Sorg efter en tabbe.

#1 - 26 april 2004 12:18
Igår kväll betedde jag mig klantigt...

Skulle göra ett vattenbyte och stoppa som vanligt i trädgårdsslangen i karet och använde mig av hävert metoden. Jag brukar hålla änden mot rutan så att inga fiskar ska sugas in då jag har en kamphane som flera gånger ha gjort detta.

Då jag varit väg på en rolig resa i Danmark under helgen så prata jag i telefonen samtidigt som vattnet flöt på. Vid detta ögonblick så slinker kamphonan in i slangen och dras med och ligger livlös i hinken med "bryten" nacke samt uppfläkt sida.

trodde inte att en fisk kunde skada sig så då den sögs in i slangen. Idag har jag bara haft denna bild på min näthinna där min vackra kamphona ligger livlös. Jag har så dåligt samvete över vad jag orskat henne.

Så ni kära zoopetare kan ju lära av min klantighet så slipper någon av era fiskar dö.

VID VATTENBYTE; HÅLL BARA PÅ MED DET OCH INGET ANNAT!!!

Ledsna Marie
#2 - 26 april 2004 12:31
Ett tips:Köp plast nät i järnaffären och fäst det på slangen med en strapp.
#3 - 26 april 2004 12:32
En bit nylonstrumpa och gummiband på ändan, förhindrar det också... Men så går det när man är lat... *snyft*
#4 - 26 april 2004 12:34
mm Jag använder ju inte nylonstrumpa :-).
Men det funkar nog ännu bättre.
#5 - 26 april 2004 12:36
Va trist[:(], speciellt när de har varit med ett tag, man fäster sig ju vid de små liven.

Olyckor händer när man minst anar.
Borra några små hål i en burk, tex foderburk eller nåt och sätt på slangen som sil så kan du koppla av nästa gång.

/Thomas
#6 - 26 april 2004 13:34
Vi gör alla våra tabbar... Det finns nog inte en enda akvarist som aldrig råkat förolycka en enda fisk. Det enda vi kan göra är att lära oss av misstagen och försöka låta bli att göra fler i framtiden.

I fredags tömde oavsiktligt jag hela innehållet i mitt 145 liters akvarie med nyinköpta fiskar för 480:- på golvet i tvättstugan...(!) Lyckligtvis överlevde både golv och fiskar det hundraprocentiga vattenbytet...

Peter
#7 - 26 april 2004 14:29
Trist...[:(]
Sådan händer... när man skall "vara effektiv" och göra flera saker samtidigt. Tror inte du är ensammen om att vara mänsklig..vi gör alla våra tabbar & det gör att man får livserfarenhet och man blir lite visare med tiden.
Jag gör så här för att underlätta bytet & hindra fiskar att följa med. Ta en billig pet-flaska (o,5l) & skär av botten på den (skär nära botten så du kan kapa ner den ytterligare om du tycker suget blir för dåligt). Sätt dit slangen på flaskan i stället för skruvkorken...Voila..en sugklocka som är super att "vispa" runt med i gruset. Du får en Volta dammsugare som inte suger upp några fiskar(/grus) om du håller ner den i gruset hela tiden... Vill man kan man sätta en nylonstrumpa på slangen före man sätter dit den i flaskan så har man garanterat inga tråkiga & onödiga dödsfall....
Har själv detta systemet med snabbkoppling till min långa slang som jag kopplar på kranen så att jag får vatten i slangen sedan kopplar jag bort den & lägger den vid golvbrunnen..hipp,hopp så slapp man suga i slangen & alla hinkar. Sedan vänder man på det & kopplar på den på kranen igen så i med nytt vatten. Smidigt vattenbyte är A & O så att man inte slarvar. Har just nu 3 st kar ett 375l (är just nu torrlagt för bakgrundsbygge), 160l & 50l igång & byter vatten på ca 1 h i alla karen.
Hoppas att tipset kan va till hjälp.[:)]
#8 - 26 april 2004 14:48
Tack så mycket för er medkänsla!

Petnym; Hoppas de överlever nu efter chocken med. Du måste känt dig fruktansvärd! Såna tabbar man gör. Men vi är ju inte mer än människor.

Tottas; Det var jädrar i mig en bra lösning med flaskan som du skrev om! Kanonförslag!
#9 - 26 april 2004 15:11
Har en "färdiggjord" slamsug på min vattenslang:

http://www.robsun.com/aquarium/diy_waterxchange.shtml

Funkar oxå bra... Det har hänt att fiskar har åkt med in i sugklockan men gallret som är där släpper bara igenom skräp och inte fiskar..
#10 - 26 april 2004 16:07
Tack så mycket för länken Robot.
#11 - 26 april 2004 17:36
Har en bit grov filtersvamp som jag karvat ett lagom stort hål i för att den ska passa på trädgårdsslangen. När jag slamsuger använder jag en sån här: <u>Slamsugare 38cm</u>, <u>Artikelnummer A1062 </u>hos Hjortgatans Zoo
http://www.hjortgatanszoo.se/main/default/default.cfm

den sitter det ett galler i, mellan sugklockan och slangen. Har aldrig lyckats suga upp fiskar med den. Dessutom kommer man åt så bra efersom den är oval i formen + har en jättebra hållare för slangen, så att man kan fästa den i kanten på hinken eller akvariet.
#12 - 26 april 2004 17:42
Har lyckats undvika att suga in fisk i slangen. Men istället har en guramihona fastnat med sin ena sida mot mynningen på slangen och lyckats bryta sitt ena "känselspröt". Även den andra guramin har varit väldigt nära att fastna... De är allt för nyfikna och jag var för ouppmärksam.
#13 - 26 april 2004 20:19
Men du Neptun... den överlevde i alla fall...
#14 - 26 april 2004 20:58
Marie, du är inte ensam i alla fall! En nyfiken kampfiskhona simmade in i min sugklocka och hann flyga genom slangen och ut i hinken innan jag ens hann reagera. Hon är tjockare än slangen så jag vet inte riktigt hur det gick till, men hon klarade sig helt utan skador. Började genast undersöka insidan på den spännande hinken. [:)]

Tur att jag använde hink den gången, brukar tömma direkt i toaletten i vanliga fall. [xx(]
#15 - 26 april 2004 21:01
Min kamphane har åkte med ett par gånger utan blesyrer. Det verkar nästan som om han tycker det är kul att åka kana eller så är han otroligt korkad. Det är nog det sistnämnda =)
#16 - 26 april 2004 21:05
Har haft fjärilsciklider som åkt in i sugen ibland men det är inte mer strömt än att dom får simma lite... Bra med motion... =)
#17 - 26 april 2004 21:06
Ett annat tips på vad man inte ska göra!

Jag tänkte börja mata mina malar med sallatsblad men fick inte bladet att fastna i grusbotten, så jag tryckte in ena änden av bladet i ett lite tjockare provrör av glas och lät det hela sjunka till botten.

När jag kom hem lite senare hade en hungrig silverhaj lyckats klämma sig in ända in till botten på röret och kvävts (eller vad nu fiskar gör). Kändes riktigt taskigt och klantigt! [:-4]
#18 - 26 april 2004 21:10
Usch då. Ja det misstaget ska jag inte göra.
#19 - 27 april 2004 11:22
Marie J.. Din kamphane måste heta NEMO... [:D] Han försökte fly hem till sin pappa jue...[:-92]
#20 - 27 april 2004 13:48
Nu har han fåttbyta namn från Glenn till Nemo![;)]
#21 - 27 april 2004 19:51
Bra Marie J..... För det känns som att det är rätt namn... [:D] ...Glenn kan han ju inte heta....*Ler stort*
#22 - 27 april 2004 20:49
<font color="red"><font face="Comic Sans MS"><font size="4"><center>NEJ MARIE!!!
INTE ANVÄNDA NYLONSTRUMPA!!!</center></font id="size4"></font id="Comic Sans MS"></font id="red">
I söndags skulle jag byta vatten hos mina guppisar och platisar och eftersom jag har yngel däri så stoppade jag på en gammal stay-up som jag ändå aldrig kommer behöva mer. Sagt och gjort, lade på dubbelt lager nylonstrumpa och satte igång med tömningen. Plötsligt ser jag hur det glittrar till i strumpan så jag sätter för tummen på själva utsuget OCH VAD FÅR JAG SE?? Min vackraste guppyhane har fastnat med stjärtfenan i nylonstrumpan!! Tulle lille! Han dog inte då men tre fjärdedelar av hans vackra s-fena fastnade i STAY-UPEN!!Just nu simmar han omkring helt rumphuggen och jag har ingen aning om han nånsin kommer över stjärtförlusten och chocken. Han e INTE snygg utan fenan, stackarn.

<center><font size="4"><font face="Comic Sans MS"><font color="red">LÄRDOM: ANVÄND INTE NYLONSTRUMPA!!!</font id="red"></font id="Comic Sans MS"></font id="size4">
De allra bästa hälsningar

Jenny</center>
#23 - 27 april 2004 20:55
Tack för rådet Lenmar!

Jag ska använda mig av Tottas metod med en klocka. En mycket smart lösning!

#24 - 27 april 2004 21:25
Eller så får ni quinnor sluta inbilla er att ni är så bäst på att göra flera saker samtidigt. [;)]
#25 - 27 april 2004 21:32
[:(!] hrmf!!!!! [;)]
#26 - 27 april 2004 21:40
<center>Varför pratar du i pluralis??
Ni kvinnor??
Jag bytte ju bara vatten, gjorde inget annat?
Nylonstrumpetipset fick jag i en tråd av en MAN här på zoopet.
[:-75][:D][:-110]
Käcka Hälsn.
Jenny</center>
#27 - 28 april 2004 06:08
Lenmar... En fråga dyker upp i min skalle.. Var du koncentrerad på vad du gjorde? Låter som du kollade TV:n eller stod & funderade på annat... [:D].. F´låt va bara tvungen att "hugga" lite.. [;)]
Trist med "rumpehuggen" guppy... [:(] Men han repar sig nog om ett tag.

Annons