"SötvattensAmano -finns den?"

#1 - 13 februari 2011 20:05
Ibland hör man om människor som lyckats odla "amanoräkor" i sötvatten. Så klart är det inte äkta Cardina Japonica a.k.a amanoräka men någon räka som ser nästan lika ut. Har ni odlat eller känner ni någon som har odlat denna "falska amanoräka"? Har det att göra med de eventuella blå punkterna på stjärtfenan(se min zoon)?
#2 - 13 februari 2011 20:13
Jag tror inte den finns. Har letat efter den i många år, försökt pressa folk som skriver/säger saker men aldrig kommit vidare. Tvärstopp. Har odlat den "äkta" Amanon och är rätt säker på att det finns olika populationer, mer osäker på om någom larv från "äkta" Amano verkligen växt upp i sötvatten. Med räkor råder rätt bra namnförvirring, likaså en del förvirring kring hur de verkligen ser ut och hur de fortplantar sig. Jag blir dock extremt tacksamt överbevisad i detta, finns det en räka som är lika grym på alger (och i stort sett ger f*n i växter) som Amanon och dessutom förökar sig i sötvatten så VILL jag ha den!! :)

Hilsen,

/P
#3 - 13 februari 2011 21:50
Nej, den finns inte.
Killen som rapporterade om dem är kunnig, men han har dragit tillbaka sin rapport.

Annons