sörjande guppyhane?

#1 - 1 februari 2004 13:05
det är så här att jag har en guppyhane som har växt upp tillsammans med sin syster (födda dec-02). För ett par veckor sedan dog systern och jag sålde mina två andra guppyhonor eftersom de producerade så mycket yngel. Har ett antal halvvuxna honor och har köpt en ny, gul, hona för att få in lite annan färg. Mitt problem är att min guppyhane helt och hållet slutat intressera sig för tjejer. Är det omställningen eller sörjer han rent ut av de andra tre honorna. Han blev som förbytt när systern dog.
#2 - 1 februari 2004 13:07
köp en ny hona och låt han få lite växter och extra med mat..fiskar kan sakna det har jag märkt..
#3 - 1 februari 2004 13:22
Jag har redan relatvivt mycket växter. Räcker det inte med alla halvvuxna honor? Har dras inte ens till min Platyhona som den andre hannen gör
#4 - 1 februari 2004 14:00
då är det bara att avvakta!!!
#5 - 1 februari 2004 18:43
Jag hade en rödmunstetra och en glödbandstetra som simmade ihopa alltid. Såg ut som om de va bästa kmpisar faktiskt. När glödbandstetran dog. Betedde sig den andre som om den sörjde. Så jag tror att fiskar kan sörja om de stått en annan fisk nära.
#6 - 1 februari 2004 19:13
Min papegojciklidhane blev mycket bedrövad när han tvingades vara ifrån sin flickvän ett par dagar...
Det går nog över så småningom, speciellt om du har andra fiskar då kommer din guppy säkert att få nya kompisar.
#7 - 1 februari 2004 20:08
Varför sälja guppyhonorna? Skulle bli jätteglad om det plötsligt var en massa yngel i akvariet.
#8 - 1 februari 2004 20:09
Varför sälja guppyhonorna? Skulle bli jätteglad om jag fick yngel.
#9 - 1 februari 2004 20:14
Fast det kan ju vara så att den här guppyhannen är sjuk. Dog den andra guppyn i någon sjukdom, så kanske han har den också fast det inte brutit ut ordentligt ännu? Håll honom under uppsikt, så att han inte börjar bli sämre. Visst kan det vara så att han saknar honan, men det kan ju vara något annat fel också...
#10 - 2 februari 2004 08:00
Tack så mycket för alla svar. Jag hoppas han kommer få det bättre snart. Anledningen att jag sålde honorna var att jag redan har tillräckligt mycket fiskar i mina akvarier och ansåg att jag inte skulle ha plats för så mycket fler yngel. Har ingen aning om hur många halvvuxna jag har, så hälsosammast för dem skulle vara att sälja de två massproducerande... Guppyhannens syster dog troligtvis av för lågt KH. Hon och en annan hona var de enda som dog.

Annons