Sonja har avlidit

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 7 mars 2013 21:20
Fick tyvärr just följande mail från Janne

[FONT=Consolas][SIZE=3][COLOR=#000000]Som du vet har Sonja Cygnel varit sjuk i cancer en längre tid. I tisdags förmiddag avled hon i min famn.[/COLOR][/SIZE][/FONT]

[FONT=Consolas][SIZE=3][COLOR=#000000]Sonja var unik. Den nyfikenhet, den klokhet, den envishet och den sociala förmågan i form av lyhördhet, ärlighet och lojalitet som Sonja hade är sällsynt att finna i en och samma person. För mig har det varit en enorm förmån och väldigt lärorikt att få leva tillsammans med Sonja i drygt 7 år.[/COLOR][/SIZE][/FONT]

[FONT=Consolas][SIZE=3][COLOR=#000000]Den senaste tiden har jag helt och fullt supportat Sonja hemma. Sonjas och min önskan var att hon skulle kunna avsluta sin tid hemma i sitt hus tillsammans med mig.[/COLOR][/SIZE][/FONT]

[FONT=Consolas][SIZE=3][COLOR=#000000]Vi genomförde detta. Klockan 11.45 i tisdags tog Sonja sitt sista andetag i lugn och ro utan smärta eller ångest i min famn.[/COLOR][/SIZE][/FONT]

[FONT=Consolas][SIZE=3][COLOR=#000000]För mig lever Sonja vidare. Hon kommer för evigt finnas vid min sida som en trygg och pålitlig vän.[/COLOR][/SIZE][/FONT]

[FONT=Consolas][SIZE=3][COLOR=#000000]Jag vet att Sonja har många vänner på Zoopet. Om du vill kan du kanske informera om detta på siten.[/COLOR][/SIZE][/FONT]

[FONT=Consolas][SIZE=3][COLOR=#000000]Jag informerar löpande om vad som händer och information kring begravning när det är klart på min och Sonjas bloggar[/COLOR][/SIZE][/FONT]

[FONT=Consolas][SIZE=3][COLOR=#0000ff]http://sonjac.wordpress.com[/COLOR][/SIZE][/FONT]

[FONT=Consolas][SIZE=3][COLOR=#0000ff]http://arleklint.wordpress.com[/COLOR][/SIZE][/FONT]

[FONT=Consolas][SIZE=3][COLOR=#000000]Varma hälsningar/[/COLOR][/SIZE][/FONT]

[FONT=Consolas][SIZE=3][COLOR=#000000]Janne Arleklint Cygnel[/COLOR][/SIZE][/FONT]

Detta var ett väldigt sorgligt meddelande. Sonja var ju utan tvekan den i Sverige som fick igång intresset för räkor och vi gladdes åt att ta del av hennes kunskap och hennes fantastiska foton på räkor och fiskar. Hon var alltid oerhört hjälpsam och svarade på alla frågor om räkor som dök upp i forumet. Detta fortsatte hon med tills sjukdomen drabbade henne och hon inte riktigt orkade längre men hon har ändå hela tiden hållit igång några akvarier så intresset har hela tiden funnits där.

Det är en sorgens dag när en så aktiv, hjälpsam och positiv människa som Sonja går bort i så unga år.

Jag lägger nedan in dels ett foto på Sonja som tagits av hennes älskade Janne, dels det fantastiska foto med vilket hon van Årets Foto 2005 på Zoopet
#2 - 7 mars 2013 21:27
Väldigt tråkigt att höra, och jag beklagar verkligen sorgen. Jag hade äran att bara träffa dem en gång när vi var en helg i Kolmården med Zoopetväst för några år sedan, men deras kunskap inom foto och räkor satta djupa spår.
Vila i frid, Sonja!
#3 - 7 mars 2013 21:27
R.I.P Sonja [:-28] hoppas att du mår väl nu där du är [:-64]
#4 - 7 mars 2013 21:30
Jag håller med helt. Jag träffade Janne o Sonja i Bollmora på en auktion, de höll varsitt föredrag.
Hon var verkligen en mycket hjälpsam och vänlig person. Svarade så gärna och kunnigt på folks frågor, både om räkor och corysar som hon gillade.
Vila i frid, Sonja!
#5 - 7 mars 2013 21:30
Nej Usch vad tråkigt att höra!! Cancer är en fruktansvärd sjukdom. Stackars henne och hennes anhöriga!!
#6 - 7 mars 2013 21:40
R.I.P fina goa Sonja <3
#7 - 7 mars 2013 21:49
Den där jävla skitcancern! Du gav den iaf en rejäl match Sonja! Vi som är kvar kommer att sakna dig! Tack för allt!
#8 - 7 mars 2013 21:53
Jag vet förresten att Janne startade en insamling, Fotografer mot Cancer tror jag? O jag ska kolla upp hur man bidrar till den för det känns som en bra sak att göra till minne av Sonja.
#9 - 7 mars 2013 22:21
Oj, vad sorgligt. Vila i frid, Sonja!
#10 - 7 mars 2013 22:34
Jag tipsar gärna om hur man kan ge ett bidrag till Cancerfonden via insamlingen "Fotografer mot Cancer" som jag startade för en tid sedan.

http://www.cancerfonden.se/sv/Stod-oss/insamlingar/?collection=2069

/Janne
#11 - 7 mars 2013 22:41
Sv: Sonja har avlidit

:-( inte glad dag idag...

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
#12 - 7 mars 2013 23:04
Mina kondoleanser!
Jag träffade aldrig Sonja, men vi hade några utbyten i en del intressanta trådar. Vad jag minns är de fantastiska bilder och den kunskap vi fick ta del av.
Mina tankar går till familj, släkt och vänner.
#13 - 8 mars 2013 05:09
Jag blev så ledsen när jag hörde häromveckan att Sonja var så illa däran. En fantastiskt kunnig, vänlig och generös människa har lämnat oss alldeles för tidigt.
Mina tankar går till dig Janne och resten av Sonjas familj.
Självklart kommer ett bidrag till din insamling.
#14 - 8 mars 2013 05:39
Mycket tråkigt att höra. Läste en hel del av hennes inlägg på zoopet tidigare så saknaden är stor. Av och till har jag tittat in på Sonjas blog och förstått att det har varit besvärligt under en längre tid:
Sonja C's Weblog
#15 - 8 mars 2013 05:55
Himlen har fått en ängel, om än alldeles för tidigt...
#16 - 8 mars 2013 06:00
Ja, det var verkligen tråkigt att höra. Jag visste inte att Sonja och Janne var akvarister, men har träffat dem i fotosammanhang.

Olle
#17 - 8 mars 2013 07:20
Mycket tråkigt att höra att Sonja gått bort.
Har dock aldrigt träffat henne men jag har många gånger suttit och beundrat hennes fina bilder.
#18 - 8 mars 2013 08:04
Jag läste delar av Jannes blogg igår - där fanns många fina bilder, men en berörde mig speciellt, även på ett positivt sätt - en bild av Sonja, som låg i sin säng och stickade raggsockor åt sin livskamrat. Vilken kämpe hon måste ha varit.

//Inger
#19 - 8 mars 2013 08:21
Så sorgligt att läsa detta. Hon var en otrolig fotograf och kunnig person.
Må du nu vila i frid, Sonja.
~Aeternum vale~
#20 - 8 mars 2013 12:46
Mycket sorgligt att höra.
Vila i frid Sonja.
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 8 mars 2013 14:28
Arleklint skrev:
Jag tipsar gärna om hur man kan ge ett bidrag till Cancerfonden via insamlingen "Fotografer mot Cancer" som jag startade för en tid sedan.

http://www.cancerfonden.se/sv/Stod-oss/insamlingar/?collection=2069

/Janne

Jag uppmanar alla att skänka en slant till denna insamling för att hedra Sonjas minne
#22 - 8 mars 2013 15:00
Mycket jobbigt att läsa, hade förmånen att träffa Sonja två gånger och vi hade mycket kontakt både på Zoonen och här.
R.I.P
#23 - 8 mars 2013 15:27
Jag beklagar sorgon, jag sitter här o gråter, jag minns första gången som jag tog kontakt med Sonja.
Jag hade precis "importerat" min Crystal red räkor, jag skickade de finaste jag hade till Sonja så hon kunde fotografera dessa http://sonjac.files.wordpress.com/2008/07/01-8719.jpg.
Sonja hade hjärta för allt vad hette djur o natur, att hon sedan gjorde under med sina alster gjorde att det hjärta hon hade för det hon fotograferad fastnade där för oss alla att se o känna.
Vila i frid och hoppas du har en kamera med dig upp.
Kram Peter
#24 - 8 mars 2013 17:16
Väldigt tråkigt att höra, jag hade turen att umgås med Sonja några gånger då vi bytte växter och räkor samt diskuterade akvaristik.

//NiXoN
#25 - 8 mars 2013 20:50
Idag har jag varit på begravningsbyrån. En hel del pusselbitar har fallit på plats.

- Begravningen av Sonja kommer ske fredagen den 5 april kl. 14.00 i Vallentuna kyrka
- Begravningen efterföljs av en minnesstund i Mathiasgården alldeles intill kyrkan.
- Sonja kommer senare att gravsättas i en minneslund mellan kyrkan och Vallentunasjön. Vid den gravsättningen får ingen, inte ens jag, vara närvarande. Jag får bara veta när den skett.

Alla är välkomna!
För att det skall finnas tillräckligt med fika återkommer jag nästa vecka, när Sonjas annons är klar, i min blogg http://arleklint.wordpress.com, med besked om hur ni kontaktar begravningsbyrån för att tacka ja till att delta på den efterföljande minnesstunden.
Kjell Fohrman
Administrator
#26 - 8 mars 2013 21:04
Tack för informationen Janne
#27 - 8 mars 2013 21:48
Så tråkigt. Inte bara en gång man tittat på och imponerats av hennes foton.
#28 - 8 mars 2013 22:43
R.i.p
#29 - 9 mars 2013 06:40
Riktigt jättetråkigt.....
#30 - 9 mars 2013 12:42
Mycket ledsamt att höra. :(
#31 - 9 mars 2013 15:17
Mycket tråkigt :( Visste inte, förrän fram tills ganska nyligen, att hon var sjuk. Träffade henne några gånger på zoopetträffar, mycket trevlig och kunnig.
#32 - 10 mars 2013 14:55
Hej,

Har själv inte träffat Sonja, men läst mycket av det hon skrivit och tagit del av hennes bilder.
Blev jätteledsen när jag läste detta. Är själv svårt sjuk i cancer, och vet vilken fruktansvärd sjukdom det är, både för den som har det och de som är den drabbade nära. Mina tankar går till familj och vänner.

Jag är själv både amatörfotograf och akvarist. Och har bett alla i min umgängeskrets att donera till gruppen på cancerfonden.
Har även bett användarna på byggahus.se om hjälp, är själv moderator där och har en tråd om min sjukdom på forumet.
http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/180279-mogel-avlopp-cancer-och-biorum-6-man-senare.html

Det är en fruktansvärd sjukdom cancer, en sjukdom som drabbar någon ofta utan att man vet varför.
Jag hoppas att många skänker pengar till olika organisationer för att fortsätta forskningen mot cancer.

Allt mitt bästa,

Stefan
#33 - 10 mars 2013 17:02
Fruktansvärt tråkigt besked. Lärde känna Sonja genom Zoopet en gång i tiden när vi båda deltog i fototävlingen här på sidan och vi hade många pratstunder om både foto och akvaristik men även om de datorspel hon tyckte om. Hade förmånen att få träffa Sonja och kommer alltid att minnas hennes värme och generösa och prestigelösa sätt att vara.

/Niklas
Kjell Fohrman
Administrator
#34 - 10 mars 2013 17:06
Stew skrev:
Hej,

Har själv inte träffat Sonja, men läst mycket av det hon skrivit och tagit del av hennes bilder.

Blev jätteledsen när jag läste detta. Är själv svårt sjuk i cancer, och vet vilken fruktansvärd sjukdom det är, både för den som har det och de som är den drabbade nära. Mina tankar går till familj och vänner.

Jag är själv både amatörfotograf och akvarist. Och har bett alla i min umgängeskrets att donera till gruppen på cancerfonden.

Har även bett användarna på byggahus.se om hjälp, är själv moderator där och har en tråd om min sjukdom på forumet.

http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/180279-mogel-avlopp-cancer-och-biorum-6-man-senare.html

Det är en fruktansvärd sjukdom cancer, en sjukdom som drabbar någon ofta utan att man vet varför.

Jag hoppas att många skänker pengar till olika organisationer för att fortsätta forskningen mot cancer.

Allt mitt bästa,

Stefan

Tråkigt att du är sjuk Stefan - cancer är utan tvekan en svår sjukdom men utvecklingen går ju rejält framåt och vad som var omöjligt att bota för 10 år sedan är ju idag möjligt. Mycket tack vare forskningen - så jag kan bara instämma med dig - skänk pengar till forskningen
#35 - 10 mars 2013 21:42
Tack Stew!

/Janne, Sonjas man
#36 - 14 mars 2013 21:42
Åh attans vad tråkigt. Mina kondoleanser.
#37 - 16 mars 2013 18:02
Sonja Tack för dina fina bilder och dina goda råd! RIP /Richard
#38 - 16 mars 2013 19:12
Näe. Mycket sorgligt att höra. Jag bad Sonja skriva en räkartikelför Ciklidbladet och det var kanske den artikeln som fick mest positiv uppmärksamhet under min tid som redaktör.

Den finns i textformat här och som pdf med bilder för de som är medlemmar i NCS http://www.ciklidbladet.se/artikelarkiv/cb_artikel_visa.php?nr=200802&lopnr=9
Kjell Fohrman
Administrator
#39 - 28 mars 2013 15:55
Vill gärna påminna alla om
1/ att sätta in en slant till Sonjas minne på "Fotografer mot cancer"
2/ att sista anmälningsdagen för de som tänker delta på begravningen fredagen den 5/4 är nu på måndag. Själv tänker jag ta mig upp till Stockhom för att delta på begravningen/minnesstunden
Kjell Fohrman
Administrator
#40 - 5 april 2013 20:36
Jag har idag varit uppe i Stockholm på Sonjas begravning i Vallentuna kyrka.

Det var en mycket vacker vacker och fridfull begravning där vi alla tog farväl av Sonja. Solen var på sitt allra bästa humör och sken in i den vackra kyrkan. Ett stort tack till Janne och den övriga familjen för det fina arrangemanget som avslutades med att Janne sjöng en mycket vacker, vemodig men ändå lite glad sång till Sonjas minne.

R.I.P. Sonja - vi saknar dig [:-28]

Vill också återigen uppmana alla att skänka en slant till den insmling som Janne dragit igång - "Fotografer mot cancer"
#41 - 6 april 2013 13:51
Ja, jag kan bara instämma med Kjell, det var ett ljust och fint avsked av Sonja, med vänner från alla delar av Sonjas rika liv. Ett värdigt men tragiskt farväl av ett liv som levdes fullt ut men ändå blev alltför kort.

Låt din tacksamhet över att få uppleva ännu en dag få ta sig uttryck genom ett bidrag till insamlingen Kjell länkar till ovan. Det behöver inte var en jättesumma, ALLA BIDRAG HJÄLPER!!
#42 - 6 april 2013 18:17
Ett stort tack till er som hedrade Sonja genom att bevittna hennes begravning.

En fin bild Kjell, Tack!

Annons