Har funderat på sötvattens räkor som alg bekämpre då min malar hellre äter räkmix än alger.Någon som har erfarenhet av dessa räkor?Hur många kan tänkas behövas i ett 400 liters akvarium? Tacksam för synpunkter & råd.
Jag har ingen erfarenhet av sötvattenräkor, men jag vet räkor som folk säger är bra. Det är de sk. Amano räkornaCardina Japonica. De ska tydligen vara väldigt bra som algätare, men som sagt har jag inte erfarenhet av dem[:)]
Jag har åtta amano-räkor. De är coola, men precis som wagleris malar äter de hellre räkmix än alger. Fast det kan hända de är bättre med andra typer av alger - jag har bara håralger.
Den enda fisk jag säkert kan säga äter håralger är faktiskt min mört.
Jag har 28 stycken i mitt 375. Dom arbetar tillsammans med 5 ancistrus och 5 siamesiska algätare. Jag kommer att kompletera med 10st ottocinclus också. Kul djur allihop och gör tillsammans ett bra jobb. Dom får inte så jättemycket mat på botten, för där konkurerar dom med 15 st corrydoras sterbai. Räkorna äter hela tiden, man blir förvånad över deras outröttlighet. Men dom har en tendens att krypa ur karet om man inte täcker ordentligt. Så jag gav upp idén om ett öppet kar och köper bilbukar i stället.
MVH
Magnus
MVH
Magnus
Jag köpte 20 stycken för 300 kr. Gå in i butik, beställ och säg att du hämtar direkt när dom kommer. Då kan man få bra pris. Simontorp är grossisten som har dom oftast.
MVH
Magnus
Fel av mig var nere och kollade dom kostade 35 spänn i Tyresö sorry.
Jag är bombis på att jag sett räkor för 25, men var har jag ingen aning om nu Hmm det kan ju även varit något erbjudande någon gång.
OKI, om vi räknar att billigaste priset i sthlm är 35 kr. Då sparar man 20 kr per räka om man köper dom i stoby. STHLM-stoby ca 50 mil. Det borde ge gratis soppa om man köpte 50 stycken.
HMM, vid närmare eftertanke, köp i Sthlm.
MVH
magnus