Har ingen större pejl på musslor, men spontant skulle jag passa mig för det om du inte kan hitta någon tropisk variant. Misstänker starkt att de musslor som säljs till dammar i Sverige är inhemska arter som är anpassade till en viloperiod med kyligare vatten under vinterhalvåret.
Många av våra svenska arter av fiskar funkar dock utmärkt i akvarium under sommaren, och samma gäller troligen för musslor. Rör det sig om flodmusslor vill de säkert har snabbare genomströmning i akvariet samt rätt syrerikt vatten. Vi hade musslor i dyn på de sjöar jag dök i som barn, och de fixar säkerligen både lite varmare och mer stillastående vatten. Något du verkligen måste hålla pejl på är om musslan lever eller är död. Ruttnande sniglar drar en del syre från vattnet, och jag tror att det ändå bara är en bråkdel av vad en ruttnande mussla drar. Tänk också på att kallvattensarter kan dra in andra parasiter i ditt inomhusakvarium. Borde iof vara kollat redan i butiken, men det är inte alltid sådant funkar som det ska.
Om det är filterfunktionen du är ute efter hade jag personligen kollat på vanliga filter i stället för musslor till ett inomhusakvarium. I dammar och kallvattensakvarier hade jag däremot gärna testat musslor. Ska förutom alger och annat tydligen dra en del tungmetaller också, och är det fiskarna du har fokus på är det en stor fördel.
Men, men. Omväxling förnöjer, och jag har ingen erfarenhet av det i praktiken. Prova och se!! ;)
Hilsen!