Sonja berättat om räkor

#1 - 23 april 2007 19:58
Här kommer ett tips för er som är intresserade av räkor!!!!

Allas vår Sonja kommer till Bollmoraakvarieklubbs månadsmöte torsdagen den 3:e maj. Se länk:

http://www.bollmoraakvarieklubb.org/program.htm

Kul om många kommer!!!
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 23 april 2007 20:08
Det låter väldigt intressant - synd att det är så långt bort:p
#3 - 24 april 2007 09:07
[QUOTE=evus;959186]Här kommer ett tips för er som är intresserade av räkor!!!!

Allas vår Sonja kommer till Bollmoraakvarieklubbs månadsmöte torsdagen den 3:e maj. Se länk:

http://www.bollmoraakvarieklubb.org/program.htm

Kul om många kommer!!![/QUOTE]
Hjälp!!! Jag som är så nervös redan innan :eek:
#4 - 24 april 2007 09:20
Det är ju därför som jag kommer som ett moraliskt stöd:)
Det är klart att det går bra! det är ju ett gäng trevliga lirare som är där:) :)

// Eva
#5 - 24 april 2007 09:49
Jo jag har förstått att dom är väldigt trevliga i Bollmora. Pratade med Ola i telefon och han var inte svårpratad precis ;)
Jag har redan haft "premiär" i Uppsala och överlevde det ;) Där var dom intresserade och trevliga, frågade en massa mm. Men jag kände mig så stel och tillgjord hela tiden.
Fast jag vill ju att folk ska få upp ögonen för räkor och få dom att må så bra som möjligt :D
Vad kul att du kommer dit, då är det någon där som jag känner i alla fall :)
#6 - 24 april 2007 12:47
[quote=Sonja;959403]Jo jag har förstått att dom är väldigt trevliga i Bollmora. Pratade med Ola i telefon och han var inte svårpratad precis ;)
Jag har redan haft "premiär" i Uppsala och överlevde det ;) Där var dom intresserade och trevliga, frågade en massa mm. Men jag kände mig så stel och tillgjord hela tiden.
Fast jag vill ju att folk ska få upp ögonen för räkor och få dom att må så bra som möjligt :D
Vad kul att du kommer dit, då är det någon där som jag känner i alla fall :)[/quote]

Tänk om det inte hade varit så långt för mig att komma dit......:mad: :D
#7 - 25 april 2007 13:07
[quote=Sonja;959403]Jo jag har förstått att dom är väldigt trevliga i Bollmora. Pratade med Ola i telefon och han var inte svårpratad precis ;)
Vad kul att du kommer dit, då är det någon där som jag känner i alla fall :)[/quote]
Ja hon var jätte bra på att hålla föredrag tycker jag!:)
#8 - 25 april 2007 20:10
Hej Eddie. Kul att du hittade hit till Zoopet :)
#9 - 25 april 2007 20:30
[quote=Kjell Fohrman;959194]Det låter väldigt intressant - synd att det är så långt bort:p[/quote]
Du får väl låta bli att åka hem efter stämman i helgen...:p
#10 - 26 april 2007 04:47
Det enda som oroar mig med Sonjas föredrag, är att man kommer bli så tagen av hennes suveräna bilder att man missar att höra vad hon säger...

/Ola
#11 - 26 april 2007 07:21
[QUOTE=Ola Åhlander;960388]Det enda som oroar mig med Sonjas föredrag, är att man kommer bli så tagen av hennes suveräna bilder att man missar att höra vad hon säger...

/Ola[/QUOTE]
Hi! hi! Då kan jag kanske känna mig liiite lugnare, att inte folk lyssnar menar jag ;)
#12 - 26 april 2007 10:08
finns det ingen som har en dv-kamera som kan filma föredraget (och sen länka det till zoopet)[:o]
#13 - 29 april 2007 18:34
Har tyvärr inte kunnat gå på så många föredrag hos "Bollis" detta år men detta ska / kommer jag inte att missa.
Har sett en del bilder som Sonja tagit och jä...ar i lådan vad bra dom är.
Bara det att Ola som är en toppenfotograf själv är imponerad säger en hel del.
Missa inte detta möte mina vänner.
#14 - 2 maj 2007 07:59
[quote=rödtoppen;960462]finns det ingen som har en dv-kamera som kan filma föredraget (och sen länka det till zoopet)[:o][/quote]

undrar samma lika:)
#15 - 2 maj 2007 08:04
[quote=polysperma;962885]undrar samma lika:)[/quote]
Jag tvivlar på att det ens är tillåtet
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 2 maj 2007 08:08
[quote=Guy Palm;962889]Jag tvivlar på att det ens är tillåtet[/quote]
Det är tillåtet om man har tillstånd från föredragsdhållaren att göra det - inte annars.
#17 - 2 maj 2007 08:41
hade vart suveränt om vi som bor väldigt långt borta oxå kunde ta del av det:)
tror att sonja är kung på att hålla föredrag *fjäskar*:D
#18 - 2 maj 2007 12:49
[QUOTE=polysperma;962902]hade vart suveränt om vi som bor väldigt långt borta oxå kunde ta del av det:)
tror att sonja är kung på att hålla föredrag *fjäskar*:D[/QUOTE]
Nej du, jag är så nervös så jag inte vet vad jag pratar om :)
#19 - 2 maj 2007 15:51
måste man va medlem i akvarieklubben för o få komma? eller kan vem som helst kila förbi o lyssna?
#20 - 2 maj 2007 20:51
[QUOTE=pocketjoe;963038]måste man va medlem i akvarieklubben för o få komma? eller kan vem som helst kila förbi o lyssna?[/QUOTE]

Som icke medlem får man komma på ett "provmöte" och ta del av klubbens aktiviteter för att se om det verkar intressant att bli medlem. Så visst är du välkommen.

(Sen kostar det f.n. bara 150:- per år att vara medlem i Bollmora Akvarieklubb, och du får mycket akvaristik för dom pengarna, det lovar jag. )

/Ola
#21 - 2 maj 2007 21:18
Ta ett djupt andetag Sonja...

Jag tror att du är mycket bättre på det där än du själv tror... Låter så på alla andra :)

Jag kan tyvärr inte komma, jobbar kväll denna vecka... Skulle ha varit jättekul... Jag missar alla aktiviteter :(

Lycka till Sonja :D
#22 - 5 maj 2007 06:01
[QUOTE=Sonja;962958]Nej du, jag är så nervös så jag inte vet vad jag pratar om :)[/QUOTE]
Inte var det väl så farligt?

Tack Sonja för ett härligt föredrag!! Att få se dina härliga räkbilder på stor duk och inte bara på datorskärmen var helt klart en höjdare. Och visst vet du vad du pratar om! Du kan ju det här med räkor, och framför allt så märks det att du verkligen gillar dessa djur, jätte kul! Tack!

Vi pratade förresten lite med Sonja och hennes Janne om att de kanske kan komma och prata akvariefotografering till hösten/vintern, vilket inte alls lät omöjligt. Det kommer bli en höjdare!

/Ola
#23 - 5 maj 2007 06:10
Det var ett mycket bra föredrag med pangbilder och Sonjas inlevelse för de små räkorna.
#24 - 5 maj 2007 08:41
Jättebra föredrag Sonja! Nu vill jag också lära mig fota! (Redan börjat kolla in kameror) Några bra tips kanske?
#25 - 5 maj 2007 15:59
Det var mycket bra föredrag:)
Inte så mycket latin och facktermer utan vanligt "fisksnack" som vi vanliga förstår:p
Och bilderna är ju världsklass...:)
Och om det blir en fotokväll så kommer jag garanterat vara där...:)
#26 - 5 maj 2007 18:51
Helt syveränt föredrag, akvarium är ju så mycket mer än bara fisk ;)
Min körsbärsräka bär på larver, 2dgr efter att Sonja höll föredraget :)
Det är säkert hennes "fel" ;)
Får ni chans att se och höra henne så tveka inte, även om inte räkor är eran "grej" så kanske foto är det och då inser man att det finns mycket att lära även där.
#27 - 5 maj 2007 19:29
Vad snälla ni är :D Jag och Janne hade väldigt trevligt.
Jag var inte nervös innan jag började prata. Det var ju så otroligt trevliga människor där ;) Flera stycken har jag träffat tidigare på andra ställen.
Men när jag skulle börja prata blev det liiite jobbigt. Men jag fick inte fullständigt tunghäfta i alla fall ;) Några saker glömde jag nämna, men det blir säkert bättre om jag kör det här några gånger till.

Per/Haninge, då har du små räklingar om tre veckor ;)
#28 - 17 maj 2007 17:14
[quote=Sonja;964340]
Per/Haninge, då har du små räklingar om tre veckor ;)[/quote]

Härligt: lönevecka på flera sätt alltså :D
#29 - 1 juni 2007 18:50
Japp, nu har jag 10mm "stora" räkbebisar.
Jag vet att det inte är något speciellt men gud så söta dom är :D
Alltid kul när det "funkar" oavsett vad det är.
#30 - 1 juni 2007 20:02
[QUOTE=Per/Haninge;974383]Japp, nu har jag 10mm "stora" räkbebisar.
Jag vet att det inte är något speciellt men gud så söta dom är :D
Alltid kul när det "funkar" oavsett vad det är.[/QUOTE]
Grattis :D Man blir lika glad varje gång det funkar.
#31 - 2 juni 2007 16:57
TACK Sonja :D

Mina Amanoräker går väldigt ofta med rom, endast enstaka larver verkar klara sig då jag har fler än vad jag har köpt.
Framgången uteblir dock i något större antal, måste det vara bräckvatten ?
#32 - 2 juni 2007 20:34
Azur har odlar amano, här är en länk till artikeln på han hemsida:
http://mikes-machine.mine.nu/breeding_yamato.htm
Det behövs bräckvatten för att få bra resultat.

Annons