Sommar projekt

#1 - 1 juni 2012 04:54
Tänkte jag skulle börja med en tråd här inför kommande projekt.

Bakgrund fick ett 720 liters akvarium igår med tillbehör, som ståt tomt ett år.
Tanken är ju att fylla det hela med något trevligt och vill gärna ha lite ideer och tips.

Först vad jag bör göra när jag får hem akvariumet och innan jag börjar stoppa i fisk och växter.

Min första tankar är väl att jag vill hålla mig inom en biotop, jag vill ha mycket växter då jag är lite av en växtnörd.
Vill också han någon stim fisk som man kan hålla i ett rejält stim, 50-60 kardinal tetror hade varit riktigt snyggt om man fick dom att stima ordentligt.

1. Vad ska jag tänka på när jag får hem akvariumet?
2. Förslag på biotoper som har mycket växter?
3. Förslag på fiskar från dom biotoperna.
4. Allmäna ideer vad skulle du själv ha gjort med ett sånt kar.

Bilder kommer så fort jag får hem karet.
#2 - 1 juni 2012 07:43
Har det stått tomt i ett år så kan silikonet vara i dåligt skick. Så det bör va det första du tänker på. Har en tråd där det diskuteras just ett 720l men där är iof huvudfrågan lite skador i glaset.

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=152511
#3 - 1 juni 2012 07:43
Spännande projekt!

1. Det första du bör tänka på är att kontrollera om det är tätt. Ställ karet där all vattenmassa skulle kunna läcka ut i värsta fall. Se till att golvet är stabilt både där det står preliminärt och där det ska stå. Se även till att karet står i lod. Sedan testar du tätheten genom att fylla upp det och låta det stå med vattnet i minst några dagar, helst en vecka. Du vill inte chansa här och komma hem efter jobbet och upptäcka att vattnet når dig till fotknölarna och fiskarna ligger krossade under all inredning.

2. Sydamerika! Finns inget mysigare än ett lummigt SA-kar med mycket rötter och växter. Passar ju onekligen in som biotop om du vill ha kardinaler.

3. Jag skulle kikat på både apistogrammas och scalarer till ett sånt stort kar. Spana på SA-fiskar via sökguiden här: http://www.zoopet.com/fiskar/index.php

4. Känner du dig händig kanske du ska ta och karva till dig en egen bakgrund till karet? Då får du en bakgrund formad och färgad som du vill ha den. Finns massor av inspiration här bland projekttrådarna! För den late finns ju alltid BTN. ;)
#4 - 1 juni 2012 09:47
Silikonet behöver verkligen inte va dåligt för det stått ett år, jo om det står torrt och i direkt solljus, ett kar som står rätt kan stå minst 20 år utan problem..

Men klart ska du kolla så det är tätt, men det gör man ju även när man köper helt nya kar.

Sent from my iPhone using Tapatalk
#5 - 7 juni 2012 17:43
En lite uppdatering då. Har varit och hämtat projekt burken och synat den. Den är inte prv fylld än men siliconen ser förvånadsvärd bra ut, en del små repor finns på alla rutor men inget att bekymra sig om.
Det jag mer bekymrar mig om är akvarium bänken, får nog bygga en egen där tror jag tyckte allt att aluminium ställningen var ganska ranlig.
Behövs nya täckglas men var med 3 stycken t8 ramper med två lysrör i varje så ska räcka inledningsvis.

[ATTACH=CONFIG]53967[/ATTACH]
#6 - 7 juni 2012 18:08
ställningen är ranglig för att det inte är något tryck på den. prova att fylla upp 1dm vatten i karet så ska du se att ställningen känns stabilare.
finns inte en träbänk i sverige som slår en aluminium ställning ;) så du kan vara helt lugn.

behöver du täckglas då?
om du inte har fiskar som hoppar finns ju ingen anledning att slänga ut pengar på täckglas :)
#7 - 7 juni 2012 18:42
Behöver något att lägga ljusramperna på om jag inte ska hänga upp dom får taket aluminiumstagen i ovan kant av akvariumet tycket jag var lite veka för att supportera det hela.
Kommer bli dyrt att fylla den här baljan med växter inser jag nu :) .
#8 - 7 juni 2012 19:52
men då behöver du ju egentligen bara några smala glasremsor som du lägger vid ändarna på ramperna, onödigt å köpa täckglas för hela akvariet om det inte behövs :) å då får du mer pengar över för växter ;) hehe.
det blir rätt mycke växter i ett sånt stort kar, ett tipps är att kolla på tradera, där brukar dom sälga hela växtpaket ibland med 20-30växter. om man har tur kan amn få dom till riktigt bra priser.
#9 - 8 juni 2012 08:30
Ja jag får fundera hur jag ska göra med täckglasen är ju lite sugen på Carnegiella strigata och Gasteropelecus sternicla och då är jag väl tvungen att skaffa. men är ju ett tag tills dess första steget blir en skiva på golvet och en skiva ovanpå ställningen och ett mellan lägg av frigolit.
Sen ska allt i våg och sen ska vi provfylla och se om det är det eller om jag får silicona om det.
#10 - 8 juni 2012 10:29
stopp å pålägg nu i sandbacken.
skiva under ställningen är en bra ide för att fördela vikten mot golvet, men skiva på ställningen behövs inte, och inte heller någon frigolit. du har ju ett ram akvarium, eller hur? och en ställning som är gjord efter måtten på akvariet. har du det precis som på bilden så är det inga problem, det kommer snarare att ställa till det för dig om du ska börja joxa dit skivor å frigolit.

men vist kan man ha skiva å frigolit ovanpå ställningen, men det är egentligen bara onödigt.

ställningen håller, det behöver du verkligen inte oroa dig för.
om du känner dig osäker kan du ju be den tyngsta personen du känner sätta sig å hoppa lite på ställningen så får du se att inget händer :) aluminium är starkt som fasen vettu ;)
#11 - 8 juni 2012 12:59
Jo att aluminium är starkt det vet är är ett helsike att bila bort det i våra pannor, men det kanse är helglas jag tänker på som ska ha frigolit under sig?
Skiva eller reglar på golvet måste jag nog ha annars går ställningen igenom parketten är jag räddför.
#12 - 8 juni 2012 20:25
är det helglas akvarium kan det vara bra med frigolit under, men när det är en ram på så behöv det oftast inte.
#13 - 17 juni 2012 12:15
Då kommer det en lite uppdatering. prov fyllde akvariumet idag efter att ha ställt upp det på reglar för att parketten ska klara sig. Ser än så länge lovande ut, men ska få stå en vecka under observation.

[ATTACH=CONFIG]54095[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]54096[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]54097[/ATTACH]

Lite nervös är man ju med dom vatten mängderna.
#14 - 17 juni 2012 12:21
Efter att prata och diskuterat lite med Sune Holm så har jag bestämmt mig för att bygga en mjuk bakgrund av filtermatta och latex, med en hörna för en cirkulations pump.
En fråga är hur mycket flöde ska jag ha på pumpen?
Detta är dom tänkta innevånarna i karet är följande tanakr och komentarer på det?

Geophagus sp. orange head tapajós 6st
Corydoras duplicareus 12 st
Baryancistrus demantoides 5st
Paracheirodon axelrodi 50st
Pterophyllum scalare 8st
Poecilia reticulata 10st
#15 - 17 juni 2012 16:28
Du vågade dig på att fylla upp hela på en gång också eller tog du det i etapper?
#16 - 17 juni 2012 18:04
Ja jag fylld allt på det i etapper först bilden och sista bilden har 6 timmar i mellan så kanse var lite överdrivet försiktig. Men hellre det än att upptäcka att det läcker längs ned när det precis är uppfyllt.
#17 - 17 juni 2012 20:04
Har läst om många som har fyllt så stora akvarium på flera dagar. Så 6 timmar vara ju inte så farligt.
Skulle också ha varit försiktig :)
#18 - 18 juni 2012 06:09
Flera dagar alltså hmm kanse hade bråttom där då igentligen, nu är första natten avklarad iallafall torrt och fint. Så dags att på allvar börja planera bakgrunden.
#19 - 11 juli 2012 06:37
Dags för lite uppdateringar på projektet, har skaffat mig filtermatta och en madrass som jag har börjat att forma till, även plockat på mig en del drivved som nu ligger i akvariumet i väntan på att dom ska sjunka. Ska lägga upp lite bilder på dom små framstegen ikväll.
#20 - 12 juli 2012 21:54
Tycker du ska köra svensk insjö biotop! Kan bli mycket spännande sommarprojekt;)
#21 - 27 juli 2012 14:24
Nja svensk insjö blir lite jobbig med kyling och sånt, annars hade det varit intressant då man kunde fånga in lite av det övriga djur och insektslivet som finns. Idag så anlände äntligen 5 liters dunken med latex så nu blir det att hård köra på lediga veckan nästa vecka för att få bakgrunden helt klar och inmonterad.
#22 - 29 juli 2012 14:34
Behövs ingen kylning vad jag vet om tex skulle köra aborrar+ nån liten gädda
#23 - 15 oktober 2012 05:34
Dags att uppdatera den här tråden lite. Har väl kanse inte hänt så jätte mycket på det tänkta sommar projektet som snarar blir ett vinter projekt, efter att diverse saker har kommit i mellan.
Vad har hänt sedan senast.
Har bytt biotop till river Ucayali eller snara nått av dom mindre tillflödena till Ucayali. På grund av det har det också blivit ändringar på innevånar listan (plus att familjen har varit involverad i valen också).

Tänkta innevånare:
Tahuantinsuyoa macantzatza http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1328&SOK=1 1 eller 2 par.
Apistogramma baenschi http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1249&SOK=1 Lite osäker här 1 hanne 2 honor alt 2 hannar 4 honor.
Corydoras elegans http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=304&SOK=1 Ett stim 10+
Otocinclus cocama http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=978&SOK=1 Ett stim 10+
Hyphessobrycon erythrostigma http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=444&SOK=1 Ett stim 30+
Poecilia reticulata http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=34&SOK=1 Ett stim 20+

Substart blir en blandning av Julas filtersand och rådasand 0,8-2mm.
Rötter och stockar en del ligger i karet just nu för att sjunka och har gjort så ett tag.
Håller just nu på med att färglägga bakgrunden och bakom den kommer en filter matta 200*60 som mynar ut i en filter hörna där två pumphuvud kommer att sitta. Flöde mellan 1000-4000 l/h, går att fylla på 15-20 liter biobollar i det utrymmet också om det behövs.
Lägger upp lite bilder på bakgrund, akvarium och stubbbygge när jag har varit iväg med minsta dottern till skolan.
#24 - 15 oktober 2012 07:13
[ATTACH=CONFIG]56618[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]56619[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]56620[/ATTACH]

Första steget på bakgrunden.
#25 - 15 oktober 2012 07:16
[ATTACH=CONFIG]56621[/ATTACH]

Akavriet som just nu är förvaring för rötter stock och utrensade växter ur dom andra akvariumen. Kommer mer små rötter och grenar när det ska köras igång sen.
#26 - 15 oktober 2012 07:22
[ATTACH=CONFIG]56622[/ATTACH]
Första delen av bakgrunden som jag har börjat färga. Tips till dom som tänker anända latex ihop med färgpigment, blanda ut färg pigmentet med lite vatten först sen i latexen annars klumpar sig pigmentet snabbt. Latexen ser också mycket ljusare ut än vad slut resultatet blir.
#27 - 15 oktober 2012 07:28
[ATTACH=CONFIG]56623[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]56624[/ATTACH]
Här är stubben som ska sitta i vänster hörne av akvariumet den här delen sitter i toppen av akvariumet och kommer vara fylld med filtermatta som ska gå att ta ut och rengöra som ett slags förfilter. Det kommer också byggas på grövre rötter som går ner i botten, den kommer täckas med puts och latex.
#28 - 15 oktober 2012 08:42
Är hålen i bakgrunderna till för rötterna?
#29 - 15 oktober 2012 09:11
Hålen är tänka som grunda grottor. motsvarande hål i flodbanken.
#30 - 16 januari 2013 01:33
Det lilla sommar projektet kan väl nu med rätta kallas vinter/vår projekt. Men har nu kommit så långt att bakgrunden är till 90% i saknas en stubbe vilket inte blir i byggskum som det var tänkt från början utan blir útformad i epiweb istället.
Det är iallafall uppstartat för ca 14 dagar sen och dom första test piloterna fick komma i idag. Typiskt nog glömde jag kabelen till telefonen så bilder får vänta tills imorgon när jag kommer hem.
Men nu är det igång och ska bli skoj att få uppdatera er med bilder.
#31 - 16 januari 2013 17:15
Lite bilder på karet och innevånare idag då.
[ATTACH=CONFIG]59328[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]59329[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]59330[/ATTACH]
#32 - 16 januari 2013 17:16
[ATTACH=CONFIG]59331[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]59332[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]59333[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]59334[/ATTACH]
#33 - 16 januari 2013 17:17
[ATTACH=CONFIG]59335[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]59336[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]59337[/ATTACH]
#34 - 22 januari 2013 08:14
Nu börja vatten värdena bli riktigt stabila och bra, tyvärr har några av test piloterna strukit med. 4 drottnings rasboras har dött men reterande verkar pigga och metalpansramalarna och segelfens plekton som bor där också är det full fart på.
Funderar på om det är lägga att börja intrudcera lite nya innevånare eller om det är för tidigt än, har varit igång i tre veckor och haft innevånare i en vecka.
Gissar att rasbororna dog av antingen en nitrit spik eller ph sväng. Men har inte sett att ph har legat på annat än 7.3 sen start nitriten har varit uppe på 0.3 ml/l som högst och vänt.
Tänkte börja med ett gäng colombia guppys men vad tycker ni vänta en vecka till eller köra på.
#35 - 13 februari 2013 18:09
Dags för lite status uppdatering igen. För drygt en vecka sen så flyttade 5 par Vf guppys in i karet och dom följdes idag av 5 scalarer och 16 colombia tetror, ytterligare 4 altum scalarer är beställda och lär anlända inom 2 veckor.
Bilder på godbitarna kommer så fort jag hunnit lära mig nya kameran.

Annons