Solskyddsfilm som bakgrund

#1 - 9 augusti 2009 22:50
Läste i en annan tråd här på zoopet där någon hade satt upp en solskyddsfilm från biltema på bakrutan i akvariet. Och jag undrar om det finns lite tips hur man ska göra för att de ska bli bra. Instruktionen på baksidan låter lite för lätt:P Man fick ju med någon slags hårdar egummiskrapa men frågan är hur bra den är. kunde vara bra om man fick lite tips hur man skulle göra för at slippa bubblor och så.
#2 - 9 augusti 2009 23:08
använde just biltemas solskyddsfilm häromdagen för att skydda emot alger, följde anvisningarna noga och fick ett bra resultat faktiskt, tänkt bara på att fukta rutan väl innan du sätter filmen.
#3 - 10 augusti 2009 09:53
Såpvatten i sprayflaska. Spraya både glaset och filmen så fort du drar bort skyddsfilmen. Ha gärna hjälp av någon. Sen är det bara lägga det mot glaset och skrapa ut allt vatten och alla bubblor. Det tar en dag eller nåt tills det har torkat helt men det sitter ändå om man inte pillar på det.
#4 - 10 augusti 2009 09:55
är det bättre med såpvatten än rent vatten? på kartongen från biltema står det bara vatten, men det kanske fäster bättre med såpa?
#5 - 10 augusti 2009 10:50
Jag har satt dit sådan film på några av mina akvarium. Filmen har klister på ena sidan och vattnet används för att filmen inte skall klistra fast på rutan innan man fått den plan. Ju mer vatten desto bättre är min erfarenhet.
#6 - 10 augusti 2009 11:24
lite såpa i vattnet är vad proffisonella solfilmsmontörer använder och det kan ta upp till 14 dagar innan det torkat helt. Börja i mitten när du skrapar luftbubblor och arbeta dig utåt. Lycka till
#7 - 10 augusti 2009 23:54
Jag har satt film på flera bilar och alltid haft såpvatten. Det du gärna kan göra är att skrapa av ett par gånger i 1-2 dagar så allt vatten åker ut för snabbare torkning. Jag har gjort det på vintern och bilen har stått ute och då har det varit torrt på några dagar så står det inne så borde det går fort. Och skrapar man noga så åker vattnet ut.
#8 - 11 augusti 2009 00:00
Såpa har man i vattnet för att det ska vara lättare att justera filmen om den vid montering råkar hamna snett eller så. Glider bättre så att säga... :)
#9 - 12 augusti 2009 19:13
Tack för tipsen upptäckte att det var ganska enkelt:) slängde på den och skar utefter aluramen och sen lät det sitta. Blev helt okej:) Nu är akvariet igång dock utan fiskar och väter. får gå någon veka innan jag kör igång med fiskar
#10 - 12 augusti 2009 20:57
Grothras skrev:
Tack för tipsen upptäckte att det var ganska enkelt:) slängde på den och skar utefter aluramen och sen lät det sitta. Blev helt okej:) Nu är akvariet igång dock utan fiskar och väter. får gå någon veka innan jag kör igång med fiskar

Det maste varit mycket enkelt, akvarierutorna ar ju inte ens valvda nar det kommer an de flesta kor ju inte en landrover defender. Forstar knappt vad du var orolig for men lycka till med akvariet.
#11 - 12 augusti 2009 21:29
Xul skrev:
Det maste varit mycket enkelt, akvarierutorna ar ju inte ens valvda nar det kommer an de flesta kor ju inte en landrover defender. Forstar knappt vad du var orolig for men lycka till med akvariet.

Förstår inte jag heller riktigt. :D
#12 - 1 september 2009 19:23
förlåt om jag skickar upp en lite gammal tråd. men bättre än att göra ny, på lite onödig fråga kanske.

fäster man filmen på in- eller utsidan av akvariet?
#13 - 1 september 2009 19:27
UTSIDAN av karet :)
Massa vatten och såpvatten. ett par droppar yes i en blomspruta gör allt super enkelt :)
Bilagor:
#14 - 1 september 2009 19:31
man tackar! :)
#15 - 1 september 2009 19:44
ChippN skrev:
man tackar! :)

Biltemas har den billigaste solfilmsduk :) 49kr kostar en rulle. Köp två rullar, man brukar få testa sig fram på den första rutan *skratt*

Lycka till :)
#16 - 1 september 2009 20:03
Nubi skrev:
Biltemas har den billigaste solfilmsduk :) 49kr kostar en rulle. Köp två rullar, man brukar få testa sig fram på den första rutan *skratt*

Lycka till :)

Beror ju på hur stort akvarie man har...

Solskyddsfilm (39-321)
Återanvändbar. Gummiskrapa medföljer. Mått: 50 x 300 cm.

39.90 på Biltema
Bilagor:
#17 - 1 september 2009 22:18
Se till att ha bra ljus där du står. Jag hade ganska kasst ljus och tyckte att det såg bra ut Sen när det torkar så syns de där bubblorna som vattnet tidigare gjorde osynliga i dåligt ljus:P Så nu har jag fåt några små bubblor men det är ingen katastrof Man lär sig alltid nåt. :)

Annons