solljus på karet?

#1 - 9 juni 2010 08:03
Står med flyttkartonger upp till armhålorna och med det delikata problemet var man ska placera akvariet i nya lägenheten. Det alla snyggaste alternativet är i ett hörn av rummet, men under en del av dagen lyser solen in på en del av karet.

Så här: http://i48.tinypic.com/2ylsdi8.jpg ser det ut vid 17 på eftermiddagen mitt i juni (och ja, jag ska måla skivan också ;)). Tidigare på em (från 16 cirka) lyser den bara in på främre högra hörnet, senare (fram till 19?) ligger den på lite mer. Det är alltså sen eftermiddagssol vi pratar om.

Vad tror ni? Risk för alger eller oönskad uppvärmning? 275 liter. Eftersom kortsidan vetter mot rummet vill jag inte heller plantera för mycket växter där, vilket ju annars skulle skymma en hel del. Kanske kan man plantera rätt tjockt och högt i bakre högra hörnet, förstås ...

Tips och tankar?
#2 - 9 juni 2010 08:11
När karet är i balans kan de klara solljuset (även om jag ej skulle rekommendera det), men jag är mest skeptisk till tempskillnaden du kommer få i karet när solen ligger på, ju mindre kar desto större påverkan av solljuset. Finns det något ställe utan solljus hade jag flyttat det.

Alternativ, många höga växter i fönstret så ljuset bryts av :)
#3 - 9 juni 2010 08:20
Står med flyttkartonger upp till armhålorna och med det delikata problemet var man ska placera akvariet i nya lägenheten. Det alla snyggaste alternativet är i ett hörn av rummet, men under en del av dagen lyser solen in på en del av karet.

Så här: http://i48.tinypic.com/2ylsdi8.jpg ser det ut vid 17 på eftermiddagen mitt i juni (och ja, jag ska måla skivan också ;)). Tidigare på em (från 16 cirka) lyser den bara in på främre högra hörnet, senare (fram till 19?) ligger den på lite mer. Det är alltså sen eftermiddagssol vi pratar om.

Vad tror ni? Risk för alger eller oönskad uppvärmning? 275 liter. Eftersom kortsidan vetter mot rummet vill jag inte heller plantera för mycket växter där, vilket ju annars skulle skymma en hel del. Kanske kan man plantera rätt tjockt och högt i bakre högra hörnet, förstås ...

Tips och tankar?

Har du ina persienner eller gardiner i fönstret då som du kan dra för så att de inte kommer nå ljus på akvariumet?
#4 - 9 juni 2010 08:49
Klotte skrev:
tempskillnaden du kommer få i karet när solen ligger på, ju mindre kar desto större påverkan av solljuset.

Mmm, det här är 275 liter. Som mest kommer 1/3 av karet att ha solljus på sig högt räknat 4 timmar/dag (eftermiddags-kvällssol) under sommaren (under förutsättning att jag inte styr bort solljuset redan i fönstret)

Klotte skrev:
Alternativ, många höga växter i fönstret så ljuset bryts av :)

Ingen dum tanke ...

Har du ina persienner eller gardiner i fönstret då som du kan dra för så att de inte kommer nå ljus på akvariumet?

Jo - men då ska man ju komma ihåg det varje dag :p
#5 - 10 juni 2010 12:59
Mmm, det här är 275 liter. Som mest kommer 1/3 av karet att ha solljus på sig högt räknat 4 timmar/dag (eftermiddags-kvällssol) under sommaren (under förutsättning att jag inte styr bort solljuset redan i fönstret)

Ingen dum tanke ...

Jo - men då ska man ju komma ihåg det varje dag :p

haha ja jo..men man kan ju ha dom stå på ett vist sätt som passar hela dagen..=)
#6 - 10 juni 2010 15:44
Jag har haft båda mina kar med soljus på och det har fungerat bra efter inkörningsperioden som betydde en del alger.
#7 - 10 juni 2010 22:42
Det går nog bra skulle jag tro. Annars kan du köra på panelgardiner eller plantera mängder av växter mot högra rutan så ljuset inte kommer in i resten av karet.
#8 - 11 juni 2010 08:49
Det går nog bra skulle jag tro. Annars kan du köra på panelgardiner eller plantera mängder av växter mot högra rutan så ljuset inte kommer in i resten av karet.

Jo, jag tänkte nog prova det, faktiskt. Provhängde en filt i fönstret och det tog bort en hel del ljus, förutom vid hörnet allra längst fram. Med lite växter mot högra rutan och någon blomma i fönstret fixar det sig, har jag bestämt :)

Återkommer med rapport om utfallet senare!

Annons