Sorgmanteltetror?

#1 - 7 februari 2005 20:58
Jag har 6 st i ett mindre akvarium men ska köpa ett större 100l att ha dom i jag undrar hur många fiskar som e ca 6cm kan man ha i ett sånt?
+ att jag fundera på att göra en "sydamerikansk biotop" med ett litet stim kejsar tetror och svartfenade pansar malar.

Nån som vet hur stora stim etc, etc man kan ha?
jag vet inte varför men tetror fascinerar mig.

MvH Jari
#2 - 8 februari 2005 09:45
Man brukar ungefär säga att man kan ha lika många cm fisk som liter vatten. (Men man kan ju inte ha 1st 1 meter fisk i 100l!)
#3 - 8 februari 2005 11:24
[QUOTE=Tastyfish]Jag har 6 st i ett mindre akvarium men ska köpa ett större 100l att ha dom i jag undrar hur många fiskar som e ca 6cm kan man ha i ett sånt?
+ att jag fundera på att göra en "sydamerikansk biotop" med ett litet stim kejsar tetror och svartfenade pansar malar.

Nån som vet hur stora stim etc, etc man kan ha?
jag vet inte varför men tetror fascinerar mig.

MvH Jari[/QUOTE]

Jag tycker också väldigt mycket om tetror :D Jag skulle nog inte skaffa fler sorgmantlar om jag vore dig. Kejsartertror blir ungefär lika långa som sorgmantlar fast de inte är lika höga. Så ett stim på 6 sorgmantlar och 8, kanske 10 kejsartetror tror jag skulle vara lagom. Ett akvarium med stimfiskar blir lätt överbefolkat. Jag har 9 vuxna sorgmantlar i mitt 250 liters och tycker de är för många...

Tänk på att även pansarmalar är stimfiskar och att du bör ha minst 6 stycken.

Lycka till!
#4 - 8 februari 2005 14:44
Ok :)
jag skaffar 2 till tetror bara för att jag gillar dom så förbaskat mkt sen skaffar jag några kajsartetror också. förresten vet nån vart jag kan få tag på dom? skulle behöva lite växter också :p

men sen skaffar jag en..... 6 pansarmalar :) då blir det skojj i akvariet

MvH Jari
#5 - 8 februari 2005 14:50
[QUOTE=Tastyfish]Ok :)
jag skaffar 2 till tetror bara för att jag gillar dom så förbaskat mkt sen skaffar jag några kajsartetror också. förresten vet nån vart jag kan få tag på dom? skulle behöva lite växter också :p

men sen skaffar jag en..... 6 pansarmalar :) då blir det skojj i akvariet

MvH Jari[/QUOTE]

Om du bor i Göteborg får du gärna adoptera 2 av mina sorgmantlar om du vill! Jag tycker som sagt att de är för många.

Det borde inte vara något problem att få tag på kejsartetror. Inte pansarmalar heller. Mina 7 corydoras trilineatus kommer från Trop Akvariefiskimport.

Lycka till!
#6 - 8 februari 2005 15:19
Jag tycker att det ser bättre ut med ett större stim av en art, än två små stim av olika arter... Kanske något att fundera på?
#7 - 8 februari 2005 16:05
Batski: tyvärr jag bor upp mot sörmland :) får väl köpa 2 hos zoo affärn.
IceBox: Jag vet men sen tänkte jag att det vore väl roligare o ha flera olika så att man får variation + att det är ju bara 3 olika fiskarter (vet folk som har en kanske 6 olika fiskar i 100l akvarium :( )
#8 - 8 februari 2005 16:44
[QUOTE=Tastyfish]Batski: tyvärr jag bor upp mot sörmland :) får väl köpa 2 hos zoo affärn.[/QUOTE]

Jag förstår. Så långt ska man inte behöva åka om man är fisk :)

IceBox: Jag vet men sen tänkte jag att det vore väl roligare o ha flera olika så att man får variation + att det är ju bara 3 olika fiskarter (vet folk som har en kanske 6 olika fiskar i 100l akvarium :( )

Jag håller med om att det kan vara trevligt med lite variation. Men då är det nog snyggast med två arter som inte är alltför lika i kroppsform och/eller färg. Det bästa är nog en art stimfiskar och några fiskar som inte bildar stim (nu räknar jag inte med pansarmalarna eftersom de håller sig mest på botten).

Men det viktigaste är ju förstås att fiskarna trivs!
#9 - 8 februari 2005 17:25
ja men jag komm inte på nån mer art som kommer från sydamerika som blir mellan
5-10 cm och är rejält färggrann och bara bildar par?

(hadde tänkt göra ett färgrannt inslag i detta akvarium :) )

fundera på ciklider men vet inte om dom e dyra eller käkar växter o så? :(
#10 - 8 februari 2005 17:31
Det finns en hel del fina dvärgciklider (apistogramma-släktet). Har inte provat, men skulle bra gärna vilja =)
#11 - 8 februari 2005 17:57
[QUOTE=Tastyfish]ja men jag komm inte på nån mer art som kommer från sydamerika som blir mellan
5-10 cm och är rejält färggrann och bara bildar par?

(hadde tänkt göra ett färgrannt inslag i detta akvarium :) )

fundera på ciklider men vet inte om dom e dyra eller käkar växter o så? :([/QUOTE]

Fjärilsciklider är väldigt trevliga. De är fredliga och äter inte växterna. De är parbildande och i ett 100 liters akvarium skulle jag inte rekommendera fler än en par. De kan dock vara lite känsliga och det är viktigt att sänka vattnets PH till runt 6.5. Lite info + bild på: http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=194

Sen har du som ICEBOX sa apistogramma-arterna. Även dessa är fredliga och låter växterna vara. Dessa är haremruvare vilket innebär att man ska ha 3-4 honor till en hane. En trevlig och lättskött apisto är kakadua cikliden: http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=143

Mer om dvärgciklider: http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=44

Annars finns en mycket trevlig art som heter endlersguppy: http://www.aquariumhobbyist.com/endlerslivebearer/
#12 - 8 februari 2005 20:58
Fjärils cikliderna såg väldigt trevliga ut och tror att jag ska skaffa ett par hellre än ett stim kejsartetror, akvariet ger ju lite mer plats till andra parfiskar senare om jag har lust :)
men tror inte det dock :p

Tack för tipsen alla, förresten säljer dom följande växter i en vanlig zoo affär?

Egeria Densa (Vattenpest)
Heteranthera zosterifolia
Vesicularia dubyana (Javamossa)
Echinodorus tenellus (Dvärgsvärdplanta)
Echinodorus osiris (Osirissvärdplanta)
Sagittaria subutula (Liten Pilört)

vattenpesten har jag sett men aldrig javamossa och resten ov dom växterna :(
(osv är inte säker på latin namnen)

MvH Jari
#13 - 8 februari 2005 21:07
osirissvärdsplantor ska ja ha i mitt nästa kar för osiris e ett skatemärke hehe:)
jag har själv fjärilsciklider i ett 112 liters kar med svartafantomtetror o det funkar hur bra som helst plus att ja håller på att få ett par nu ena honan e jätte färggrann me en mage som ser ut at sprängas närsom helst(romfyll trolitvis) o hanen e jätte fint färgad o uppvaktar honan hela tin fast nackdelen me mina är att det är en odlingsvariant så kallad gul fjärilsciklid ser exakt ut som geopgaus sp "tapajos orangehead" i ansiktet me gnall gul kropp o blåa fenor me en röd kant längs ryggfenans kant.
Tobbe
#14 - 8 februari 2005 22:50
[QUOTE=Tastyfish]Fjärils cikliderna såg väldigt trevliga ut och tror att jag ska skaffa ett par hellre än ett stim kejsartetror
MvH Jari[/QUOTE]

Va nogrann med vattenbyten och testa vattnet regelbundet.
Dom är rätt så petiga jämfört med andra dvärgsciklider.
Surt PH-värde är nog bra också.
#15 - 9 februari 2005 11:36
[QUOTE=Jimmy][QUOTE=Tastyfish]Fjärils cikliderna såg väldigt trevliga ut och tror att jag ska skaffa ett par hellre än ett stim kejsartetror
MvH Jari[/QUOTE]

Va nogrann med vattenbyten och testa vattnet regelbundet.
Dom är rätt så petiga jämfört med andra dvärgsciklider.
Surt PH-värde är nog bra också.[/QUOTE]

Ja, fjärilsciklider ÄR väldigt trevliga och charmiga!

För att få bra vatten kan man filtrera igenom torv. Själv använder jag Waterlife's PH 6.5 buffer. Tycker man får bättre kontroll över PH-värdet så. Fast torvfiltrering ger vattnet en jättefin färg. Eftersom jag inte filtrerar igenom torv kör jag med Sera Morena för färgens skull, men det är inte nödvändigt.

Vid vattenbyten bör man tillsätta Aqutan eller nåt annat likvärdigt vattenberedningsmedel. Häromdan fick jag tipset att Waterlife även har ett vattenberedningsmedel som är både billigare och drygare än Aqutan.

Lycka till!
#16 - 9 februari 2005 14:14
Ok People det här e mitt första akvarium stora akvarium med känsliga fiskar så kan ni förklara om alla saker e nödvändiga osv.

jag har inte så stor koll på sånt men den där ph buffern verkar praktisk :)

MvH Jari
#17 - 9 februari 2005 14:51
[QUOTE=Tastyfish]Ok People det här e mitt första akvarium stora akvarium med känsliga fiskar så kan ni förklara om alla saker e nödvändiga osv.

jag har inte så stor koll på sånt men den där ph buffern verkar praktisk :)

MvH Jari[/QUOTE]

Yep! Verkligen praktiskt :)

Nödvändigt anser jag är:

- Aqutan (eller annat likvärdigt vattenberedningsmedel) vid varje vattenbyte (för att neutralisera klor och annat onyttigt)

- PH 6.5 buffer (eller torvfiltrering)

- rätt temperatur (jag har 26-27 för de andra fiskarnas skull, men fjärilarna lever gärna i 28 gradigt vatten)

- gott om växter och andra gömställen (rötter och stenar)

- inte alltför strömt vatten

- inte alltför stark belysning eller ljus sand

Ett tips är att försöka få tag på fjärilar som är uppfödda i Sverige. De brukar inte vara lika känsliga som de som är importerade från Asien.
#18 - 9 februari 2005 15:22
Ok :)
förresten var får jag tag på en Ph buffer eller torvfiltrering då?
vill att mina fiskar ska ha det bra ju ;)
#19 - 9 februari 2005 15:32
en djuraffär.
#20 - 9 februari 2005 16:53
[QUOTE=cool]en djuraffär.[/QUOTE]

Även om de inte skulle ha det inne borde de kunna beställa in. Fråga om de kan ta in Waterlife's produkter. De är bra och relativt billiga.
#21 - 10 februari 2005 13:54
Ok tack för svaren allihop :)

MvH Jari

Annons