söt till salt?

#1 - 31 mars 2013 08:55
Hej jag vet inte om denna frågan har ställts förut men jag hittade inget iaf.
Skulle det gå att göra om ett sötvattensakvarium till ett saltvattensakvarium? Och i så fall hur mycket pengar pratar vi om? :)
#2 - 31 mars 2013 08:58
Beror helt på storlek på karet samt vilken nivå du ska lägga dig på. Man brukar ju kunna se möbelakvarium kit på 200 liter för 40 000. Kommer garanterat undan billigare själv men det är ändå dyrt. Koraller kostar deg :)
#3 - 31 mars 2013 09:07
Funderar på ett 60-70L akvarium som jag ska göra om vad tror du om det? Akvariumet har också välvd framsida men det kan väl inte påverka så mycket? :)
#4 - 31 mars 2013 09:19
Kolla upp vad ett 60-70L kit kostar först samt vad du behöver så får du fram ett capris :)
#5 - 31 mars 2013 09:26
Sv: söt till salt?

Bara att göra om det från sött till salt behöver inte kosta så mycket.

Släng ut allt som finns i akvariet som är till sötvatten och skaffa

*Salt (ca 40kr kg)
*Korall sand
*Levande sten (några kilo ca 160kr kg)
*Död levande sten eller korallsten (detta är billigare än levande men blir levande efter några månader, ca 50kr kg)
*Några tester för saltvatten ca 200kr
*Bättre belysning
*Tålamod !

Beroende på storlek och hur man vill göra kan även detta behövas

*Skummare (beror på vattenvolym pris?)
*Osmos filter ( ca 1000kr)
*Nya pumpar med bättre och bredare flöde (ca 500kr till flera tusen)

Sen går det att göra väldigt dyrt om man vill ha allt det nyaste och bara köpa nytt

Fiskar minst 100kr per st (i butik)
Koraller minst 100kr per st (i butik)

Det tar tid men är väldigt kul :)
#6 - 31 mars 2013 09:30
Tack för råden :)

Skulle det bli billigare om man köpte detta?: http://www.blocket.se/kalmar/Nytt_saltvattensakvarium_96_liter___Billigt_35668180.htm?ca=18&w=1
#7 - 31 mars 2013 09:49

Kul kalmarakvareaffär, tycker väl inte det kittet är så prisvärt. Saltmätaren och pumpen kan du i princip slänga direkt.

Sen fattas den dyra biten med levande sten och dom har ingen död levande sten hemma utan det är beställningsvara och då minst 25kg vilket blir väldigt mycket till det lilla akvariet.

Skulle nog vilja säga att du borde fundera på att köpa allt löst och då få det precis som du vill ha det, men antagligen till samma eller billigare peng för bättre saker .
#8 - 31 mars 2013 09:51
Okej så akvariumet behöver inte vara just "saltvattensakvarium"? :)
#9 - 31 mars 2013 10:16
Om man räknar på vad allt kostar så är själva karet den billiga biten.
Välvd framsida är ett elände om det växer mycket kalkalger(positivta alger annars), dom är nämligen krångligare o skrapa bort då...

Sen hur dyrt det blir beror helt på vad du skall ha i karet och hur stort det skall vara.
Man kan få ihop en rätt billig burk om man skippar alla levande koraller, det är dom som ställer vissa "ultimatum".
Problemet med salt är dock att det inte blir så mycket fisk i ett litet kar, sardinpackningen som funkar i sötvatten ställer fort till det.

Så om du kan förklara lite närmare vad du tänkt dig så kan man utgå från det och ge dig en anpassad utrustningslista.

//NiXoN
#10 - 31 mars 2013 10:43
Tänkte ett akvarium runt 70-100L vill gärna ha någon clownfisk och några räkor och levande koraller :)
#11 - 31 mars 2013 11:03
Kollade lite på blocket och detta akvariumet verka ganska intressant men nu får ni inte köpa det ;)
http://www.blocket.se/kalmar/Akvarium_i_fint_skick_45475824.htm?ca=18&w=1
#12 - 31 mars 2013 11:49

Kolla så det inte är i akryl bara, blir väldigt lätt repor om man inte har rätt saker. Ser bra ut annars.
#13 - 31 mars 2013 11:57
Kolla så det inte är i akryl bara, blir väldigt lätt repor om man inte har rätt saker. Ser bra ut annars.

Menar du glaset? :)
#14 - 31 mars 2013 12:04

Precis, men det är kanske vanligt glas. Lite liten volym kanske ? Ca 30 liter?
#15 - 31 mars 2013 12:10
ja, är de för litet för någon räka och en clown? :)
#16 - 31 mars 2013 12:20

Någon räka och kanske någon liten gobie skulle nog funka men tyvärr inte någon clown.

Fundera du lite på vad du vill ha i akvariet och anpassa sakerna där efter.
#17 - 31 mars 2013 12:29
Jag vill ha ett billigt start kit som funkar, lätta fiskar men snygga då detta lär bli mitt första saltkar. :)
#18 - 31 mars 2013 12:36

Okej, billigt vet jag inte om det någonsin kan bli :o men mindre dyrt :) jag har inte så bra koll men det brukar väl komma ut erbjudanden på billiga kompletta kar på typ 54liter ibland för typ 500-600,? Något sånt kanske skulle passa?
#19 - 31 mars 2013 12:38
Menar du sötvattenskar? :)
#20 - 31 mars 2013 12:40

Yes, ett akvarium är ett akvarium, spelar ingen roll vad du har i, råttor, hamster, sötvatten eller saltvatten :)
#21 - 31 mars 2013 12:47
Okej då är jag med på banan :)
#22 - 31 mars 2013 12:53
Vet inte om detta är emot reglerna men säg till då ;)

Är det någon i närheten av kalmar som har lite saltvattens tillbehör, även akvarium då som dem kan tänkas sälja eller skänka :P
#23 - 1 april 2013 10:05
Börja med Daniels Knopps bok för nybörjare, annars blir det hela väldigt dyrt om du börjar med kar o levande innan du vet hur du skall sköta dom.
Läs på och handla prylarna efter att du vet vad du ger dig in på, det är inte krångligt men man måste kunna vissa grunder.

Sen som akvarium skulle jag föreslå ett begagnat RSM130(red sea max).
Dom har vissa brister men är betydligt bättre än många andra paketlösningar som säljs, samt så är dom relativt billiga.
Dom brukar börja på 2 papp beroende på utrustning och om det kommer med levande.
Har den förra ägaren bytt till en tunze skummare eller uppgraderat till LED belysning så är det att se som ett bonus.

Skall du böra med död sten så finns några saker du bör tänka på, jag har hållit på o kurera död sten sen julhelgen och den är inte klar för mitt akvarium ännu.
Fosfatvärdena spökar ännu och det ser ut att ta några veckor till innan dom sjunkit till acceptabla nivåer för ett korallkar.
Skall du köra med död sten så bör du även ha i lite levande för att ympa in liv till den döda stenen(bakterier, smådjur, kalkalger etc).

Skall du ha clowner så brukar det vara populärt med att skicka in en anemon med dom(antar att det är vad du tänkt dig).
Anemoner är känsliga och krångliga vara nybörjare har ihjäl dom i 99 fall av 100 om det börjas i den ändan.
Fiskarna kräver inte en anemon och det finns flera koraller som dom kan ta som ersättare och som ser ut som anemoner(men är enklare).

//NiXoN
#24 - 1 april 2013 12:16
NiXoN skrev:
Börja med Daniels Knopps bok för nybörjare, annars blir det hela väldigt dyrt om du börjar med kar o levande innan du vet hur du skall sköta dom.

Läs på och handla prylarna efter att du vet vad du ger dig in på, det är inte krångligt men man måste kunna vissa grunder.

Sen som akvarium skulle jag föreslå ett begagnat RSM130(red sea max).

Dom har vissa brister men är betydligt bättre än många andra paketlösningar som säljs, samt så är dom relativt billiga.

Dom brukar börja på 2 papp beroende på utrustning och om det kommer med levande.

Har den förra ägaren bytt till en tunze skummare eller uppgraderat till LED belysning så är det att se som ett bonus.

Skall du böra med död sten så finns några saker du bör tänka på, jag har hållit på o kurera död sten sen julhelgen och den är inte klar för mitt akvarium ännu.

Fosfatvärdena spökar ännu och det ser ut att ta några veckor till innan dom sjunkit till acceptabla nivåer för ett korallkar.

Skall du köra med död sten så bör du även ha i lite levande för att ympa in liv till den döda stenen(bakterier, smådjur, kalkalger etc).

Skall du ha clowner så brukar det vara populärt med att skicka in en anemon med dom(antar att det är vad du tänkt dig).

Anemoner är känsliga och krångliga vara nybörjare har ihjäl dom i 99 fall av 100 om det börjas i den ändan.

Fiskarna kräver inte en anemon och det finns flera koraller som dom kan ta som ersättare och som ser ut som anemoner(men är enklare).

//NiXoN

Okej vad menar du med dödsten? Ursäkta nybörjafrågorna :)

Jag och böcker har alltid varit ärkefiende, någon som vet en bra dokumentär film? (helst Svensk om det finns) :)
#25 - 1 april 2013 15:51
Det man använder i karet är sten från korallrev eller artificiell sådan som inredning till karen, stenen fungerar även som filter i viss mån.
Man kan köpa sten som torkats(död)och därmed varit billigare att frakta hit än den som tas med flygfrakt och är "levande".
Den levande stenen brukar komma med en massa smådjur och nyttobakterier etc, och har man tur så kan det följa med nån korall ibland.

Om du inte känner för att läsa så kan det bli kärvt speciellt om du skall hålla på med koraller.
Om man skall få till en helhetsbild på det hela så behöver man en röd tråd som går från början till slut vilket är svårt att finna i annat än böcker/skrift.

Det finns filmer på youtube men flera är extremt dåliga och ibland direkt olämpliga för den som vill hålla koraller och välmående fisk.
En som jag skulle avråda från är LA-fishguy, han har flera klipp på nätet men det är mestadels drabbel som låter vettigt för den som inte är så insatt.
Han fokuserar på fiskburkar med skötselmetoder som var standard på 80-90 talet, sedan dess har hobbyn utvecklats.
En som ibland har lite vettigt att komma med är denhär killen https://www.youtube.com/user/mrsaltwatertank
Sen finns enstaka handlare https://www.youtube.com/user/VividAquariums

Problemet är dock att inget tar upp allting heltäckande från grunden, filmerna ger med detaljtipps när man väl har ett kar.
Kemin är nåt du måste kunna själv, annars blir du bara lurad o köpa en massa burkar som du inte behöver eller har glädje av.
Känner du att det verkar jobbigt så skulle jag nog avråda från projektet, det är nämligen grunden till hobbyn.

Man försöker simulera en av dom mest komplexa/känsliga biotoperna i värden i en liten glasburk, kort sagt det är inte helt enkelt ;)

//NiXoN
#26 - 1 april 2013 16:31
Det får väl bli en resa till biblioteket imorgon då ;)
#27 - 1 april 2013 16:37
Hur stort kar rekommenderar ni som nybörjare men som inte bli allt för dyrt? :)
#28 - 1 april 2013 22:41
Daniel Knopp´s bok har nyligen uppdaterats och den går nog inte att hitta på bibloteken(du vill ha den nya versionen;)).
Förövrigt så är det svårt att hitta vettiga saltböcker i svenska bibliotek, dom är helt enkelt för gamla ochdu hittar inte mycket relevant i dom för din del.

Som jag skrev tidigare så är RSM130 karet nog det enklaste för nybörjare, speciellt om du skall ha lite fisk osv.
Man kan få det att fungera med mindre kar men då blir du väldigt begränsad i fiskvalet/antal.

Olyckligtvis så blir saltvatten alltid lite dyrt, är man för snål så brukar det se ut o fungera därefter.
Räkna med en kostnad på 50-100kr per liter vatten när karet står klart, det brukar landa däromkring.

//NiXoN
#29 - 3 april 2013 11:21
Någon som har eller använder: Yash nano saltvattensakvarium? Är det bra produkter som följer med? Är startkittet helt enkelt bra? :)

http://www.dogman.se/sv-SE/Hem/Produkt/Yasha-Nano-Saltvattensakvarium/959980.aspx
#30 - 3 april 2013 13:21
Nja, du behöver nog byta belysningen eller förbättra den på nåt sätt vilket inte alltid är det billigaste.
Yasha burkarna har aldrig riktigt slagit igenom ordentligt, dom verkar ha för mycket brister även om iden är bra.
36 Liter för clowner är lite väl litet tycker jag, men det är mer en åsikt.

//NiXoN
#31 - 3 april 2013 13:48
NiXoN skrev:
Nja, du behöver nog byta belysningen eller förbättra den på nåt sätt vilket inte alltid är det billigaste.

Yasha burkarna har aldrig riktigt slagit igenom ordentligt, dom verkar ha för mycket brister även om iden är bra.

36 Liter för clowner är lite väl litet tycker jag, men det är mer en åsikt.

//NiXoN

Vilket nanokar rekommendera du då? :)
#32 - 3 april 2013 15:10
Börja med boken ;)http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=1428

130 literspaketet jag föreslagit tidigare är fortfarande ett nano inom saltvatten och där får du med de mesta som behövs för själva burken.
Köper du den begagnad så kommer du undan till ett rätt rimligt pris jämfört med ett nytt mindre nano som kommer att kosta mer.
Tillbehör som osmosfilter, refraktometer kostar lika mycket oavsett storlek på kar.
Sen går det åt lite mer salt o sten men du får nog ut mera av den burken i slutändan.

//NiXoN

Annons