Hej jag vet inte om denna frågan har ställts förut men jag hittade inget iaf.
Skulle det gå att göra om ett sötvattensakvarium till ett saltvattensakvarium? Och i så fall hur mycket pengar pratar vi om? :)
DaimlerBenz skrev:Kolla så det inte är i akryl bara, blir väldigt lätt repor om man inte har rätt saker. Ser bra ut annars.
NiXoN skrev:Börja med Daniels Knopps bok för nybörjare, annars blir det hela väldigt dyrt om du börjar med kar o levande innan du vet hur du skall sköta dom.
Läs på och handla prylarna efter att du vet vad du ger dig in på, det är inte krångligt men man måste kunna vissa grunder.
Sen som akvarium skulle jag föreslå ett begagnat RSM130(red sea max).
Dom har vissa brister men är betydligt bättre än många andra paketlösningar som säljs, samt så är dom relativt billiga.
Dom brukar börja på 2 papp beroende på utrustning och om det kommer med levande.
Har den förra ägaren bytt till en tunze skummare eller uppgraderat till LED belysning så är det att se som ett bonus.
Skall du böra med död sten så finns några saker du bör tänka på, jag har hållit på o kurera död sten sen julhelgen och den är inte klar för mitt akvarium ännu.
Fosfatvärdena spökar ännu och det ser ut att ta några veckor till innan dom sjunkit till acceptabla nivåer för ett korallkar.
Skall du köra med död sten så bör du även ha i lite levande för att ympa in liv till den döda stenen(bakterier, smådjur, kalkalger etc).
Skall du ha clowner så brukar det vara populärt med att skicka in en anemon med dom(antar att det är vad du tänkt dig).
Anemoner är känsliga och krångliga vara nybörjare har ihjäl dom i 99 fall av 100 om det börjas i den ändan.
Fiskarna kräver inte en anemon och det finns flera koraller som dom kan ta som ersättare och som ser ut som anemoner(men är enklare).
//NiXoN
NiXoN skrev:Nja, du behöver nog byta belysningen eller förbättra den på nåt sätt vilket inte alltid är det billigaste.
Yasha burkarna har aldrig riktigt slagit igenom ordentligt, dom verkar ha för mycket brister även om iden är bra.
36 Liter för clowner är lite väl litet tycker jag, men det är mer en åsikt.
//NiXoN