Sorgmanteltetror får sår runt munnen

#1 - 19 juni 2008 15:03
Hej, jag undrar om det är någon som kan hjälpa mig med mina sorgmanteltetror! På några veckor har mer än hälften av dem dött till följd av stora blåsor som blir sår, framför allt runt munnen, men även på andra ställen. Är det någon som vet vad detta är och vad det beror på?

Länkar till en bild på en av de värst drabbade:
http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=2042174

(Sorgmanteltetrorna går i ett 63 l med 1 kampfisk och 5 stora neontetror, men jag tror inte att såren beror på de andra fiskarna)
#2 - 19 juni 2008 15:20
Det är svårt att se på fotot, men jag tycker det ser ut som sår efter slagsmål. Du har inte sett tetrorna slåss med tex kampfisken?
#3 - 19 juni 2008 15:23
Nej, alla fiskarna i akvariet kommer jättebra överens. Har kikat runt lite mer nu, och funnit liknande foton på fiskar som har munröta... Funderar på om det kan vara det, kanske. Men jag har inte hunnit leta upp nån "bot" på det än..
#4 - 19 juni 2008 15:26
Det låter inget vidare om det skulle vara det, och för din skull hoppas jag att du har fel;).
#5 - 19 juni 2008 23:38
för det mesta beror alla sjukdomar på en dålig miljö så därför undrar jag som vanligt vad du har för filtrering till antal fiskar och volym på karet?
#6 - 20 juni 2008 12:16
63 liter, med bra pump anpassad till akvariet.. För tillfället är det väldigt lite med folk i mitt akvarium, bara 1 kampfisk (superdupersnäll), 5 neoner och 5 sorgmanteltetror(utdöende). Och en mal har jag i också :) Jag vet själv att jag har slarvat lite med vattenbyten senaste tiden, så jag antar att det kan bero på det.
Jag har haft en väldig otur med det här akvariumet.. Jag hade även (små) honor i till kamfiskhanen, men de dog båda två. När jag stoppade i neontetrorna hade jag 15 st tror ja, men där har en hel hop försvunnit, sorgmanteltetrorna har gått från 10 till 5. Jag har dessutom haft 2 ancistrus i, men båda dog.
#7 - 20 juni 2008 23:37
...att pumpen är anpassad till karet säger dessvärre inte mycket, tex på ett innerfilter kan det stå att den är till upp till 100L men då tar de bara hänsyn till cirkulationen och inte alls vilken biologisk kapacitet den har (och det är den viktigaste aspekten)! har man låt säga 10-20 fiskar som man vill mata ett par ggr per dag så kan man få problem med endast ett litet innerfilter typ fluval 1 eller aquael 1 men man kan lösa det genom att använda 2 filter alt. sätter på större filtermatta på det man har! jag går alltid efter regeln (min regel) om 1% filteryta av den totala akvarievolymen, i ditt fall 63L = ca 6dl följer man den regeln så brukar man lyckas väldigt bra och få friska välmående fiskar:) (givetvis också regelbundna delvattenbyten)
#8 - 21 juni 2008 10:55
Med att säga att pumpen är anpassad till akvariumet, menade jag bara att den har funkat perfekt så länge jag har haft den, och den har tidigare aldrig orsakat några problem. ;)

(jag har förresten en Fluval 3, som jag personligen tycker är superbra)
#9 - 21 juni 2008 11:08
fluval 3 i ett 63L med kampfisk och sorgmantel:confused: isåfall så kan en så stark strömm stressa/utmatta och försvaga fiskarna som då insjuknar i olika sjukdomar..
#10 - 21 juni 2008 16:07
Jag är 110% säker på att inte beror på pumpen ;) Jag tror jag lägger ner den här diskussionen nu. De sjuka fiskarna "are sleeping with the fishes" nu i vilket fall. ;)
#11 - 21 juni 2008 20:06
...ok va är din teori?;)
#12 - 21 juni 2008 20:16
Ja du får väl skylla på att du bara får dåliga exemplar i affären;)
#13 - 23 juni 2008 21:30
Haha, ja ;) De återstående firrarna mår bra nu i alla fall.

Annons