Sömnlös igår kväll:

#1 - 10 december 2008 22:10
Låg sömnlös igår kväll och funderade till ungefär 4 på detta:

Om man tar vilken vildfångad fisk som helst och odlar den låt säga 100 generationer (man "parallellodlar" flera olika VF-par och blandar mellan så man inte får inavel). Efter 100 generationer släpper man ut fisken i sitt naturliga habitat, där hans förfäder var fångade.

Kommer den odlade fisken att överleva och "bli vild" igen? Hur "hårt" sitter instinkterna? Blir den utstött för att den beter sig annorlunda?

Vad tror ni? (självklart ska man inte släppa ut akvariefisk i det fria, men teoretiskt :))

Ligg inte sömnlösa i natt nu :p ;)
#2 - 10 december 2008 22:20
Jag är övertygad om att den skulle ansluta sig till sina artfränder och leva gott:) även om den har hållts i akvarium hela livet så gör den samma sak som i naturen dvs. letar föda och parar sig och upprätthåller hirarki så skillnaden blir nog inte så stor fast den blir troligen mer stimulerad och livfull:D
#3 - 10 december 2008 22:37
Så du tror inte att den "tappar något på vägen" som gör att det blir svårare att överleva i det fria?
#4 - 10 december 2008 22:44
Nej jag tror faktiskt inte det! man planterar ju tex ut fisk i sjöar och även om den bara gått i fångenskap i en generation så har fisken starka medfödda instinkter och beteénden...
#5 - 10 december 2008 22:48
Den lär inte tappa nämnvärt på bara 100 generationer. Så förutsatt att generation 100 släpps i eller tom föds i det vilda så lär det vara noll skillnad?
#6 - 10 december 2008 22:58
Hur många generationer kan det behövas innan den halkar efter så att säga? 1000 år (massor med generationer)? Det borde ju vara typ tills arten i det fria har förändrats så pass mycket att när du släpper i den odlade fisken så är det nästan olika arter.
#7 - 11 december 2008 08:44
Det beror nog inte på hur många generationer. Det beror nog mer på vilka betenden och viket utsende man avlar på. Om man tar ex hundar, där finns det raser som inte har mycket av de betenden som finns hos vargar kvar. Kommer inte ihåg viken ras det var men dom skulle aldrig klara sig i det vilda. Vi har avlat hundar till att vara oss till lags och tryckt undan deras jakt betende.
Dom fiskar som är avlade för sitt utsende, typ slöjvarianter tror jag inte skulle klara sig så länge. Med tanke på rovdjur och så. Men vem vet dom har fortfarande födoförtånd så.
#8 - 18 december 2008 16:45
såg på tv för ngn vecka sedan att inplanterad odlad lax hade 50% högre dödlighet än vildlaxar.
#9 - 18 december 2008 17:17
Jag som trodde all lax hade 100% dödlighet ;/ (förlåt, jag bara måste vara rolig ibland)
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 18 december 2008 19:39
Håller med Fredde L där om att det tills stor del beror på vilka egenskaper man odlat på.
Det beror ju också på sådant som hur den odlats - dvs om honorna har fått gå tiden ut eller har skakats.
Efter så många generationer tror jag nog också att många av de naturliga skyddsmekanismerna har odlats bort vilket gör att de självklart kommer att vara mycket utsatta för tryck från predatorer den första tiden.

Sedan måste man ju också ha i åtanke att naturen inte är något paradis ens för de som är födda där och är vana vid den miljön utan de allra flesta yngel kommer att stryka med under sin uppväxt.
Om ett par under sin livstid producerar 500 yngel kommer i genomsnitt (oavsett vilken art det handlar om) bara 2 st av dessa 500 yngel att leva så länge att de sin tur kan börja producera yngel. Så liten överlevnadsprocent krävs det ett rejält uselt skött akvarium för att man skall komma ner till:p.
Så det är nog t.o.m. som så att om man istället drog upp 500 st 100-generationers odlade yngel till vuxenstorlek i akvarium och sedan släppte ut dessa i sjön så lär betydligt fler än 2 av dessa leva så länge att de hinner börja reproducera sig:d
#11 - 18 december 2008 19:56
Kjell, vad tror du är orsaken till att t.e.x scalarer tappar yngelvårdande egenskaper? inlärt beteende eller genetiskt iom att man odlar på såna som inte skulle fungera och för vidare de generna eller kanske en blandning?
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 18 december 2008 20:05
Mobster skrev:
Kjell, vad tror du är orsaken till att t.e.x scalarer tappar yngelvårdande egenskaper? inlärt beteende eller genetiskt iom att man odlar på såna som inte skulle fungera och för vidare de generna eller kanske en blandning?

Därom tvistar de lärde.
Professor Sverre Sjölander menar - ge vilka skalarer som helst en optimal miljö så kommer de att sköta sitt yngelvårdsbeteende perfekt andra lärda personer menar tvärtom.
Jag är inte lärd så jag avstår från att uttala mig:d
#13 - 18 december 2008 20:30
hehe, ok, men vissa borde väl vara bättre än andra då det säkert finns de som testat byta ut paret i samma akvarium och där det fungerat, kanske efter att ha köpt ett sedan förut yngelvårdande par, då borde det ju inte vara med miljön att göra...om det inte är så att det är miljön de växer upp i som stimulerar på rätt sätt...
Bilagor:
#14 - 18 december 2008 22:41
Hmm... Jag undrar om man kan kalla detta en form av meditation??!!! :rolleyes:

Annons