han är inte så jätteförtjust i räkmix, men han älskar mina växter och gröna tabletter. Jag är minst sagt nyfiken på vad det är för något!
#16 - 17 maj 2010 19:53
Jag är inte så haj på att artbestäma så det får nog någon annan göra.

Men när jag sökte fann jag ett klokt inlägg från vår käre C.Ciklid:
"2007-02-22, 21:47
Skulle tro att det är en Astacus fluviatilis. Själv haft 2st och det kallades "blå hummer" i affären och på många andra ställen. Man får eg. enligt lag inte köpa in/ha andra kräftsorter än våra egna arter, så därför säljer affärerna dem som "hummrar"."

och Berserken bekräftar:
"kan också vara Cherax quadricarinatus den blå varianten dom sålde sådana i en butik i Malmö som superblue kräfta nu nån månad senare säljs dom i samma butik som blue hummer"

Oavsett vad de kallas är det lika fel ändå!
#17 - 17 maj 2010 20:33
Hmmm, nej, det är ingen av nämnda arter. Då påminner den till och med mer om amanoräkor, och det vet jag ju att det inte är eftersom jag har såna också.

Du vet inte vilken lagstiftning det finns i? Det står inte i saknr. G (Naturvård, miljöskydd, humanhälsovård), J (In- och utförsel), L (djurskydd), eller så vitt jag vet bland fiskeriverkets föreskrifter heller. Har förstås inte lusläst samtliga av dessa, men jag är säker på att det inte finns ett förbud enligt djurskyddslagstiftningen i alla fall.

Det hade ju varit himla smidigt att lätt kunna hitta sånt här, det är ju nästan omöjligt som konsument att veta om. Man tycker ju att butikerna/grossisterna borde känna något slags ansvar för det de säljer. Men å andra sidan ser man fortfarande butiker som har kampfiskar i samma akvarium och som säljer trekantiga kaninburar...
#18 - 17 maj 2010 20:41
Nej förbudet finns inte i djurskyddsreglerna eftersom det inte är en djurskyddsregel. Här finns det (24 §)

http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/20070845.htm

Men det är rejält bökigt att få en uppfattning om vilka djur man får ha eller inte, man får leta sig igenom många regler som är splittrade på olika rättsområden för att få en samlad bild och för en del djur är det dessutom oklart vad reglerna egentligen innebär. Det är rakt inte bra ordnat.
#19 - 17 maj 2010 20:42
Hmmm, nej, det är ingen av nämnda arter. Då påminner den till och med mer om amanoräkor, och det vet jag ju att det inte är eftersom jag har såna också.

Du vet inte vilken lagstiftning det finns i? Det står inte i saknr. G (Naturvård, miljöskydd, humanhälsovård), J (In- och utförsel), L (djurskydd), eller så vitt jag vet bland fiskeriverkets föreskrifter heller. Har förstås inte lusläst samtliga av dessa, men jag är säker på att det inte finns ett förbud enligt djurskyddslagstiftningen i alla fall.

Det hade ju varit himla smidigt att lätt kunna hitta sånt här, det är ju nästan omöjligt som konsument att veta om. Man tycker ju att butikerna/grossisterna borde känna något slags ansvar för det de säljer. Men å andra sidan ser man fortfarande butiker som har kampfiskar i samma akvarium och som säljer trekantiga kaninburar...

Jag googlade fram något på WWF som kommenterade lagstiftningen kring svenska kräftor och skyddande av dessa. Nu är det dock för sent för att jag ska orka leta igen.
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 18 maj 2010 10:15
Jo, det känner jag ju till, och denna är definitivt ingen av dem. Detta ska ju vara en hummer, om jag fattat saken rätt, ingen kräfta. Var kan man hitta denna information? Jag är långt från obekant med djurskyddslagstiftning, men jag kan inte påminna mig om att jag någonsin sett något slags förbud om dessa...

Det finns inga sötvattenshumrar - det är en kräftart du har och det finns flera av dem som kallas för "humrar"
#21 - 18 maj 2010 11:23
Tusen tack Bygert för lagstiftningen! Den har jag verkligen letat efter!

24§ (Artskyddsförordningen (2007:845) säger att "Det är förbjudet att förvara och att transportera levande sötvattenskräftor av arter inom familjerna Astacidae, Cambaridae och Parastacidae. Förbudet gäller kräftornas alla levnadsstadier.". Jag har googlat på samtliga grupper och försökt så gott jag kan att kolla upp de arter som ingår, men ärligt talat hittar jag inte någon som jag tycker ser ut min kräfta. Jag är inte insatt i sötvattensdjur, men finns det inte fler grupper kräftor än dessa och våra inhemska? För det finns väl akvariekräftor som är tillåtna?

Så vitt jag vet får man inte lov att plocka in inhemska kräftor heller... (4§ djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna råd (DFS 2004:16) om villkor för hållande, uppfödning och försäljning mm. av djur avsedda för sällskap och hobby säger att "Viltfångade djur får inte hållas, förmedlas eller säljas för sällskap och hobby eller för att användas som foderdjur. Detta gäller dock inte fiskar för- utom de arter som omfattas av fridlysning. Detta gäller inte heller ägg (rom) och larver (yngel) av de arter av grod- och kräldjur som i enlighet med undantag i Naturvårdsverkets föreskrifter (NFS 1999:12) om artskydd får hållas under en begränsad tid för studier av utvecklingen, men inte som vuxna"). Det är bara fisk och grodyngel man får lov att ta in.
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 18 maj 2010 11:50
Lagtexten står angiven i Zoopets allmänna kräftinfo http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=239

Jag är inte insatt i sötvattensdjur, men finns det inte fler grupper kräftor än dessa och våra inhemska? För det finns väl akvariekräftor som är tillåtna?

Inga som är vanliga i akvariesammanhang, med undantag då kanske för Hyalella azteca (se Zoopets artbeskrivning)

Så vitt jag vet får man inte lov att plocka in inhemska kräftor heller

Korrekt (dock lär det nog vara OK att plocka in döda matkräftor) - men de tillåtna "svenska" odlas ju i Sverige så man kan ju då köpa dom levande i en fiskaffär när det är kräftsäsong

Annons