Men om man tänker på vattenkvaliteten ställer inte söttvattensrockor och diskus ungefär samma krav på vattenkvaliteten?
Generellt sett är rockor känsliga djur, dock skulle jag våga påstå att det beror lite på individen och arten också. Hade en motorohanne som var gjord av järn. När halva karet drabbades av en bakteriell infektion och min reticulatahanne dukade under först av alla fanns inte en enda fläck på motoron och han åt och simmade som vanligt.
Men generellt sett, ja, rockor kräver att du har ordentlig koll på vattenkemin.
Angående bottenytor så har jag inrett mitt kar med en större tom bottenyta, där jag utfodrar och där de lägger sig och vilar. I andra hörnet är det lummigt med löv, kvistar, stenar och växtlighet där de får lite att "klättra" på. Ibland utfodrar jag där också så får de lite att tänka på och får jobba lite för att komma åt maten. Finns även ett litet krypin i form av en naturlig grotta som blir av en gigantisk rot, där de kan dra sig tillbaka.
Så personligen tycker jag att du inte ska ha en helt tom botten. Jag kör lite varierat, och det har funkat kalasbra. Rockorna mår super. :)
Slänger in några bilder så du kan få en hum om hur en rockatank kan se ut.