SOS - har jag förstört pappas kastrull?

#1 - 27 juli 2008 11:39
Pappa är på semester och jag är matansvarig. Som så ofta förr satte jag maten på spisen och gick därifrån. Skillnaden idag blev att fastbrändheten är totalt orubblig. Vad gör man? Jag brukar vara ganska bra på att skrubba bort fastbrändheter, men efter en lång stunds skrubbande med svinto så var enda skillnaden att man i mitten kunde ana kastrullens riktiga botten. Hjälper det att låta kastrullen stå vattenfylld ett tag? Eller gör det ingen nytta när det är stenhård förkolning? [B)]

SOS - the tiger took my father...
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 27 juli 2008 11:43
Det finns säkert bättre tips - men visst släpper en del om man häller i vatten med diskmedel i kastrullen och låter det stå.
Guest
#3 - 27 juli 2008 12:02
Ganska så klumpigt. Hur länge hade det bränt i då?
Betyg i hemkunskap? IIIG. :p

Svinto anser jag är, No No!
Men att fylla kastrullen med vatten o lite diskmedel och sen koka upp det en stund kan nog funka, testa!
En del säger kallt vatten men det har jag aldrig testat.
#4 - 27 juli 2008 12:06
Du, det var inte lång tid alls! Jag förstår inte vad det är med spisen. Okej, jag hade det på högsta värmen, men det enda som jag har lyckats bränna på sexan under en sådan liten stund är mjölk, och det gick bort relativt lätt. Jag hade tyvärr bara G i hemkunskap, men det var inte mitt fel. Läraren tyckte bara inte om mig.

Vad är det för fel med svinto? Dummare tycker jag det låter att koka in diskmedel i förkolningen, har inte spisen gjort nog?
#5 - 27 juli 2008 12:08
Önskar dig lycka till...

var det dessutom en teflonkastrull du hade svinto i oxå?:)...
#6 - 27 juli 2008 12:11
Önskar dig lycka till...

var det dessutom en teflonkastrull du hade svinto i oxå?:)...

[:O]

Nej, dum är jag faktiskt inte.
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 27 juli 2008 12:53
maria_ skrev:
Vad är det för fel med svinto? Dummare tycker jag det låter att koka in diskmedel i förkolningen, har inte spisen gjort nog?

Diskmedel löser upp - det är liksom det som är syftet med diskmedel.
Brukar själv diska för hand (diskmaskinen gick sönder för 5-6 år sedamn och det har inte blivit av att vi bytt) de flesta dagar i vecakn och ibland har mat ock liknande bränt fast och det går inte att skubba bort med diskborsten och då fyller jag upp kastrullen med vatten och diskmedel och det fär stå till nästa dag då det är lätt att få bort det.
#8 - 27 juli 2008 13:02
Är det en vanlig kastrull så hade jag kört svinto om inte diskmedel och vatten funkar.
Guest
#9 - 27 juli 2008 13:07
maria_ skrev:

Men du har väl inte 100º vatten i kranen? Poängen är den höga värmen.

Och nej, vattnet skall inte koka in, alltså lämna det inte på högsta värmen och gå därifrån som sist..:D
#10 - 27 juli 2008 13:27
Köpa en ny likadan om möjligheten finns?
#11 - 27 juli 2008 13:53
maskindisk och vatten brukar fungera bra. Har ingen diskmaskin längre men maskindisk pulver. Brukar vara räddningen efter kok som går fel.
#12 - 27 juli 2008 14:28
Vi har ingen diskmaskin. Men jag har vatten och diskmedel i grytan, så skrubbar jag lite varje gång jag går förbi. Man kan se botten skymta fram på ganska många ställen nu. :)
#13 - 27 juli 2008 14:39
Tycker det är väldigt dumt det du gjorde du kunde ha brunnit ner hela köket väldigt farlig syssla det där med mat Maria bäst du håller dig till dina snäckor,efter som jag är Brandansvarig på en skola så tycker jag det är skrämmande det du gjorde till och med eleverna kan det här:D
#14 - 27 juli 2008 14:42
Vi brukar koka upp det med lite vatten och Salt det brukar funka,det funkar säkert med diskmedelmen testa med salt det funkar för oss...PS väldigt dumt gjort
#15 - 27 juli 2008 15:32
Förlåt, jag vet att det var jättedumt. Men var inte arg på mig. :(
#16 - 27 juli 2008 19:01
HUr ser grytan ut nu då? Börjar det lösa sig :)
#17 - 27 juli 2008 19:26
Lite vatten o sockerbitar som du skrubbar i botten. Eller koka lite rabarber i kastrullen brukar få den skinande ren
#18 - 27 juli 2008 19:28
Miluhe, kul med lite nya tips. =) Har aldrig hört dom du nämnde innan, men ska testa nästa gång något går åt pipan. ;)
#19 - 27 juli 2008 20:07
Ja. Det är väl övervägande riktig kastrullbotten nu. Men fortfarande mycket svart. Det "lustiga" var att lite senare fick jag för mig att jag skulle värma en baguette i ugnen. Gissa vad som hände? Inte helsvart, men kanterna var inte helt ätbara. Som det kan gå, feel free to stop me at any moment now. :)
Guest
#20 - 27 juli 2008 20:20
maria_ skrev:
Ja. Det är väl övervägande riktig kastrullbotten nu. Men fortfarande mycket svart. Det "lustiga" var att lite senare fick jag för mig att jag skulle värma en baguette i ugnen. Gissa vad som hände? Inte helsvart, men kanterna var inte helt ätbara. Som det kan gå, feel free to stop me at any moment now. :)

Stopp! Broms! Ptroo!
Allvarligt lek inte kock! Du kommer säkert elda upp något allvarligare än ytterkanterna på vitt bröd annars...
En del av oss är helt enkelt inte skapta för att hålla på med matlagning...;)
#21 - 27 juli 2008 20:21
Ok.

[COLOR=red]STOPP[/COLOR]
[COLOR=#ff0000][/COLOR]
[COLOR=black]Matlagningen verkar inte vara din starka sida, men du är säkert jättebra på något annat. ;)[/COLOR]
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 27 juli 2008 20:23
Well, ibland bär man sig "lite" dumt åt.
Hade en gång ett kontor i ett kontorshotell - där jag hade en mikro stående.
Hade också en frys - där några frysta bullar låg som jag fick för mig att ta till kaffet.
Nåväl in i mikron - fullt ös.
Klockan klingar och jag öppnar luckan och ett gigantiskt rökmoln slår ut. På bara några sekunder är hela mitt kontorsrum totalt rökfyllt (så man inte såg handen framför sig) - fram till fönstret och öppnar.
Till saken hör att det också är ett väldigt bra ventilationssystem i kåken så på bara någon minut var all rök borta - det mesta ut i vetilationssystemet, men en del ut genom fönstret. Bortsett från att hela mikron var kolsvart inuti så fanns det inga spår i rummet av vad som hänt.
Röken som gick ut i ventilationssytemet gick istället rakt upp till kontoren i övervåningen där brandlarmet började tjuta på massor av ställen. Jag låtsades som inget hade hänt och var lika förundrad som alla andra[:o]

PS. Bullarna var efteråt 2 stenhårda svarta tingestar.
#23 - 27 juli 2008 20:26
Är det säkert med hennes bilkörning nu i Eslöv,nu när man har läst detta så man får vara på sin vakt fast hon har en medhjälpare i bilen...)
#24 - 27 juli 2008 20:27
Well, ibland bär man sig "lite" dumt åt.

Hade en gång ett kontor i ett kontorshotell - där jag hade en mikro stående.

Hade också en frys - där några frysta bullar låg som jag fick för mig att ta till kaffet.

Nåväl in i mikron - fullt ös.

Klockan klingar och jag öppnar luckan och ett gigantiskt rökmoln slår ut. På bara några sekunder är hela mitt kontorsrum totalt rökfyllt (så man inte såg handen framför sig) - fram till fönstret och öppnar.

Till saken hör att det också är ett väldigt bra ventilationssystem i kåken så på bara någon minut var all rök borta - det mesta ut i vetilationssystemet, men en del ut genom fönstret. Bortsett från att hela mikron var kolsvart inuti så fanns det inga spår i rummet av vad som hänt.

Röken som gick ut i ventilationssytemet gick istället rakt upp till kontoren i övervåningen där brandlarmet började tjuta på massor av ställen. Jag låtsades som inget hade hänt och var lika förundrad som alla andra[:o]

PS. Bullarna var efteråt 2 stenhårda svarta tingestar.

Skulle velat se dig när du ser ut som en ängel o fattar inget av vad dem menar:D:D
Guest
#25 - 27 juli 2008 20:27
Är det säkert med hennes bilkörning nu i Eslöv,nu när man har läst detta så man får vara på sin vakt fast hon har en medhjälpare i bilen...)

Allvarligt! Jag kör inte bil i Eslöv alls längre...:D;)
Guest
#26 - 27 juli 2008 20:35
@Kjell Fohrman Snopet om nån här känt igen historien och händelsen som var på plats då. :D

I morgon så ligger det en litet paket i din brevlåda.
Inuti, en lapp där det står:
- Vi vet vem du är nu. Här kommer två färdiggräddade bullar.
- Tack för den extra rasten du gav oss när larmet gick...;)
#27 - 27 juli 2008 20:37
Man kan faktiskt inte hjälpa hur man lagar mat. Och bara för man inte är bra på något så betyder inte det att man ska ge upp. För då hade jag svultit ihjäl. Dessutom känner jag mig hedrad över att kunna klara av liknande saker som Kjell. :)

Angående körandet så är jag en utmärkt bilförare! Ni har ingen anledning alls att känna er oroade, jag har inte kört över något levande än. Om man inte räknar lite gräs och sånt.
#28 - 27 juli 2008 20:40
maria_ skrev:
Man kan faktiskt inte hjälpa hur man lagar mat. Och bara för man inte är bra på något så betyder inte det att man ska ge upp. För då hade jag svultit ihjäl. Dessutom känner jag mig hedrad över att kunna klara av liknande saker som Kjell. :)

Angående körandet så är jag en utmärkt bilförare! Ni har ingen anledning alls att känna er oroade, jag har inte kört över något levande än. Om man inte räknar lite gräs och sånt.
Lite Gräs och sånt:D:D:Dfan vad du är rolig Maria:)
Guest
#29 - 27 juli 2008 20:47
maria_ skrev:

Okey! Men dom orden hjälper tyvärr inte mig. :D
Vad är sånt? Eller nej, svara inte, jag vill nog inte veta!;)
#30 - 27 juli 2008 20:48
Lite Gräs och sånt:D:D:Dfan vad du är rolig Maria:)

Det är egentligen det enda konkreta jag tycker att vi har fått ut av den här tråden. Att jag är rolig. :p
Guest
#31 - 27 juli 2008 20:49
maria_ skrev:
Det är egentligen det enda konkreta jag tycker att vi har fått ut av den här tråden. Att jag är rolig. :p

Det är bara det som är mest skrämmande.
Det folk anser om sig själva är sällan sant.
Därför undviker jag Eslöv i nåt år framöver...:p (finns eg inget viktigt där heller)
#32 - 27 juli 2008 20:53
Anettejt skrev:

Därför undviker jag Eslöv i nåt år framöver...:p (finns eg inget viktigt där heller)
När ska ni lära er att tycka om varandra;):D
#33 - 27 juli 2008 20:56
När ska ni lära er att tycka om varandra;):D

Hon tycker om mig, men av någon anledning vågar hon inte erkänna. :confused:
Guest
#34 - 27 juli 2008 20:58
maria_ skrev:
Hon tycker om mig, men av någon anledning vågar hon inte erkänna. :confused:

What!!??
Har ingenting emot dig alls...Tycker bara det du skriver bjuder in för lite sarkasm.
Detta är bara på skoj och INGET annat!!
(skulle väl knappast hjälp dig hitta din mal annars)
#35 - 27 juli 2008 21:02
Ingen anledning att bli nervös, jag misstänker att vi skämtar. :)
#36 - 27 juli 2008 21:09
Och där gick brandlarmet. Samtliga djur fick fnatt. Vad fan är det som händer? Såhär brukar det verkligen INTE vara. Jag tror det finns ett spöke i huset, som saboterar.
#37 - 27 juli 2008 21:18
Okej, utan att något brinner?
Har du vädrat ut ordentligt? Eller är batterierna på väg att ta slut i varnaren.
Jag har min brandvarnare kopplad med Larmet så när larmet går så ringwer dom från SOS alarm och kollar så det inte brinner. Hände förra veckan faktiskt, frenetisk pannkakslagning och fläkten i köket gav upp. Numera har jag rengjort den så att det sugs ut rök som tusan. Kul när dom ringer.
- SOS alarm brinner det?
- Hrmm, nej lagar pannkakor och fläkten verkar satt igen.
- Ok, (lite skratt) då är det ingen fara då?
- Nejdå, ursäkta att jag störde
- Ingen fara, detta är vårt jobb.

Och en massa med koder som jag inte avslöjar här iaf. :)
Sen var det samtalet slut.
#38 - 27 juli 2008 21:20
Jag syftade mest på min idag brandfarliga läggning. Det gick inte igång bara sådär. :( Jag ska fan stänga in mig i garderoben och sitta där den här veckan.
Guest
#39 - 27 juli 2008 21:22
maria_ skrev:
Jag syftade mest på min idag brandfarliga läggning. Det gick inte igång bara sådär. :( Jag ska fan stänga in mig i garderoben och sitta där den här veckan.

Inte deppa ihop nu!
Men nästa gång du blir hungrig...Beställ en Pizza! :D
#40 - 27 juli 2008 21:23
Jag tycker inte om pizza..

Men jag vet inte om jag vågar sova nu. Kan en brödrost börja brinna i efterhand?
Kjell Fohrman
Administrator
#41 - 27 juli 2008 21:23
Anettejt skrev:
@Kjell Fohrman Snopet om nån här känt igen historien och händelsen som var på plats då. :D

I morgon så ligger det en litet paket i din brevlåda.

Inuti, en lapp där det står:

- Vi vet vem du är nu. Här kommer två färdiggräddade bullar.

- Tack för den extra rasten du gav oss när larmet gick...;)

En av dom som då (och nu) hade sitt kontorsrum en våning upp kallar sig visst Maria-Sjöjungfru;)
#42 - 27 juli 2008 21:25
Nejdå inte deppa ihop nu inte.
Alla kan ha en usel dag.
Vad skulle du leva på i garderoben?
Ryck upp dig, det är härligt när folk bjuder på sig.
Du kommer att skratta åt detta när du tittar tillbaka.
Guest
#43 - 27 juli 2008 21:28
En av dom som då (och nu) hade sitt kontorsrum en våning upp kallar sig visst Maria-Sjöjungfru;)

Ojdå! :p
Men då vet du vem du får bullarna av nu då, dyker det inte upp några så kräv in dom. :D
Bilagor:
#44 - 27 juli 2008 21:28
Tenkare skrev:

Vad skulle du leva på i garderoben?

Det råkar faktiskt vara där jag förvarar kattmaten. :)
Kjell Fohrman
Administrator
#45 - 27 juli 2008 21:28
maria_ skrev:
Man kan faktiskt inte hjälpa hur man lagar mat. Och bara för man inte är bra på något så betyder inte det att man ska ge upp. För då hade jag svultit ihjäl. Dessutom känner jag mig hedrad över att kunna klara av liknande saker som Kjell. :).

Man lär sig av sina misstag - det är därför jag kan så mycket:D
Guest
#46 - 27 juli 2008 21:32
maria_ skrev:
Jag tycker inte om pizza..

Men jag vet inte om jag vågar sova nu. Kan en brödrost börja brinna i efterhand?

Klok tjej! Tycker heller inte om pizza. :)

Och jo, min brödrost brann för nån månad sen. I kontakten fanns där ett elfel. Jag och huset höll på att brinna upp, hädanefter har jag aldrig mer en brödrost "inpluggad".
(minns att jag hade hög puls och skakiga ben många timmar efteråt, så det var inte så trevligt och heller inget jag skrattar åt i efterhand)
Däremot kan jag känna mig glad över att det slutade så lyckligt...
#47 - 27 juli 2008 21:34
maria_ skrev:

Äsch, nu ska vi vara glada :)
Du får helt enkelt komma hit och äta, så tråkigt att laga mat till sig själv[xx(]
#48 - 27 juli 2008 21:35
Hu, sladden åker nog ut nu ja.
#49 - 27 juli 2008 21:36
Glenn skrev:
Äsch, nu ska vi vara glada :)

Du får helt enkelt komma hit och äta, så tråkigt att laga mat till sig själv[xx(]

Ursäkta, men bor inte du i Stockholm? *host* JAG ÄR RUINERAD. *host* Kan inte du komma hit och laga mat? ;)
#50 - 27 juli 2008 21:38
Jo det gör jag visserligen. Men om du inte behöver betala för maten så jämnar ju det ut sig med tanke på kostnaden för att komma hit ;)
#51 - 27 juli 2008 21:38
Jag tror faktiskt inte det. :)
#52 - 27 juli 2008 21:40
Annars så får du damma av cykeln och trampa utav bara h***ete. Du kanske är framme till frukost 06,30 om du har tur :D
Guest
#53 - 27 juli 2008 21:51
maria_ skrev:
Ursäkta, men bor inte du i Stockholm? *host* JAG ÄR RUINERAD. *host* Kan inte du komma hit och laga mat? ;)

Glenn!! Skäpning! Du missade ju inviten helt! :D
Tänk så trevligt ni kan ha, du kan ju t.o.m få följa med Marias ut och övningsköra...Det är kanske en värre magupplevelse än Energy på Gröna Lund det! ;)
#54 - 27 juli 2008 21:56
Anettejt skrev:

Tänk så trevligt ni kan ha, du kan ju t.o.m få följa med Marias ut och övningsköra...Det är kanske en värre magupplevelse än Energy på Gröna Lund det! ;)

Jag tror jag vet en i alla fall som är riktigt sugen på att få åka på biltur med mig. Hon verkar i alla fall nämna det ganska ofta. :p
Guest
#55 - 27 juli 2008 22:03
maria_ skrev:
Jag tror jag vet en i alla fall som är riktigt sugen på att få åka på biltur med mig. Hon verkar i alla fall nämna det ganska ofta. :p

Jag? Nejdå! Har ganska så stor självbevarelse drift..Eller, nja kanske inte det nej...
Jag kom iallfall på hur man skall göra om man vill att poliserna tvärvänder och sätter efter en. Det lärde jag mig i dag, [B)] och det är inget du skall prova...;)

Häng dig ut genom rutan, helst med hela axeln ute så att de verkligen ser att du inget bälte har på dig. Givetvis har du stereon på fullt drag med.
En bonus är även att ha ditt vänstra ben uppe och foten ut genom rutan med...Och nej jag jag kör inte automatare, vilket eg inte spelar nån roll för poliserna tycker inte det OK ändå. :p
(det är heller ingen ursäkt att bortförklara med att din AC är urfunktion)
#56 - 27 juli 2008 22:13
Ursäkta offtopic men:

Jäklar i mig vad denna tråden eskalerade i fart, allt p.g.a. en kastrull, härligt ;)
Guest
#57 - 27 juli 2008 22:18
Johanski skrev:
Ursäkta offtopic men:

Jäklar i mig vad denna tråden eskalerade i fart, allt p.g.a. en kastrull, härligt ;)

Jo i OT blir det oftast mycket OT. :D
QardinalE
#58 - 27 juli 2008 22:22
maria_ skrev:

Jo man får faktiskt ta ansvar för det som händer vid matlagning, etfersom man har ju ansvaret när det händer.

En liten fråga vad var det som kunde bränna fast så extremt hårt på enligt dig en liten stund? :confused: Du vet om att Karlssons klister använder man inte till att reda såsen med. :D;)

Angående körningen, du vet om att kommunalarbetare räknas som levande trots att de bara flyttar sig två gånger om dagen max. :p;)
#59 - 27 juli 2008 23:02
Anettejt skrev:

Jo jag vet men jag har inte tid att snurra land och rike runt tyvärr. Mkt med jobb just nu och snart drar skolan igång med. Dessutom så ska man hinna med massor utav andra saker. Kommer nog bli utbränd snart :P

QardinalE skrev:
Angående körningen, du vet om att kommunalarbetare räknas som levande trots att de bara flyttar sig två gånger om dagen max. :p;)

Flyttar sig två gånger om dagen max?! Jo tjena! Den tackar vi för *Ger Qardinal onda ögat*[B)]
QardinalE
#60 - 27 juli 2008 23:35
Glenn skrev:

Flyttar sig två gånger om dagen max?! Jo tjena! Den tackar vi för *Ger Qardinal onda ögat*[B)]

Sen när räknas ett vårdbiträde, till det som i vardagligt tal kallas för kommunalarbetare.:p Eller har vårdbiträden börjat på Gatu & parkförvaltningen nu med, och går & sopar gator samt rensar ogräs i parker :p;).

Tja du är nog inte den förste att ge mig [B)] onda ögat. :p;) Tack.
#61 - 27 juli 2008 23:46
Ja men gatu och parkförvaltningen, det är ju dom som hänger på spaden och dricker kaffe men inte vi inom hemtjänsten, det är vi som jobbar :p
#62 - 27 juli 2008 23:51
Anettejt skrev:

Anettejt e du galen.. jag skulle passa på att åka till eslöv nu för om några år så har hon eget körkort och får köra obevakat! :P :P :P
hehe Maria Lycka till med matlagningen Brödrostar e farliga saker, Våran hängde sig en morgon så när jag kom hem från skolan så hade Jordfelsbrytaren slagitifrån.. som tur va.. om den inte gjort det kanske det skulle vart värre än en MIssfärgad trasig brödrost OCH NEJ! det var inte jag som använde brödrosten,
Guest
#63 - 28 juli 2008 00:00
Anettejt e du galen.. jag skulle passa på att åka till eslöv nu för om några år så har hon eget körkort och får köra obevakat! :P :P :P

Men tänk om hon övningskör då? :D;)
#64 - 28 juli 2008 00:05
Ett litet instick när vi ändå är inne lite på brödrostar. Man ska inte få för sig att hälla yoghurt i dom, trust me! :rolleyes:
QardinalE
#65 - 28 juli 2008 00:26
Glenn skrev:
Ja men gatu och parkförvaltningen, det är ju dom som hänger på spaden och dricker kaffe men inte vi inom hemtjänsten, det är vi som jobbar :p

Now you get the point. :p;)
#66 - 28 juli 2008 09:24
maria_ skrev:

Kom ut ur garderoben nu Maria and do it with PRIDE

har du missat att det var den veckan?? :P

[:-41]
#67 - 28 juli 2008 09:37
Har jag missat? Hur skulle man kunna undgå femmans små knarkande legogubbar?

Men den här dagen känns bättre. Jag har inte bränt någonting. I och för sig så har jag inte använt något som skulle kunna bränna något heller, men det har inte med saken att göra. Den dumma kastrullen däremot vägrar att släppa sina små fastbrända kolområden. Jag gör inga framsteg längre. Skulle vilja prova rabarbtipset, men av någon anledning så har vi inte rabarber i trädgården längre. Lika bra det kanske, för ett par dagar sedan fick jag se min älskade katt Fräs stå och revirmarkera i potatislandet. Yummie. :/
#68 - 28 juli 2008 09:48
Man kan bränna sig själv i solen förresten Har aldrig hört rabarbertipset heller. Tror jag måste bränna fast något och testa.
#69 - 28 juli 2008 10:29
här kommer ett bra litet tips!
Om man bränner fast något som absolut inte vill gå bort så kan man hälla lite vinäger i kastrullen och sen sätter man i lite bakpulver eller bikarbonat. Det börjar bubbla och fräsa som bara den och efter en liten stund har det frätit bort en hel del av det brända :)
#70 - 28 juli 2008 11:43
Vinäger. Det har nog aldrig satt sin fot i detta hus. Men bakpulver har vi. Kan man inte blanda det med något annat? Det bubblar ju en del i vatten med..

Annons