söt akvarium som liknar salt akvarium

#1 - 17 juni 2010 12:40
tja,
detta låter kanske lite töntigt. men jag har blivit helt förälskad i saltvattens akvarium. men kan inte ha ett PGA för dyrt. kan man istället göra så ett tanganyika akvarium ser ut som ett saltvatten?
vill inte ha en massa plast saker i akvariet. har ni några bra tips hur jag ska göra?

hoppas ni förstod :)
#2 - 17 juni 2010 18:12
Någon som har tips elr förslag?
#3 - 18 juni 2010 05:06
Nej tror inte det går..Skulle kanske vara mycket vitt i karet typ då mycket kalksten kanske?

Dyrt med salt??dem nästan skänker bort kar med levande nu inför sommaren på annonser på SG det är nu du ska fynda..
#4 - 18 juni 2010 08:00
Vit hålsten skulle också kunna se lite saltkarsaktigt ut kanske :)
#5 - 18 juni 2010 08:36
Du kan relativt lätt få det att se "saltvattensaktigt" ut men det blir alldrig nåt i närhete av ett riktigt saltkar.
Satsa på lite gummi/plastkoraller o vit hålsten så kommer du så nära du kan.
Det blir lite som att klistra ett ferrariemblem på en volvo, så länge du inte träffar nån som vet vad det handlar om så är det ju lungt;)

Annars så är det nog bätter att köra ett snyggt sötvattenskar o sen läsa på samt spara pengar till ett riktigt saltprojekt frammöver.

//NiXoN
#6 - 18 juni 2010 16:27
hur ska man inreda ett snyggt tanganyika kar?
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 18 juni 2010 16:41
Malawi1 skrev:
hur ska man inreda ett snyggt tanganyika kar?

Vet inte vad du menar?
Om du är ute efter ett tanganyikaakvarium så ställ frågan i den kategorin.
Om du vill ha ett akvarium som liknar ett saltakvarium så gör som Nixon skriver - använd vit hålsten samt snygga plastkoraller (dessa är dock inte billiga) så hamnar du rätt nära
#8 - 18 juni 2010 20:44
Hålsten, malawis och marinblått ljus, så är man hyggligt nära utseendemässigt. :)
#9 - 19 juni 2010 18:21
kan man inte använda döda koraller och korallgrus?
#10 - 19 juni 2010 18:55
I min ranking ligger folk med korallskelet i karet strax under dom med guldfiskskålar;)
Kör med plast set ser bättre ut och är troligtvis billigare för att inte tala om miljöpåverkan då dessa koraller inte odlas utan plockas direkt från naturen.
I plast så finns även mjuka fejk koraller som ger lite mer liv åt karet om någon nu verkligen vill försöka.

//NiXoN
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 19 juni 2010 20:44
Auratusen skrev:
kan man inte använda döda koraller och korallgrus?

Jo men att först ta livet av något bara för att sedan lägga i skeletten i akvariet är väl inte helt OK - så välj därför plastkoraller (som man t.ex. har på många offentliga akvarier)
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 19 juni 2010 20:47
NiXoN skrev:
I min ranking ligger folk med korallskelet i karet strax under dom med guldfiskskålar;)

//NiXoN

Sorgligt att jag ligger lägst på din akvaristiska rankning. Har själv nu kört en "guldfiskskål" med kardinalfiskar i snart ett år och det funkar utmärkt
#13 - 20 juni 2010 12:37
Hehe, de är ju ingen guldfiskskål!
Tetraskål är helt klart nåt annat än en guldfiskskål, men visst jag tar åt mig av att jag generaliserar.
Det blir dock ofta svårt att skriva något lättläst på forum som täcker alla tolkningsmöjligheter och vinklingar, speciellt om man gör det med glimten i ögat.

//NiXoN
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 20 juni 2010 13:40
NiXoN skrev:
Hehe, de är ju ingen guldfiskskål!

Tetraskål är helt klart nåt annat än en guldfiskskål, men visst jag tar åt mig av att jag generaliserar.

Det blir dock ofta svårt att skriva något lättläst på forum som täcker alla tolkningsmöjligheter och vinklingar, speciellt om man gör det med glimten i ögat.

//NiXoN

Kardinalfiskar är inte tetror;)
Sorry, men glämde lägga in en smiley efter mitt inlägg ovan - tog inte ditt inlägg så allvarligt:D

Annons