söttvattensrocka

#1 - 28 november 2008 21:48
Hur ska man inreda ett akvarium med söttvattensrockor?
#2 - 28 november 2008 21:54
tedand skrev:
Hur ska man inreda ett akvarium med söttvattensrockor?

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Såhär står det i artbeskrivningen, och framförallt så måste dom ha tillräckligt stort akvarium.[/COLOR][/FONT]
[COLOR=blue]
Ett lämpligt akvarium har en mycket stor bottenyta och ett ganska lågt vattenstånd (helst inte mer än 30-40 cm). Det är nödvändigt med ett tjockt lager (8-10 cm) finkorning sand (1-2 mm) på botten. Bottenytan bör vara ganska ren, dvs få växter (flytväxter går bra) eller annan dekoration. Den är ganska känslig och kräver mycket hög kvalitet på vattnet (bra filtrering).
[/COLOR]
#3 - 28 november 2008 23:09
just nu har jag diskus, ska inte söttvattensrockor och diskus ungefär har samma vattenkvalitet.
#4 - 29 november 2008 00:43
Discus vill ju gärna ha varmare vatten. 26-30 grader.
Rockor 23-26 grader.
#5 - 29 november 2008 16:20
Men om man tänker på vattenkvaliteten ställer inte söttvattensrockor och diskus ungefär samma krav på vattenkvaliteten?
#6 - 29 november 2008 17:15
tedand skrev:
Men om man tänker på vattenkvaliteten ställer inte söttvattensrockor och diskus ungefär samma krav på vattenkvaliteten?

Generellt sett är rockor känsliga djur, dock skulle jag våga påstå att det beror lite på individen och arten också. Hade en motorohanne som var gjord av järn. När halva karet drabbades av en bakteriell infektion och min reticulatahanne dukade under först av alla fanns inte en enda fläck på motoron och han åt och simmade som vanligt.

Men generellt sett, ja, rockor kräver att du har ordentlig koll på vattenkemin.

Angående bottenytor så har jag inrett mitt kar med en större tom bottenyta, där jag utfodrar och där de lägger sig och vilar. I andra hörnet är det lummigt med löv, kvistar, stenar och växtlighet där de får lite att "klättra" på. Ibland utfodrar jag där också så får de lite att tänka på och får jobba lite för att komma åt maten. Finns även ett litet krypin i form av en naturlig grotta som blir av en gigantisk rot, där de kan dra sig tillbaka.

Så personligen tycker jag att du inte ska ha en helt tom botten. Jag kör lite varierat, och det har funkat kalasbra. Rockorna mår super. :)

Slänger in några bilder så du kan få en hum om hur en rockatank kan se ut.
#7 - 29 november 2008 18:37
Jag har gjort så att jag har hängt lite rötter med straps uppe i karet och har en rot på botten, funkar kanon, botten hålls relativt fri samtidigt som karet inte är tomt, väldigt nöjd.
Rockor äter mycket och skitar ner mycket vilket gör att det oftast behövs ganska stora och täta vattenbyte för att hålla vattenkvaliteten bra.
Här är lite bilder på mitt kar och hur jag gått tillväga när jag startade upp med rockorna
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=119739&page=3
Alla rockor blir stora och kräver en del plats, men det är väldigt roliga firrar!
Tessilago, snyggt kar! Vad har du för rockor?
#8 - 29 november 2008 19:07
Tack för beskrivningen och bilderna.:)
#9 - 29 november 2008 19:16
Men om jag nu ska satsa på rockor vilken storlek är bäst och köpa?
Räcker det med en rocka eller ska man ha flera stycken?
vilket bottenmaterial är det bästa?
#10 - 29 november 2008 19:45
Storlek och art, är inte helt lätt, det kan vara svårt att hitta rockor. Jag har själv Motoro, som är ganska tåliga och robusta för att vara rockor, nackdelen är att de blir stora. Mina är idag c:a 22-24, resp 18-20cm över disken och går i ett 720l, de kommer förmodligen behöva lite mer plats om ett tag... Alternativet till Motoro kan vara P.Reticulatus som inte blir riktigt lika stora, men i gengäld beskrivs som lite mindre tåliga (framförallt lite kinkigare att få igång att äta). Oftast är det P.Motoro eller P.Reticulatus som man kan hitta i butik. Sen finns ju andra arter som P.Leopoldi, men de är ovanliga och dyra, du får nog räkna med priser på 5000-10000kr för Leopoldi, om du kan hitta några.... Leopoldi blir också väldigt stora och behöver stor plats.
Mina har gått i ett visningskar i en butik och åt därför direkt samt var feta och fina, annars kan rockor vara i lite dåligt skick efter tranporter och vara väldigt magra. Därmed är de också känsligare första tiden.
Jag tyckte ett par var trevligt att skaffa meddetsamma.
Jag har fina råda sand, nog lite väl fin, har blandat 0,33 och 0,4-0,8, den virvlar upp lite väl mycket. Och rådasand i grövre storlek är nog itne det bästa, den kan vara ltie kantig, det är viktigt att sanden inte är skarp så rockorna skadar sig på den
#11 - 30 november 2008 17:31
Tack för svaret.:)fint akvarium du har tessilago och ditt matnil är också jättefint.
#12 - 1 december 2008 23:45
Hur länge ska vattenet har fått mognat innan man kan släppa i rockor?
och går det fortare om man tar vatten från ett gammalt akvarium och blanda med nytt? För i mitt akvarium nu finns det engelsk sjösten och jag vill byta den mot rådasand, eller går det bra och har sjösten när man har rockor?
#13 - 2 december 2008 18:35
Finns det minirockor som inte blir så stora?
Bilagor:
#14 - 3 december 2008 18:16
MattiasL skrev:
Finns det minirockor som inte blir så stora?

nope, de blir alla ganska stora och behöver plats. Åtminstone de sydamerikanska rockorna som tillhör Potamotrygon
#15 - 6 december 2008 21:58
Hur ofta ska man göra vattenbyte och ska man då tillsätta något vattenberedningsmedel?
#16 - 7 december 2008 08:58
Såg en snutt på naturprogram för ett tag sen apropå rockor. Var någon som forskade på Paroonhajar tror jag. Det blev prat om rockor oxå. Vikter på 400kg och längder runt 3-4meter totalt har jag för mig. Där skulle man ju knappt våga bada. Tänk om en sån kommer och glider förbi.
Bilagor:
#17 - 7 december 2008 16:16
tedand skrev:
Hur ofta ska man göra vattenbyte och ska man då tillsätta något vattenberedningsmedel?

svårt att säga, man får prova sig fram. Det viktiga är att hålla bra vattenkvalitet, inte låta nitraten sticka iväg för högt. Man får ju tänka på att rockor är stora fiskar som äter mycket, således skiter mycket.... Jag matar mest med räkor och musslor, mina två Motoro sätter lätt i sig en näve räkor (eller runt 12-15 rejäla musslor) per dag.....
Själv byter jag 40-50% ungefär var 5:e dag och använder inget vattenberedningsmedel.
#18 - 7 december 2008 16:21
eriahl skrev:
Såg en snutt på naturprogram för ett tag sen apropå rockor. Var någon som forskade på Paroonhajar tror jag. Det blev prat om rockor oxå. Vikter på 400kg och längder runt 3-4meter totalt har jag för mig. Där skulle man ju knappt våga bada. Tänk om en sån kommer och glider förbi.

Jo, det finns riktiga monsterrockor. De som normalt hålls i akvarium tillhör samtliga (finns kanske något undantag) släktet Potamotrygon, och blir visserligen stora, men inte så stora. Motoro som är vanligast sägs kunna bli ända upp till 70-80cm i diameter, men brukar väl bli 50-60cm max och oftast lite mindre (eller tillväxten saktar iallafall ner betydligt)

Annons