Sötvattens hummer...http://www.zoonen.com/p

#1 - 29 januari 2005 19:38
Har någon en sånhär?
Jag har haft min nu i ett halvår och den har "bytit" skal två gånger nu,men nu verkar det som att den skulle vilja byta skal men det går inte den ligger på rygg och viftar med benen,så fort man rör nära eller i den så sprättar den upp o far iväg..Någon som vet något?:confused:

http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=343916&gid=345264

Länken borde funka,annars heter jag Jocki på zoonen.com

Ge mig svar från alla som har en hummer...!
#2 - 29 januari 2005 19:39
Oj namnet blev lite fel...
#3 - 29 januari 2005 23:40
jag funderade på att skaffa en sådan där.. men det blev inte av.. jag hade krabbor istället.. så jag kan inte riktigt ge råd..

Det brukar ju ordna sig.. det skulle vara bra om du kunde fånga honom och titta närmare på det.. om skalet sitter fast på något konstigt vis. mitt råd är dock att inte röra det för mycket... om det inte lossnar så kanske det inte är helt klart för att lossna.
#4 - 30 januari 2005 09:32
Han mår mycket bättre nu och han böt inte skal,nu sitter han och trycker vid pumpen och så fort han ser någon/något närma sig så skjuter han iväg sig...
#5 - 30 januari 2005 11:28
Dom brukar ofta hålla på sädär strax efter att dom har bytt skal. Då är det nya skalet fortfarande mjukt och dom är väldigt sårbara. Möjligt att han kan ha bytt utan att du har märkt det? Tror inte att det är någon fara med honom hursomhelst. Har haft ett gäng Red Claw humrar, grymt intressanta djur!

Lycka till
MVH
/Jens
#6 - 30 januari 2005 18:12
Ok tack...har lagt honom med alla andra i 200-L nu och han håller på med utgrävningar under några stenar och "stubbar",annars så tror jag int att han kommer att byta skal ännu för det skal han har nu är ganska hårt och det är inte längesen han bytte.
#7 - 31 januari 2005 15:26
Nu e hummern död...inget man kan göra mera...
#8 - 10 februari 2005 18:19
[QUOTE=Jocki]Nu e hummern död...inget man kan göra mera...[/QUOTE]

[font=Franklin Gothic Medium]neej va synd :(
Du som vet lite om dessa djur; hur stort behöver dom? Hur många Liter?
Miljö och hur stora blir dom?[/font]

Annons