Söndertrasad ancistrus =/

#1 - 7 oktober 2007 20:26
Kom precis hem från jobbet och får se att min ena ancistrushona är alldeles förstörd. Hon ligger uppe på en kokosnöt och viftar med fenorna som bara den.
Hela ovansidan är som ett stort luddigt rosa sår. Sidorna längsmed stjärtfenan är också helt trasiga. Det är som om huden är borta och det blöder.
I akvariet (110l) har jag två andra ancistrusmalar (en hane + en hona 8cm) och deras överlevare från två kullar. (underfär 1-3cm långa)
Sammanlagt kanske 12st. Ingen av dessa verkar ha något som helt fel på sig eller så.

Vad tusan kan detta vara? Det ser ut som om hon blivit massattackerad av diverse. Men jag har bara tetror och en annan algätare i tanken så.
Ingen av dom andra fiskarna är där och tuggar på henne heller. Det kan dom ju göra annars om det är ett sår eller svampinfektion eller så.

Någon som vet?
#2 - 7 oktober 2007 21:20
Om du vill rädda den tror jag du behöver flytta den till ett tomt akvarium eller flajbox med en pump utan filtermaterial och behandla fisken med bactopur, för detta handlar sannolikt om ett aggressivt angrepp av bakterier!
#3 - 8 oktober 2007 02:38
Men fy :( avliva den! Stackars liten...
#4 - 8 oktober 2007 07:33
Skulle tro det går att behandla. Avlivning är inte nödvändig ännu...kör på åheims råd.
#5 - 8 oktober 2007 13:06
min erfarenhet är att fiskar har en otrolig läkekraft...men om fisken inte slutar blöda kanske du ska avliva den.. hur ser den ut idag?
spola absolut INTE ner den levande i toalett, det är djurplågeri, om du måste avliva den gör du det snällast genom att skära av huvudet.

3 vuxna ancistrusar är för mycket i ett 100l! jag tycker det låter som att den antingen blivit klämd nånstans eller fått stryk av en annan ancistrus.
se till att du har bra och rent vatten (30% vattenbyte i veckan) och ha i lite salt (vad har du mer för fiskar, t ex pansarmalar är känsliga mot salt) sök i forumet för salt-dosering..minns inte
#6 - 8 oktober 2007 22:37
lenis3 skrev:
min erfarenhet är att fiskar har en otrolig läkekraft...men om fisken inte slutar blöda kanske du ska avliva den.. hur ser den ut idag?

spola absolut INTE ner den levande i toalett, det är djurplågeri, om du måste avliva den gör du det snällast genom att skära av huvudet.

3 vuxna ancistrusar är för mycket i ett 100l! jag tycker det låter som att den antingen blivit klämd nånstans eller fått stryk av en annan ancistrus.

se till att du har bra och rent vatten (30% vattenbyte i veckan) och ha i lite salt (vad har du mer för fiskar, t ex pansarmalar är känsliga mot salt) sök i forumet för salt-dosering..minns inte

Tack för råden. Valde att avvakta och köra med salt. Som det ser ut nu har den varesig blivit bättre eller sämre men den ser hemsk ut :/
Men skulle tippa på att det är någon form av bakterieangrepp.
Och nej, jag har inga planer på att spola ner den.

Är det för mycket med 3st ancistrus 6-8cm i ett 110l ?! Det vet jag inte om jag håller med om. Jag har ju både en grotta, en stor rot med flera gömställen och en kokosnöt + massa växter. Och sålänge dom har varsitt gömställe brukar det ju vara lugnt. Dom leker ju dessutom så helt o-bra lär dom ju inte ha det?
Aja, är det som så så lär dom väl inte vara tre mycket länge till :(

Övriga fiskar är 10st tetror, en siames (tillfällig) och två svärdbäraryngel på 1cm. Så överdrivet befolkat är det faktiskt inte.

Jag väntar och ser. Tack för tipsen!
#7 - 9 oktober 2007 09:06
Kolla på bakteriedödande mediciner på den länk till fisksjukhuset jag har på min sida. Kolla också upp att ancistrusar tål medicinen...jag har för mej att de är känsliga för vissa saker.
Själv tycker jag inte att tre ancistrusar i ett 110 är för mycket, heller...jag har haft så många själv i mitt 110 och då var det inga problem. :confused:
#8 - 9 oktober 2007 18:48
hmm alltså om fisken bara helt plötsligt såg ut så där tycker jag det borde vara en mekanisk skada. om det däremot är en bakteriell infektion så borde du väl ha sett det gradvis? tyvärr har jag endast dåliga erfarenheter av bakterilla infektioner.. (=avlivning)

menade alltså inte icke-nedspolningsrådet som ett påhopp, men såg att du bara skrivit 1 inlägg här och jag har fått för mig att det är vanligt bland nya akvarister (om du nu är ny..) att de tror de är humant att spola ned firren i toaletten..

3 fullvuxna ancistrusar tycker jag blir tajt i 100 l, fast iofs om du har mycket gömställen kan det säkert funka. grundar för-litet-akvarium-teorin på att mina 4 ancistrushonor började slåss i mitt 450 l :)
#9 - 9 oktober 2007 23:10
Och så var dom bara två :(
Hade nog kunnat räkna ut från början att det var dömt att misslyckas. Hann inte ens till djuraffären idag och kolla efter någon lämplig medicin.
Men skulle ändå jäkligt gärna vilja veta vad som hänt.

Mekanisk skada? Jo men jag har ju haft akvariet igång och gåendes utan problem i över 1½ år? Skulle ju isf vara om jag gjort några ändringar men det har jag inte såvitt jag vet. Och skulle det inte påverka dom andra också då?

Nejdå. Helt ny på området är jag inte :) Bara att allt funkat så bra att jag inte behövt ställa några frågor. Och jag anser mig inte vara expert nog att ge andra råd.

Är det förresten någon som har ett bra tips på algätare som tål bräckvatten och är kaxig nog att överleva 4st figure8 kulfiskar? Håller på och göder upp en siames som ska får beta av i den tanken men tvivlar på att den kommer gilla det. Några tips?

Tack allesammans.
#10 - 10 oktober 2007 09:17
hmm kanske kan fisken ha fastnat bakom en pump eller så? under en sten?

för några veckor sen såg jag plötsligt att en black molly blivit klämd nånstans i akvariet eftersom den var sårig på båda sidor av kroppen, såren fick svamp och trodde firren skulle dö men efter lite medicinering blev han frisk:) jag hade alltså inte ändrat nåt i akvariet men jag är ändå säker på att han fastnat nånstans eftersom skadorna helt plötsligt en dag bara var där..

Annons