SOS: snigel invation!!!

#1 - 31 oktober 2006 17:29
Hej
Är nu i desperat behov av hjälp från alla er erfarna akvarister. Jag har fått sniglar i akvariet (eller snarare sagt pytte små snäckor). Jag har aldrig tidigare haft problem med dessa små avskyvärda kryp. Upptäckte dem så sent som idag. När jag tittade närmare på min klippbakgrund så var det bortåt 20-30 små kryp som satt där och förpestade min bakgrund. Misstänker att de kom med de senaste växterna som jag köpte. Jag har alltid sköljt av plantorna tidigare men gjorde ett undantag sist, och nu betalar jag priset. Har två stycken pakistanbotior men vet inte om de är så intresserade av att äta upp dessa små kryp.

Har någon ett tips eller två om vad jag kan göra för att återställa idyllen i mitt akvarium?
Jag vore evigt tacksam för svar.

MVH

Kristin
#2 - 31 oktober 2006 17:35
Pakistanbotia borde vara intresserade...har du stort akvarie så är praktbotia den bästa snäckätaren :). Skitdjur:( Jag är glad att jag inte har några nu..ta i trä...hade innan i ett gammalt akvarie och mina praktbotia rensade dessa på några dagar:D
#3 - 31 oktober 2006 17:42
Hej

Tack för ditt svar!

Jag har ett 110 l akvarium, har faktiskt funderat på att skaffa lite förstärkning till pakistanbotian. Tyvärr så tror jag att jag har ett lite för litet akvarium för praktbotia.
#4 - 31 oktober 2006 17:53
Jag tar dem gärna annars. Mina kulfiskar behöver mat :)
#5 - 31 oktober 2006 17:57
Det är tyvärr för litet för praktbotia....
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 31 oktober 2006 18:25
Blir det invasion så beror det med 90% säkerhet på övermatning i akvariet. Att helt undvika snäckor i akvariet är nästintill omöjligt men får bara snäckorna för mycket mat så blir de inget problem.
Jag har själv snäckor i alla mina akvarier och de håller sig på en nivå så att de inte utgör något problem utan snarare tvärtom eftersom de luckar upp botten den del.
#7 - 31 oktober 2006 19:26
Jag har inte lyckats att få några snäckor ännu... Men jag skulle vilja ha.. Hehe
Så hur gör man för att få dom?
#8 - 31 oktober 2006 19:32
köp växter i en akvarieaffär där du ser snäckor.....bland växterna..
#9 - 31 oktober 2006 21:07
Hade mina Molly i mitt lilla kar innan dom fick flytta över till mitt stora. Hade inte en enda snäcka, vad jag såg iaf. När jag flyttade på dom så bara vällde det med snäckor. Inga nya växter, så vill man ha bort snäckorna så rekomenderar jag varmt BM.

Annons