som en drog.. eller ?

#1 - 3 juli 2008 08:34
Jag startade mitt första akvarium i julas, dvs ett halvår sen.
jag har aldrig haft nåt intresse för akvarium eller fiskare tidigare. Men kände att jag behövde nåt levande i vardagsrummet, var väl inte alltför intresserad till en början utan ville liksom bara ha för att ha.. eller nåt sånt.

Ett 35liters sött litet akvarium blev det, inte behöver jag nåt stort flashigt, bara ett par fiskar så det livar upp lite.. . Min enda önskan var att få nåt färggrant levande som piggade upp vardagsrummet så jag tänkte det kommer bli perfekt, litet lättskött, tar inte mycket plats och inte mycket tid.
. Jag har 3 molly, 3 guppys, 1 algätare och 5 räkor. Det är jättefint, jag blir glad när jag ser det. jag kan sitta och titta på fiskarna i timmar.. Jag trodde detta skulle fylla mitt behov..
det gjorde det.. till en början...

men nu..
jag vill ha mer,, mer mer mer..
mer fiskar, större fiskar, finare fiskare, större akvarium :)

det känns som jag blivit beroende, sitter nu och letar för fullt efter ett större akvarium..

är det normalt att bli besatt och vilja ha mer när man väl börjat ?
ska det vara så eller är jag bara onormal ?
#2 - 3 juli 2008 08:38
exakt samma sak för mig...ville ha en guldfiskskål modell gigantisk och så blev det...en skål på 45 liter och några fiskar en rot ett par växter och jag var glad. nu ska den bort och dit ett större kar...tyvärr bara ett 100 liters men drömmer om ett kar på flera hundra liter med malawis i...detta var inte att tänka på i början!
jag tror att det är våran kreativa skaparglädje som får fart och som pockar på detta mer mer mer behov
#3 - 3 juli 2008 08:41
haha.. jag som själv var ett prakt exempel av en alfahanne i skolan (låt mig iaf tro det) blev indragen i fiskträsket likt tusan av en vän.. det började oxå i liten skala och gick snabbt sedan utför :D

nörderiet har fått sina törner då o då men har alltid repat sig..

tror att man kan jämföra med folk som är helt besatta av sina hundar osv så det kanske inte är så konstigt och helt normalt..

om du har problem med detta så kan du skriva in dig på AA (anonyma akvarister) och få stöd och hjälp men vi vill alla kunna dela vårt beroende med flera.. vi är lite av en sekt :D haha

jag är glad att du hittat din drog :)
#4 - 3 juli 2008 09:39
Det är helt normalt :D:ppappa har alltid haft akvarier och jag har inte varit så speciellt intresserad nmen sen fick jag ett 35L akvarium av min moster som nu befolkas av en massa räkor, 3 platy + 3 yngel, 3 guppy och 3 kuhli ålar som ska flytta när dom blir för stora. nu ska jag kanske köpa ett 780L akvarium på blocket :D i den vill jag ha oscarsciklider och guldsömciklider:p
#5 - 3 juli 2008 10:30
haha även hundälskare kan gilla akvarier *tittar sig i spegeln*

inte heller jag var det minsta intresserad i början, min pojkvän hade ett 170 liters kar med några totalt förfuxna fiskar i som jag mest tyckte var fult och luktade illa. de flesta akvarier man stöter på är juh inte världens mest inspirerande men man kan göra så otroligt mycket med akvarier och det är för evigt omformninsbart. tror det e det som fått mig fast. att leka minigud och skapa en värld med sina invånare i *pampar upp sig* :D
#6 - 3 juli 2008 11:00
jossanna skrev:
Jag startade mitt första akvarium i julas, dvs ett halvår sen.

jag har aldrig haft nåt intresse för akvarium eller fiskare tidigare. Men kände att jag behövde nåt levande i vardagsrummet, var väl inte alltför intresserad till en början utan ville liksom bara ha för att ha.. eller nåt sånt.

Ett 35liters sött litet akvarium blev det, inte behöver jag nåt stort flashigt, bara ett par fiskar så det livar upp lite.. . Min enda önskan var att få nåt färggrant levande som piggade upp vardagsrummet så jag tänkte det kommer bli perfekt, litet lättskött, tar inte mycket plats och inte mycket tid.

. Jag har 3 molly, 3 guppys, 1 algätare och 5 räkor. Det är jättefint, jag blir glad när jag ser det. jag kan sitta och titta på fiskarna i timmar.. Jag trodde detta skulle fylla mitt behov..

det gjorde det.. till en början...

men nu..

jag vill ha mer,, mer mer mer..

mer fiskar, större fiskar, finare fiskare, större akvarium :)

det känns som jag blivit beroende, sitter nu och letar för fullt efter ett större akvarium..

är det normalt att bli besatt och vilja ha mer när man väl börjat ?

ska det vara så eller är jag bara onormal ?

Jag är likadan. Jag hade ett 45 liters akvarium och sen köpte jag ett 240 liters akvarium och nu vill jag bara har mer och mer. Kollar på blocket varje dag efter akvarium :D Haha Beroende :P Mvh Simon
#8 - 3 juli 2008 11:22
det är ju skönt att höra att man inte är ensam :)
inte för att jag trodde det på det här forumet men ändå!

Jag har funderingar på att köpa ett 100 liters nu, är det dumt kanske, man kanske ska ge sig på ett större på en gång..
fast ett 100 liters räcker ju ganska långt eller hur?
#9 - 3 juli 2008 13:26
100l kommer du också tycka är för litet efter ett tag!! Pris skillnaden mellan 112l och 200l är ca 600-800kr med bänk och belysning!! Köp så stort du har råd och plats för!!! Man hittar alltid några fiskar i affären som man inte hade tänkt från början, och då är det bra med plats i karet :) !!
Så här ser min akvarie stege ut!!
1= 112l hade det i ca 6mån
2= 375l hade det i 1år
3= ca 500l hade det i några år
4= 720l har jag nu, men vill ha större.......
#10 - 3 juli 2008 13:56
rockan04 skrev:
100l kommer du också tycka är för litet efter ett tag!! Pris skillnaden mellan 112l och 200l är ca 600-800kr med bänk och belysning!! Köp så stort du har råd och plats för!!! Man hittar alltid några fiskar i affären som man inte hade tänkt från början, och då är det bra med plats i karet :) !!

Så här ser min akvarie stege ut!!

1= 112l hade det i ca 6mån

2= 375l hade det i 1år

3= ca 500l hade det i några år

4= 720l har jag nu, men vill ha större.......

OJ!
då är det verkligen som en drog
man vill ha mer o mer o mer :)

ska kolla lite mått och se vad jag har plats för men 200 nånstanns borde funka det också
#11 - 3 juli 2008 14:47
Köpte 70 -liters för 3 månader sedan och jag vill redan ha större.
#12 - 4 juli 2008 12:56
har hittat ett 220 liters på blocket som jag är mycket sugen på.
1500 kr är väl inte så dyrt ? det ingår lysrör och pump.
#13 - 4 juli 2008 15:40
jossanna skrev:
har hittat ett 220 liters på blocket som jag är mycket sugen på.

1500 kr är väl inte så dyrt ? det ingår lysrör och pump.

Jag tror inte att det är dyrt men man kan hitta billigare jag köpte ett 240 liters akvarium för 750 kr med allt. MVh Simon
#14 - 4 juli 2008 15:55
Tror att det kvittar hur stort akvarium man skaffar för man vill ändå bara ha större och större :D. Om man inte skaffar ett i storlek med Kjells källarakvarium vill säga :p. Just nu är vårt största akvarium 450L men det är alldeles för litet. Vill ha större men vår nackdel är att vi gör inte av med våra gamla akvarium utan fyller på med nya hela tiden :). Detta är verkligen en drog ;)
#15 - 7 juli 2008 14:04
hehe ok verkar som det är fler som drabbats av samma beroende här alltså :)

jag letar för fullt och hoppas kunna inhandla ett bra akvarium inom inte alltför lång tid :)
#16 - 7 juli 2008 14:33
jossanna skrev:
hehe ok verkar som det är fler som drabbats av samma beroende här alltså :)

jag letar för fullt och hoppas kunna inhandla ett bra akvarium inom inte alltför lång tid :)

hehe.. vi hjälper dig gjärna på traven :D som en kund sa te mig idag när vi snackade akvaristik.. "akvarestik! ett säkert sätt att spendera alla pengar"

e inte det en av kriterierna för ett beroende för övrigt?? haha..

ja har ett 600 L kar om du e sugen.. säljs billigt pga att ja vill börja med mina andra projekt så fort som möjligt :D
#17 - 8 juli 2008 08:37
fniss
jag tror jag säger nej tack till 600liters faktiskt, jag bor bara på 39 kvadrat.
Letar 100-200 liters nu :)
#18 - 8 juli 2008 09:10
Nog kan man säga att man är beroende :). Min egna bana inom detta började för exakt 10 år sen då jag fick mitt första egna akvarium på 40 liter, hemma hade vi ett på 240 liter när jag var barn så intresset har alltid funnits.I det lilla har jag alltid haft levandefödare och rejält överbefolkat i perioder så för ett år sen inhandla jag ett 112 liters och 40-litarn skulle avvecklas, så blev det inte det är kvar med guppy och endlers och i 112.an är det idag allmän fisksoppa men ska bli nåt annat i höst då de gamla fiskarna börjar tackla av. Kollar på ett 3:e kar men hrm har int plats egentligen men får se om det kanske blir ett till :)
#19 - 8 juli 2008 09:26
Kul tråd jossanna och kanonbeskrivning på akvariesjukan.

Man blir helt klart beroende/drabbad av akvarium. Storleken spelar ingen roll det är ingen skillnad om man har ett 24 liters eller ett 2400 liters. man vill ha fler, nya, annorlunda, häftiga, snygga, you name it akvarium hela tiden.

Jag tycker den stora utmaningen inte är storlek på akvarium utan att lyckas få till det så perfa som möjligt för fiskarna man har i just det akvariet.

När man lyckas så blir man supernöjd o när man misslyckas så blir man förkrossad.
#20 - 8 juli 2008 09:29
jossanna skrev:
fniss

jag tror jag säger nej tack till 600liters faktiskt, jag bor bara på 39 kvadrat.

Letar 100-200 liters nu :)

det finns rätt mpnga sådana på blocket just nu.. sen är eniro köp/sälj en grymm sida!!
#21 - 8 juli 2008 10:08
LN skrev:
Kul tråd jossanna och kanonbeskrivning på akvariesjukan.

Man blir helt klart beroende/drabbad av akvarium. Storleken spelar ingen roll det är ingen skillnad om man har ett 24 liters eller ett 2400 liters. man vill ha fler, nya, annorlunda, häftiga, snygga, you name it akvarium hela tiden.

Jag tycker den stora utmaningen inte är storlek på akvarium utan att lyckas få till det så perfa som möjligt för fiskarna man har i just det akvariet.

När man lyckas så blir man supernöjd o när man misslyckas så blir man förkrossad.

Det är nog sant, självklart vill man att det ska vara så bra som det bara går för fiskarna.
Mina 7 fiskar verkar iallafall trivas och må bra och det är jag supernöjd med. Men jag vill ha fler fiskar ju :) och eftersom jag inte vill att fiskarna ska fara illa vill jag inte skaffa fler i det lilla karet jag har.
Så letar vidare.

Du har nog rätt i att det inte spelar så stor roll hur stort man har, man vill ändå ha mer.. :)
#22 - 11 juli 2008 10:16
hm nu blir jag lite sugen på ett saltvatten också.. shit vad händer med mig ???
:)
#23 - 11 juli 2008 11:03
Detta beroendet är ju inget unikt för akvaristiken :)
Spelar ingen roll vad man är intresserad av. Man vill alltid ha mer..!

Skönt med akvaristiken är att det inte är så tokdyrt. Man kan göra stora förändringar med små medel.

Jämför tex med fotografering som är en annan stor hobby. Direkt man säger "hick" så kostar det 3000:-
#24 - 11 juli 2008 11:49
För mig började det med en skål med slöjstjärtar när jag var kanske i en 10-års åldern. Då visste jag ju inte hur mycket plats slöjstjärtar kräver, men men. Så småningom så skaffade jag en vattensköldpadda, Märta. Hon bodde först i ett 54-literskar men fick sedan uppgraderat till ett 375 liters. Då hade jag under tiden det lilla som sällskapsakvarium. Sen dog tyvärr sköldpaddan vilket gjorde att jag gjorde om det stora akvariet till ett sällskapsakvarium. Det var rena drömmen!

Sen så flyttade jag hemifrån och till en liten studentlya. Det var omöjligt att behålla 375-literskaret så jag fick skaffa ett litet 54-liters igen. Tråkigt men men. Så nu sitter jag där med det lilla karet. Drömmer om framtiden då jag pluggat färdigt och kan skaffa en större bostad. Då blir det ett större kar igen, åtminstone ett 200-liters. Längtar redan! Men skönt att ha ett litet nu under tiden att ta hand om :)

Så ja, det är som en drog...som fortsätter under livet. Man hör ju om många som lägger av men att sedan begäret gör att man startar upp igen :p

Annons