Instämmer - dock är jag lite frågande till de klumpförebyggande medel som förekommer i salt. vet du om dessa är Ok eller inte?
Jag har postat det här några gånger:
Jag har Jozo salt med jod här. Det innehåller totalt 2.008g klumpförebyggande medel per kilo salt, och 0.05 gram kaliumjodid per kilo.
Normalt sett tar folk runt en deciliter, dvs gissningsvis 50 gram, per hundra liter vatten. Det innebär att man tillsätter:
2.008/1000 * 50 = 0.02008 gram klumpförebyggande medel, och
0.05/1000 *50 = 0.0025 gram kaliumjodid, per hundra liter vatten.
Viktkoncentrationen i vattnet blir 1 ppm klumpförebyggande medel, och 0.025 ppm kaliumjodid (notera att en betydande procent av detta egentligen är ogiftigt kalium, jag orkar inte korrigera för det här men egentligen är alltså koncentrationen jodid och ferrocyanid lägre än så här).
Vad gäller jodid så har mycket känsliga organismer som Daphnia ett LC50 (96 timmar) på 10 ppm, och de känsligaste fiskarna, som regnbåge, en LC50 (96 timmar) på 200 ppm. Det vill säga vid 50 gram salt per 100 liter vatten får man en fyrahundradel av koncentrationen jodid som krävs för att döda ett känsligt ryggradslöst djur, och en åttatusendedel av vad som behövs för att döda en känslig fisk.
---
Jag har försökt ta reda på vad de "klumpförebyggande medlen" är för något - Akzo Nobel tillsätter 2 promille av E554, och 8 ppm av E535/536 (torrvikt).
Enligt denna lista:
http://home.swipnet.se/~w-58359/tillsats.html
så är E554 = Natriumaluminiumsilikat; E535 = Natriumferrocyanid och E536 = Kaliumferrocyanid.
Natriumjonerna, kaliumjonerna, och silikat kan vi helt bortse ifrån.
Aluminiumjoner kan ha negativa effekter. Det är känt att aluminium kan göra fåglars äggskal tunnare, men då pratar vi tiotusentals gånger högre koncentrationer, i områden som drabbas av nedfall från aluminiumsmältverk. Fåglarna lär skall kunna få så höga halter som ett gram aluminium per kilo kroppsvikt.
Vad gäller ferrocyanid andra så låter "cyanid" maffigt, men cyaniden i ferrocyanid är bunden till järnjoner. Den har inga kända kroniska effekter, och är biologiskt nedbrytbar (dvs kommer att brytas ned av filtret).
Ferrocyanid har LD50 på råtta om 6.4 gram per kilo kroppsvikt, och om en människa äter "stora mängder" kan man drabbas av illamående och kräkningar - dvs det är i praktiken ogiftigt för oss . Däremot är det ganska giftigt för fisk (mycket mer än för Daphia, konstigt nog), med LD50 (96 timmar) på 19 mg/L.
Det innebär att koncentrationen klumpförebyggande medel när man tillsätter 50 gram bordssalt per 100 liter vatten blir cirka en hundradel av LD50 (96 timmar).
I sammanfattning:
Jodiden i bordssalt är med bred marginal ofarligt för akvariefisk vid normal användning. Klumpförebyggande medel i bordssalt är farligare, men fortfarande sannolikt fullständigt ofarligt vid normal användning, och bryts över tid ned av bakterier.
I sammanhanget ska man också komma ihåg att
saltet i sig är giftigt för sötvattensorganismer. 50 gram bordssalt i 100 liter vatten motsvarar 0.5 promille salthalt, och är därmed enligt definition brackvatten, inte sötvatten. Känsliga sötvattensväxter men möjligen även vissa sötvattensdjur kan dödas av 0.5 promille salthalt.